Ny søvnrytme uden lur

26. juni 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Ny søvnrytme uden lur

Kære Helen

Der er heldigvis sket en positiv udvikling de sidste par uger, men det føles dog som om A (og vi forældre) fortsat kører lidt på pumperne, så her kommer lidt opfølgende spørgsmål fra os. Hun spørger nu kun sjældent om sutten, og fortæller ofte stolt om, at hun er en stor pige, der ikke længere bruger sut.

A vågner som regel mellem 6.30 og 7.00. En enkelt gang har jeg vækket hende 7.20, for at holde fast i rytmen. Hun er som regel i dagpleje fra 8.30/9.00-14.00. A har undværet middagsluren de fleste dage, hvilket dog betyder, at den sidste del af dagen er hård at komme igennem. Hun har ikke så meget overskud, hvilket gør det svært for hende at lege lige så stille med eks. lego, som hun plejer. Hun virker frustreret og spørg meget efter at se TV, hvilket hun kun plejer at se i ca. 45 min. efter aftensmaden og inden putteritualet. På dette punkt er vi noget splittede. Skal vi lade hende se en hel del mere TV for at undgå nogle af frustrationerne?

Hvis ikke vi leger med hende og ihærdigt afleder, når der opstår frustrationer, kommer der enten frustrationsanfald med masser af gråd eller hun slår lillesøster G eller os. Hun ved selvfølgelig godt at denne adfærd er forkert, men formår ikke at stoppe, selvom vi fortæller hende, at vi bliver kede ...

Annonce

... af det, og G eks. græder. Det er i disse situationer, det umiddelbart virker som den nemmeste løsning at efterkomme hendes ønske om at se TV.

De fleste dage plejer hun at lege med nabobørn i haverne om eftermiddagen. Dette har hun gjort lidt mindre, da hun ligesom kører højere op i gear, jo mere træt hun er. Vi har generelt haft ret stort fokus på, at legene ikke bliver vildere sidst på dagen, da det virker til at bidrage til hun bliver overtræt og dermed bliver putningen sværere.

A har en del dage været meget træt kl. 18.00, men ingen dage har hun dog sovet før 19.20-19.45. Hun sover altså ca. 11 timer pr. nat, og det virker som om at hun som hverdagene går bliver tiltagende træt, uden det dog betyder, at vi kan putte hende tidligere.

1-2 hverdage om ugen (onsdag, torsdag eller fredag) har hun sovet middagslur. Uanset om hun sover 1 eller 2 timer, falder hun ikke i søvn før kl. 21.00, hvilket betyder, at hun ikke virker udhvilet den følgende dag.

Det er nu 3 uger siden hun afleverede sutterne og stoppede med at sove lur hver dag. Vi føler os fortsat i vildrede om, hvordan vi bedst støtter hende i ikke at sove lur hver dag, men samtidig får en hyggelig eftermiddag og aften sammen, som afsluttes med en putning, der ikke løber af sporet.

Hilsener

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder