Svar: High need baby?

20. juli 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Du har faktisk helt ret i, at der sker noget i din datters udvikling netop nu. For mange er netop 6 måneders alderen en lidt svær periode, og det kan sagtens være dette, som du lige nu oplever.

I denne alder oplever mange forældre, at det kan være svært helt at stille barnet tilfreds, det kan føles som om, at lige meget hvad man gør, så er der ikke noget, som rigtigt virker. Det kan være følelsen af at man gir og gir uden at få noget tilbage - det passer naturligt ikke, for man får masser tilbage, men følelsen kan stadig godt være der :)

Jeg vil gerne beskrive lidt af de ting, der sker netop omkring 6 måneders alderen og noget vil måske passe på din datter og dig/jer, og andet vil ikke - du må selv vælge til og fra :)

I 6 måneders alderen får mange børn tænder og det kan I sig selv give lidt ekstra pylren og utilfredshed. Hvis din datter har ondt for tænder så kan det naturligt også påvirke hendes lyst til både flaske og skemad.

I denne alder begynder de fleste børn også at øve deres stemme mere og mere. De skriger højt, siger flere og flere lyde, nogle gange forskrækker de sig selv med deres lyde. Din datter vil også begynde at bruge sine lyde mere og mere bevidst, hun ved, at visse lyde tiltrækker din opmærksomhed, og så øver hun naturligt også sin stemme, sit fremtidige sprog. Og der er mange lyde - både de glade, sjove og hyggelige pludre lyde, men også skrig og skrål, brummen og lyde som lyder mere utilfredse, men som nogle gange blot er stemmetræning :)

Motorisk er hun også rigtig godt igang. Hun begynder at trille mere omkring, triller fra mave til ryg og fra ryg til mave, hun drejer om sin egen akse, tager fat i sine fødder, øver sig i at skifte legetøj fra hånd til hånd. Hun begynder måske også at gøre tegn til at krybe og ligger ikke længere stille, hvor du har lagt hende. Hun begynder at kunne sidde op i sin høje stol og i barnevognen, når I triller tur. og det er alt sammen rigtig dejligt og vigtigt. Men det er også frustrerende for hende, for kroppen vil ikke altid som hun gerne vil. Når hun forsøger at få fat i legetøj, så kommer hun længere væk fra det. Når hun forsøger at bruge sine hænder, flytte fra hånd til hånd eller lignende, så lykkes det helelr ikke altid og nogle gange kommer hun til at ramme sig selv, hvilket naturligt kan gøre ondt. Når hun forsøger at trille, så vil kroppen ikke som hun vil, og så bliver hun naturligt også frustreret....

Der er så meget hun gerne vil, og hun er langt mere bevidst nu, ser flere ting, forsøger at kommunikere, bruge sig selv motorisk osv. Men kroppen vil bare ikke altid det, som hun gerne vil - og så bliver hun ekstra frustreret, pylret, utilfreds, grædende - og kontaktsøgende. Hun kan i denne alder godt blive ekstra ked af det, hvis du ikke sidder ved siden af hende hele tiden.

Hun kan også være rigtig svært at beskæftige, for hun mister hurtigt interessen. Der skal ske noget og hun elsker, når du bærer hende rundt i din favn og I kikker på verden sammen. Når hun sidder i dine arme, så har hun dig helt tæt på, er træt på sin trygge base og det giver netop overskuddet til at opleve mere. Samtidig er det naturligt dejligt at blive båret rundt, når man stadig selv har rigtig svært ved motorisk at flytte sig så meget...

For mange forældre, så er det ½ år også en skæringsdato. Det er især på dette tidspunkt, at I som forældre begynder at få lidt behov for at være par igen. Ikke at I ikke har prioriteret hinanden før, men snarere en følelse af, at nu er der gået et ½ år, og jeres datter er ved at være så stor, at hun kan flytte på eget ...

Annonce

... værelse, og dobbeltsengen kan blive jeres igen.

Mange kvinder fortæller også, at de efter 6 måneder med nussen og pussen af deres lille barn trænger til at være andet end mor. De har brug for at blive nusset lidt ekstra af deres partner, har brug for at gøre noget sammen som voksne. Igen en følelse af, at man gir og gir hele dagen og ofte kun får utilfredshed tilbage, og når far så kommer hjem, så trænger man virkelig til bare at blive holdt om. Samtidig kan man dog være rigtig træt og ikke orke særlig meget, fordi det hele bare er for meget. Nogle møder far med et "Nu må du altså tage hende!" så snart han kommer ind af døren, fordi det netop er rigtig hårdt at være på hele dagen og hele tiden skulle finde på, være sjov og opfylde den lilles behov.

Jeg ved naturligvis ikke om noget sådan gør sig gældende hos jer, men jeg ved, at det i flere familier ofte er sådan, så måske kan du også nikke genkendende til dette. Og så sker der altså en masse udviklingsmæssigt med jeres datter netop nu, hvor hun som du spørger til, generelt vil virke mere frustreret.

Det er derfor også super godt, at du tager hende ud i haven, udnytter at hun elsker at ligge på sansegyngen i haven. Eller at du bærer hende rundt på dine arme og kikker på naturen. Det kan også være en god idé at tage på lidt ture ud af huset, sætte hende i barnevognen, trille af sted og lade hende sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. På den måde får I begge lidt andre stimuli og det giver også dig lidt ekstra energi :)

Om hun er high need.. det er svært at sige, men det kan hun naturligvis godt være. Jeg er ikke så vild med at sætte prædikater på børn, men jeg ved godt, at det hjælper mange forældre at vide, at disse børn findes :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

High need babies er børn, som på mange punkter virker krævende. De har ofte svært ved at sove og også svært ved at spise. De sover mindre end jævnaldrende børn, og det er meget svært at skabe faste rutiner, for det der virker den ene dag virker ikke den næste. De har ofte også svært ved at spise, skal nødes meget, afviser ofte bryst eller flaske, indtil de så pludselig spiser rigtig godt, og man tænker, hvorfor tog du så ikke bare mælken, du var jo tydeligt sulten...

Det er svært at opfylde deres behov, og man får ofte en følelse af, at intet af det man gør rigtigt virker. Nogle kalder disse børn "kortluntede", da der ikke skal ret meget til, før de bliver kede af det, og når de græder, så græder de ofte mere end jævnaldrende børn. Det samme sker, når de er glade, så er de ofte også overvældende glade. De er i det hele taget meget intense, og man kan godt få følelsen af, at de enten er helt ulykkelige eller jublende lykkelige - det er ligesom enten eller.

Disse børn acceptere ofte heller ikke en substitut for mor - det er mor som er bedst, og de sover bedst i mors favn og de kan blive dybt ulykkelige, hvis andre forsøger at tage over. De er ofte også meget følsomme overfor forandringer og kan reagere voldsomt på store skift i hverdagen, samtidig med at de heller ikke trives med faste rammer - så det er også en af de ting, som gør, at det kan være rigtig svært at hjælpe dem.

Begrebet High Need Babies er oprindelige beskrevet af amerikaneren Dr. Sears, og hvis du er god til engelsk, kan du f.eks. læse "The Fussy Babybook: Parenting your High-Need Child from Birth to Age Five". På dansk kaldes High Need Babies også Signalstærke børn, og her kan du f.eks. læse bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen eller bogen "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.