Vil ikke spise ved bordet mere

16. juni 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vil ikke spise ved bordet mere

Hej Helen

Tak for dine tidligere svar på mine breve. Jeg skriver denne gang, fordi vores datter pludselig ikke vil spise ved bordet mere, og vi er ret usikre på, hvordan vi lige tackler det bedst muligt.

Vores datter er er meget stædig, temperamentsfuld og hidsig, hvis ikke hun får det, som hun gerne vil have det (forhåbentlig gavner det hende senere i livet :)). Det startede i sidste uge til et aftenmåltid, at hun blev ekstremt hidsig efter to mundfulde, kastede tallerkenen og skreg i vejret, mens hun sparkede og slog. Vi skyndte os at tørre og berolige hende - hvilket kun virker, hvis hun bliver taget op af stolen og ned til sit legetøj. De første par gange tænkte vi ikke så meget over det, var blot ærgerlige over, at hun ikke ville spise mere. Da det så fortsatte til hvert måltid, så begyndte jeg at tilbyde hende mad på gulvet, og det gik rent ind. Hun spiser pludselig mere end hun har gjort før.. Til alle måltider..

Hun er en lille pige, blot 8 kg, og vi har derfor rigtig svært ved at være meget konsekvente ved mad, fordi vi bare ønsker, hun spiser - det har dog indtil i sidste uge forgået som det skal, dvs i højstolen ...

Annonce

... ved bordet, i barnevognen på tur, og et par gange på et tæppe på numsen i haven. Vi er dog endt der nu, hvor vi starter i højstolen, men det ender med voldsomt skrigeri, og så bliver hun taget ned og får resten af maden på gulvet, som regel iblandt legetøjet. RIGTIG dårlig vane, øv.

Vi har forsøgt at have hende på vores skød ved bordet, uden held. Vi har forsøgt at lade hende sidde med maden selv, eller made hende, men giver samme resultat. Dagplejen kan intet mad eller drikke få i hende. Der bliver hun også hidsig ved bordet, og har været sådan fra starten.

Vi er i tvivl, om vi kan se det som en fase, eller vi er nødt til at være meget konsekvente med, at maden skal indtages i højstolen ved bordet, og ellers må hun undvære? Jeg vil dog have rigtig svært ved det, da hun de dage, hvor hun er i dagpleje, ikke får noget mad eller drikke overhovedet, førend hun kommer hjem, så der vil det gøre rigtig ondt på mig, at hun så heller ikke får noget herhjemme, fordi hun ikke vil sidde ved bordet :/

Håber du har et par gode råd, eller forhåbentlig beroligende ord om, at det er en fase :)

På forhånd tak for svar.

Mange hilser herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år