Svar: Negleklipning - 12 mdr.

11. juni 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er bare super svært med negleklipning, for din dreng forstår ikke, hvorfor du vil klippe hans negle, eller hvad du er igang med, og han forstår heller ikke, hvorfor han skal sidde stille, og hvorfor det kan være farligt, hvis du klipper forkert. Han oplever det bare super ubehageligt...

Har du nogen mulighed for at gøre det, når han sover? Det vil ofte være den bedste løsning, når han er så lille, som han stadig er. Meget gerne efter et bad, hvor neglene så måske er lidt blødere, og han kan ligge og sove på sofaen, imens du så sidder lige så stille og ordner det, og han måske vil føle det som om, at du blot sidder og nusser hans hænder og fødder :)

I det hele taget vil det være rigtig godt, hvis du kan få ham til at ligge og slappe af, og I kan gøre det som en del af noget hyggeligt, hvor I alligevel er igang med lidt babymassage og har tæt og god kontakt.

Det kan også være en god idé, hvis han kan sidde på dit skød med ryggen mod din mave. På den måde vil du sidde og holde om ham, når du klipper hans negle, og det kan måske være med til gøre ham mere tryg ved hele situationen.

Nogle børn kan også distraheres med en tegnefilm eller lignende ...

Annonce

... imens.. så selvom det måske ikke er det mest pædagogisk korrekte at gøre, så kan det nogle gange virke med distrahering...

Det er forskelligt, hvilken sagt man synes fungerer bedst. Generelt er det en god idé at trække blidt i blommen under neglen, så negl og hud skiller let, og du derved sikrer, at du ikke kommer til at klippe i hans hud. Nogle synes det er lettest med en 3-i-en-saks, andre synes det er langt mere sikkert at bruge en speciel babysaks til formålet. Det kan nogle gange også være en mulighed at file neglene lidt i stedet for at klippe dem, men mange børn bryder sig heller ikke om dette...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så gælder det - so med f.eks. tandbørstning - at du signalerer, at negleklipning skal gøres, også selvom det ikke er det sjoveste i verden, og det er ret hurtigt overstået, hvis I lige samarbejder lidt om det. Ligesom det er meget vigtigt, at du bevarer roen og forsøger ikke at gøre det til en magtkamp. Prøv at holde fast i, at selvom det skal gøres, så skal det være hyggeligt. Det skal være på et tidspunkt, hvor I begge har overskud og hvor der er de bedste forudsætninger for at det rent faktisk kan lykkes på en god måde. Jo flere små succesoplevelser I har, jo bedre vil det være :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder