Brev:
Vil ikke spise ved bordet mere
16. juni 2021
Alder:
12 mdr.
Vil ikke spise ved bordet mere
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar på mine breve. Jeg skriver denne gang, fordi vores datter pludselig ikke vil spise ved bordet mere, og vi er ret usikre på, hvordan vi lige tackler det bedst muligt.
Vores datter er er meget stædig, temperamentsfuld og hidsig, hvis ikke hun får det, som hun gerne vil have det (forhåbentlig gavner det hende senere i livet :)). Det startede i sidste uge til et aftenmåltid, at hun blev ekstremt hidsig efter to mundfulde, kastede tallerkenen og skreg i vejret, mens hun sparkede og slog. Vi skyndte os at tørre og berolige hende - hvilket kun virker, hvis hun bliver taget op af stolen og ned til sit legetøj. De første par gange tænkte vi ikke så meget over det, var blot ærgerlige over, at hun ikke ville spise mere. Da det så fortsatte til hvert måltid, så begyndte jeg at tilbyde hende mad på gulvet, og det gik rent ind. Hun spiser pludselig mere end hun har gjort før.. Til alle måltider..
Hun er en lille pige, blot 8 kg, og vi har derfor rigtig svært ved at være meget konsekvente ved mad, fordi vi bare ønsker, hun spiser - det har dog indtil i sidste uge forgået som det skal, dvs i højstolen ved bordet, i barnevognen på tur, og et par gange på et tæppe på numsen i haven. Vi er dog endt der nu, hvor vi starter i højstolen, men det ender med voldsomt skrigeri, og så bliver hun taget ned og får resten af maden på gulvet, som regel iblandt legetøjet. RIGTIG dårlig vane, øv.
Vi har forsøgt at have hende på vores skød ved bordet, uden held. Vi har forsøgt at lade hende sidde med maden selv, eller made hende, men giver samme resultat. Dagplejen kan intet mad eller drikke få i hende. Der bliver hun også hidsig ved bordet, og har været sådan fra starten.
Vi er i tvivl, om vi kan se det som en fase, eller vi er nødt til at være meget konsekvente med, at maden skal indtages i højstolen ved bordet, og ellers må hun undvære? Jeg vil dog have rigtig svært ved det, da hun de dage, hvor hun er i dagpleje, ikke får noget mad eller drikke overhovedet, førend hun kommer hjem, så der vil det gøre rigtig ondt på mig, at hun så heller ikke får noget herhjemme, fordi hun ikke vil sidde ved bordet :/
Håber du har et par gode råd, eller forhåbentlig beroligende ord om, at det er en fase :)
På forhånd tak for svar.
Mange hilser herfra