Svar: Negleklipning - 12 mdr.
11. juni 2021
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er bare super svært med negleklipning, for din dreng forstår ikke, hvorfor du vil klippe hans negle, eller hvad du er igang med, og han forstår heller ikke, hvorfor han skal sidde stille, og hvorfor det kan være farligt, hvis du klipper forkert. Han oplever det bare super ubehageligt...
Har du nogen mulighed for at gøre det, når han sover? Det vil ofte være den bedste løsning, når han er så lille, som han stadig er. Meget gerne efter et bad, hvor neglene så måske er lidt blødere, og han kan ligge og sove på sofaen, imens du så sidder lige så stille og ordner det, og han måske vil føle det som om, at du blot sidder og nusser hans hænder og fødder :)
I det hele taget vil det være rigtig godt, hvis du kan få ham til at ligge og slappe af, og I kan gøre det som en del af noget hyggeligt, hvor I alligevel er igang med lidt babymassage og har tæt og god kontakt.
Det kan også være en god idé, hvis han kan sidde på dit skød med ryggen mod din mave. På den måde vil du sidde og holde om ham, når du klipper hans negle, og det kan måske være med til gøre ham mere tryg ved hele situationen.
Nogle børn kan også distraheres med en tegnefilm eller lignende imens.. så selvom det måske ikke er det mest pædagogisk korrekte at gøre, så kan det nogle gange virke med distrahering...
Det er forskelligt, hvilken sagt man synes fungerer bedst. Generelt er det en god idé at trække blidt i blommen under neglen, så negl og hud skiller let, og du derved sikrer, at du ikke kommer til at klippe i hans hud. Nogle synes det er lettest med en 3-i-en-saks, andre synes det er langt mere sikkert at bruge en speciel babysaks til formålet. Det kan nogle gange også være en mulighed at file neglene lidt i stedet for at klippe dem, men mange børn bryder sig heller ikke om dette...
Og så gælder det - so med f.eks. tandbørstning - at du signalerer, at negleklipning skal gøres, også selvom det ikke er det sjoveste i verden, og det er ret hurtigt overstået, hvis I lige samarbejder lidt om det. Ligesom det er meget vigtigt, at du bevarer roen og forsøger ikke at gøre det til en magtkamp. Prøv at holde fast i, at selvom det skal gøres, så skal det være hyggeligt. Det skal være på et tidspunkt, hvor I begge har overskud og hvor der er de bedste forudsætninger for at det rent faktisk kan lykkes på en god måde. Jo flere små succesoplevelser I har, jo bedre vil det være :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske