Brev:
Bleskift og protester
26. juni 2021
Alder:
7 mdr.
Bleskift og protester
Kære Helen.
Vores lille dreng er nu næsten syv måneder og har det rigtig fint. Han er meget energisk, vil helst bare møve sig rundt på gulvet hele dagen og vil nu meget gerne op at stå - der sker altså rigtig meget med hans motorik i øjeblikket. Så at ligge på ryggen og få skiftet ble er ikke lige på hans dagsorden.
Han vil hele tiden rundt på maven og nogen gange bliver det lidt af en kamp, hvor han ender med at blive meget frustreret og ked af det. Tit hjælper det, hvis han får et stykke legetøj, eller hvis vi synger for ham imens, men nogen gange er det ikke nok. Så prøver jeg at vende ham om på ryggen blidt, men bestemt og siger tydeligt til ham, at han skal blive liggende på ryggen - det tænker jeg mere som en langsigtet strategi, så han altid får det samme at vide, men nogen gange hjælper det også i situationen. Og nogen gange er der ikke noget, der hjælper, og så bliver det som sagt lidt af en kamp, hvor det er meget svært at få kontakt med ham. Vi er i øvrigt begyndt at skifte ham på gulvet, så han ikke kommer galt af sted.
Har du nogen gode tips til at gøre det nemmere for både ham og os? Kan vi fx gøre noget for at forberede ham på, at nu skal han have skiftet ble, så han tager det mere roligt? Og hvad gør vi, når han slet ikke vil, og det ikke kan vente? Er det så bedst bare at skifte så godt, vi kan, mens han mosler rundt, eller skal vi insistere på, at han bliver liggende, selvom vi så skal holde ham fast? Den sidste mulighed føles temmelig ubehagelig for alle parter, men det ville også være fjollet at vænne ham til, at han ikke behøver ligge stille.
Hilsen
Mor