Søvnkrise - 4 mdr.

20. juli 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnkrise - 4 mdr.

Kære Helen

Så er det vist tid igen til at gøre brug af din ekspertise :) I denne omgang i forhold til lillebror.

Der er sket ret meget kan jeg se, siden jeg sidst skrev for en måned siden. Jeg vil forsøge at fatte mig i korthed.

Som du forudså, er han gået fra to lidt længere lure til tre lure dagligt. Op ca. kl. 6.30, to lure af 1,5 times varighed samt en powernap, puttetid ca. kl. 20. Sådan har det set ud på gode dage, men jeg synes godt nok også, der har været meget uforudsigelighed..

Lidt baggrundsinfo: Han blev syg for ca. tre uger siden med en ordentlig omgang forkølelse, som udviklede sig til mellemørebetændelse (kun behandlet med saltvand og panodil), derudover har der været tigerspring samt hans enorme motoriske udvikling (han vender sig begge veje, drejer om egen akse og kryber, dog stadig meget langsomt). Derudover har det jo også været utrolig varmt den sidste tid, og han er en stor dreng (67-68 cm og lige rundet 9 kg).

Alt ovenstående gætter jeg på har været medvirkende til en langt dårligere søvn.. Om dagen har den været utrolig uforudsigelig. Hvor han har været vant til at falde i søvn selv i barnevognen, stående stille og rimelig faste tidspunkter og vågenperioder, har han pludselig ikke ville sove uden at blive trillet, har nogle dage nægtet sin sidste lur på trods af mere end tre timers vågentid, har ikke kunnet finde roen, når han skulle sove, for ikke at tale om hans nattesøvn.. Tidligere tog han et første stræk ...

Annonce

... på 4-5 timer og fik mælk omkring midnat og kl. 3 og ca. kl. 5-6. Nu vågner han nærmest hver anden time, nogle nætter hver time. Han ligger meget uroligt, vender sig om på siden og maven, klynker i søvne, vil ikke tage sutten, og vil kun falde til ro ved brystet, hvor han faktisk hver gang drikker en seriøs tår mælk. Nogle gange falder han til ro ved brystet, men andre gange sover så ikke videre, men ligger bare og pludrer og er lysvågen (ved 4-5 tiden). Vi er ved at være utrolig trætte begge to (nok mest mig). Vi var til lægen i går for at tjekke, at det ikke er væske i ørene, men han sagde, at det så fint ud, lidt rødt stadig, men så ud til at være rigtig godt på vej oven på mellemørebetændelsen.

En anden ting er, at han nu fuldkommen afviser flasken, som far ellers var begyndt at give om aftenen. Nu er det kun brystet, der duer. Jeg kan stadig lægge ham fra mig, mens han er halvvågen, men brystet skal være sidste del af putteritualet for, at han ikke bliver ulykkelig. I sidste uge valgte vi at starte op på skemad. Han virker meget klar, og det går sådan set fint. Stadig kun med små smagsprøver og en enkelt gang om dagen, men det går sådan set fint.

Hvad tænker du om ovenstående? Vi ville jo meget gerne satse på, at vi omkring de 6-7 måneder, kan nå de 5-6 timers søvn uden amning, og det synes vi godt nok ser lidt sort ud lige nu. Håber jeg har fået alle facts med, og at du kan give lidt input til, hvad det er der er på spil.

Kærlig hilsen
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige