Udfordringer med søvn - 2 år, 9 mdr.

11. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Udfordringer med søvn - 2 år, 9 mdr.

Hej Helen.

Det er første gang, jeg skriver til dig. Jeg har læst flere af dine svar til andre.

Jeg skriver, fordi min datter på 2 år og 9 mdr ikke vil falde i søvn om aftenen. Da hun var spæd, kunne hun i perioder sove i 20 min. af gangen, men det er lang tid siden, og vi har siden hun var 8 mdr. haft en stabil sengerutine, afbrudt af nogle korte perioder med øget behov for tryghed.

På en almindelig aften hygger vi i inden sengetid med lidt leg. Så går vi ovenpå hvor soveværelset er, og far får en godnatmysser og hunden får en krammer. Så går de ned, og jeg læser højt, får tre kys og en krammer. Her efter kan jeg så gå fra hende, og hun falder i søvn af sig selv. Men de sidste snart 14 dage har vi ikke kunne få lov at forlade værelset. Hun skriger helt forfærdeligt og bliver utrolig ked. Vi har ligget inde hos hende for at give hende tryghed, uden at gøre noget, og har hun henvendt sig til os, så har vi bedt hende lægge sig til at sove. Efter 2-3 timer ender hun inde i vores seng, fordi vi selv er fuldstændig udmattede. Hun sover efterfølgende i løbet af 5 min. Når vi er i værelset, så møffer hun, småklynker eller brokker sig, men græder ikke.

Jeg oplever hendes sengeputteri som et ...

Annonce

... øget behov for nærhed og tryghed. Men jeg synes, det er gået helt over gevind. Vi har også prøvet at stå uden for værelset og stryge og lægge tøj sammen, så hun har kunnet se os, men hun græder bare så hjerteskærende.

Normalt er hun er kommet i seng kl. 18-18.30 og har sovet til kl. 6 næste morgen uden problemer. Derudover får hun en lur til middag på 1,5 time. Vi har forsøgt at putte hende senere, fordi vi måske troede, hun ikke var træt nok, men det gør det bare værre.

Til dagligt er hun i dagpleje, og for lidt mere end en uge side væltede dagplejemoren og brækkede armen. Dagplejemoren har aldrig været syg tidligere, udover en enkelt gang. Hun er derfor i gæstepleje. Hun virker rigtig glad hos gæstedagplejeren, men der er helt sikkert meget, der skal bearbejdes, når man er et nyt sted. Derudover stopper hun i dagplejen 31.6 og skal begynde i børnehave 1.8, når vores ferie er slut.

Jeg tænker, der sker meget, men jeg synes, det er hårdt at have hende sovende hos os, da vi ofte får et ben i hovedet eller andet. Det er hårdt at høre hende blive så utrolig ked, hvis vi ikke er hos hende. Vi ved ikke længere, hvad vi skal prøve. Skal vi blot se tiden an?

Venlig hilsen en bekymret mor
Christine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder