Svar: Bleskift og protester
26. juni 2021
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng er rigtig godt igang motorisk, og han bruger sin krop rigtig meget - og han synes bare ikke det er det sjoveste at ligge på ryggen. Han vil hellere trille, dreje om sin egen akse, øve sig i at sidde, prøve at stå.... så derfor protesterer han mod bleen og at skulle ligge på puslebordet. Det er super godt, at han er så godt igang og kun tegn på at han er igang med en god og sund udvikling :)
Dertil kommer, at han naturligt gerne vil føle sig mere set og mødt. Han udvikler mere og mere selvstændighed og egen vilje og en del af dette er f.eks. at protestere mod at blive lagt ned. Du oplever sandsynligvis også mere og mere egen vilje, når han f.eks. tilbydes skemad. Så kan han også protestere mod maden, lukker munden for skeen, drejer hovedet væk, men rækker selv ud efter lidt mad, som han så gerne vil sidde og sutte og gumle på. Det er alt sammen helt naturligt og det bliver kun mere tydeligt de næste måneder frem :)
Det er en god idé, hvis du kan inddrage ham i bleskiftningen, så han føler, at han er med i det der foregår. Det kan f.eks. være en god idé, hvis du kan lære ham selv at løfte numsen, når du lægger bleen under ham. Hjælp ham med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen og sig så f.eks. "løft numsen, skat", så han løfter sig selv op og du kan lægge bleen under ham.
Du kan også give ham en vaskeklud i hånden og lade ham selv prøve at holde kluden og måske vaske sig selv lidt (selvom han naturligt ikke kan det, så kan det give ham en følelse af at være med). Det sammen med cremetuben osv. Den må han også gerne ligge med i hånden, så han får en oplevelse af at han er inddraget i det der foregår.
Sæt også gerne ord på - selvom han endnu ikke selv taler og ikke endnu har nogle ord, så er det fint, at du sætter ord på for ham f.eks. "jeg ved godt, det er irriterende", "jeg skynder mig, så er det overstået lige om lidt". Så han hører og får en fornemmelse for at du forstår ham, lytter til ham, anerkender at han synes det er lidt træls med bleskift nogle gange. Ligesom det faktisk også kan hjælpe jer voksne at sætte ord på, så I selv bliver mere rolige og det ikke bliver en kamp.
Når han skal have skiftet tøj, så er det også en god idé at sætte ord på dette. Du kan f.eks. sige "over hovedet", "først den ene arm", "så den anden arm", "hvor er dine fødder? Der var en fod".. osv. osv. Så han hører du taler til ham, og på den måde gør det lidt hyggeligt og sjovt. Hvis du kan få ham til at fjolle lidt, grine, så glemmer han måske sin modstand mod puslebordet og så bliver det pludselig okay at være der igen :)
Det er også rigtig fint, at I nogle gange skifter ham stående, hvis han er med på det og kan passe buksebleer. Det er også et rigtig fint kompromis.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske