Svar: Højstol - 7 mdr.

12. juni 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Jeg kan jo desværre ikke vurdere jeres drengs motoriske udvikling og styrke gennem brevkassen, men du har helt ret i, at hvis han har ligget meget på maven, så burde han i en alder af 7 måneder være så stærk i ryggen, at han kan sidde med rank ryg, imens han f.eks. får sin skemad...

Der er naturligt forskel på højstole og dermed forskel på, hvordan barnet sidder. I nogle stole kurrer barnet mere rundt, og det kan være sværere for barnet at sidde rank. Her kan det være en fordel med en hynde på sædet, som gør sædet mindre glat, og dermed hjælpes barnet til at sidde bedre. Det er ikke nogen god idé at stoppe ekstra puder, et håndklæde eller lignende rundt om barnet, for at barnet kan sidde - hvis det er nødvendigt med ekstra puder, så sidder barnet sandsynligvis ikke stabilt nok til at kunne sidde op :)

Nogle højstole har i dag også seler, så barnet på den måde sidder mere sikkert i stolen. Disse seler kan faktisk også nogle gange være med til at gøre, at barnet sidder mere op og ikke så let falder forover eller til siden - igen gælder dog, at hvis barnet ofte falder rundt og skal holdes af selen for at sidde, så er barnet for lille til at sidde...

Du nævner, at jeres dreng har siddet i skråstol, når du har givet ham skemad indtil nu. Nogle gange, så bevirker skråstolen, at barnet får styrket sine mavemuskler og halsmuskler på forsiden - og at ryg og nakkemuskler bliver svagere.. Når barnet sidder i skråstolen, så vil det ofte forsøge at løfte sig op, det får ofte stolen til at "hoppe lidt", hvilket barnet ...

Annonce

... synes er sjovt, for ellers er det en meget passiv stilling at sidde i skråstol, og netop måden barnet presser mavemusklerne sammen på er med til at styrke "forsiden" af barnets krop. Derfor er det godt, hvis I kan undgå skråstolen i en periode og forsøge kun at lægge jeres dreng på maven på gulvet, så det er ryg og nakke han træner, og så kan han sidde i højstol (eller på skødet), når han skal spise, men uden puder til støtte.

Du nævner, at han altid har ligget meget på maven og er god til det, og det er super godt. Det skal I endelig blive ved med :) Når han ligger på maven, hvordan ligger han så? Ligger han og drejer rundt, triller han fra mave til ryg og tilbage igen, drejer han om sin egen akse, kommer han højt op og i strakt arm eller ligger han og flyver med armene ud til siden.. måden han ligger på maven og bruger sig selv motorisk i maveliggende stilling, vil også give lidt idé om, hvor stærk i ryggen han er :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tænker også, at det vil være en god idé at du kontakter jeres sundhedsplejerske eller måske en fysioterapeut til lige at vurdere jeres drengs styrke, og se hvordan han egentlig sidder, når han sidder. Måske er det blot et spørgsmål om, at han lige skal øve sig og finde ud af det, da det naturligt er nyt for ham at komme op og sidde med ved bordet. Der er i kommunen, hvor I bor, så vidt jeg ved, mulighed for at blive henvist til en børnefysioterapeut, det kan I tale med sundhedsplejersken om.

Umiddelbart lyder det som om, at det nok skal komme, men jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge