Svar: Vil ikke spise ved bordet mere

16. juni 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvis jeres datter stadig intet spiser i dagplejen og derfor går hele dagen uden noget mad og næsten ingen væske - så kan jeg godt forstå, hvis I tyer til at sætte hende på gulvet - for når hun sidder der, så spiser hun jo meget mere, end I nogensiden har oplevet.... Men det er, som du skriver, en ret dårlig vane...

I skal naturligvis overveje, hvilke vaner I giver jeres datter. Hvis I vænner hende til, at det er okay at sidde på gulvet og spise sin mad der, og at mor og far har det fint med at sætte sig ned på gulvet sammen med hende undervejs i måltidet - så er det naturligt det hun lærer, og så skal I også være okay med denne rutine, når hun bliver ældre :) Hvis I allerede nu synes, at det er et skråplan, så er det en god idé at holde fast i at jeres datter naturligt kan spise sin mad ved bordet.

Det lyder som om, at hun starter i sin højstol, og faktisk starter med at sidde sammen med jer ved bordet, men undervejs bliver hun frustreret og ked af det - og det er så her, at I sætter hende ned på gulvet. Kunne hun i stedet komme over på jeres skød og få lidt ekstra at spise på denne måde? Så er hun stadig med ved bordet, men I anerkender samtidig hendes behov for at komme ud af højstolen...

Kan det tænkes, at hun har fået dårlig erfaring med at sidde i højstol, fordi hun også gør dette i dagplejen - hvor måltiderne jo af en eller anden grund stadig ikke lykkes? Jeg læser lidt mellem linjerne, at måltiderne i dagplejen måske har været og er blevet gjort til lidt en kamp, og det lyder som om, at det måske har smittet lidt af på jeres datters lyst til at spise derhjemme:(

Som jeg læser jeres brev, så har hun hjemme fået mad på gulvet, et par gange i barnevognen og også på et tæppe i haven, og det har faktisk gjort, at hun igen har kunne starte måltiderne i sin ...

Annonce

... højstol, men efter lidt tid går det galt - det lyder faktisk lidt som om, at hun måske har haft gavn af i en periode at få maden på lidt anden måde og komme væk fra højstolen, som hun måske forbinder med ubehagelig spisning...

Ved I, hvad der præcist foregår i dagplejen, og hvorfor det med måltiderne er så problematisk der? Har I selv talt med den tilsynsførende pædagog, og kunne det tænkes, at hun kunne deltage i måltiderne en dag for simpelthen at se, hvordan måltiderne foregår, og hvorfor jeres datter stadig intet spiser der...? Hun er jo bare en lille pige, og hun har naturligt brug for både mad og væske - og efterhånden er der jo gået ret lang tid, uden nogen ændring...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvilken type højstol sidder hun i... Er det en type, hvor der kan sættes eget bord på eller tages eget bord af? Nogle børn synes, at egen bordplade gør det mere interessant at sidde der og spise selv. De kan styre maden bedre ved deres eget bord. Andre børn har det bedre med, hvis bordpladen tages af, og de i stedet sidder direkte med ved voksenbordet, så det er også en mulighed, hvis hendes protester f.eks. kunne handle om, at hun gerne vil være mere aktiv, mere med på den ene eller anden måde.

Jeg forstår jeres bevæggrunde for at forsøge at give hende mad væk fra bordet og højstolen, for hun skal naturligvis have mad. Men jeg tænker også, at det vil være godt, hvis I forsøger at holde fast i, hvordan måltiderne normalt bør indtages og hvor. De vaner og rutiner, som I giver jeres datter nu lægger naturligt grobund for hendes spisevaner senere hen :) Og så tænker jeg faktisk også, at det vil være en god idé at tale med dagplejer og den tilsynsførende pædagog om, hvordan måltiderne foregår der, og om man kan gøre noget for også der at gøre jeres datter glad for mad...

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to