Brev:
Ny søvnrytme uden lur
26. juni 2021
Alder:
3 år, 3 mdr.
Ny søvnrytme uden lur
Kære Helen
Der er heldigvis sket en positiv udvikling de sidste par uger, men det føles dog som om A (og vi forældre) fortsat kører lidt på pumperne, så her kommer lidt opfølgende spørgsmål fra os. Hun spørger nu kun sjældent om sutten, og fortæller ofte stolt om, at hun er en stor pige, der ikke længere bruger sut.
A vågner som regel mellem 6.30 og 7.00. En enkelt gang har jeg vækket hende 7.20, for at holde fast i rytmen. Hun er som regel i dagpleje fra 8.30/9.00-14.00. A har undværet middagsluren de fleste dage, hvilket dog betyder, at den sidste del af dagen er hård at komme igennem. Hun har ikke så meget overskud, hvilket gør det svært for hende at lege lige så stille med eks. lego, som hun plejer. Hun virker frustreret og spørg meget efter at se TV, hvilket hun kun plejer at se i ca. 45 min. efter aftensmaden og inden putteritualet. På dette punkt er vi noget splittede. Skal vi lade hende se en hel del mere TV for at undgå nogle af frustrationerne?
Hvis ikke vi leger med hende og ihærdigt afleder, når der opstår frustrationer, kommer der enten frustrationsanfald med masser af gråd eller hun slår lillesøster G eller os. Hun ved selvfølgelig godt at denne adfærd er forkert, men formår ikke at stoppe, selvom vi fortæller hende, at vi bliver kede af det, og G eks. græder. Det er i disse situationer, det umiddelbart virker som den nemmeste løsning at efterkomme hendes ønske om at se TV.
De fleste dage plejer hun at lege med nabobørn i haverne om eftermiddagen. Dette har hun gjort lidt mindre, da hun ligesom kører højere op i gear, jo mere træt hun er. Vi har generelt haft ret stort fokus på, at legene ikke bliver vildere sidst på dagen, da det virker til at bidrage til hun bliver overtræt og dermed bliver putningen sværere.
A har en del dage været meget træt kl. 18.00, men ingen dage har hun dog sovet før 19.20-19.45. Hun sover altså ca. 11 timer pr. nat, og det virker som om at hun som hverdagene går bliver tiltagende træt, uden det dog betyder, at vi kan putte hende tidligere.
1-2 hverdage om ugen (onsdag, torsdag eller fredag) har hun sovet middagslur. Uanset om hun sover 1 eller 2 timer, falder hun ikke i søvn før kl. 21.00, hvilket betyder, at hun ikke virker udhvilet den følgende dag.
Det er nu 3 uger siden hun afleverede sutterne og stoppede med at sove lur hver dag. Vi føler os fortsat i vildrede om, hvordan vi bedst støtter hende i ikke at sove lur hver dag, men samtidig får en hyggelig eftermiddag og aften sammen, som afsluttes med en putning, der ikke løber af sporet.
Hilsener