Brev:
Udfordringer med søvn - 2 år, 9 mdr.
11. juni 2021
Alder:
2 år, 9 mdr.
Udfordringer med søvn - 2 år, 9 mdr.
Hej Helen.
Det er første gang, jeg skriver til dig. Jeg har læst flere af dine svar til andre.
Jeg skriver, fordi min datter på 2 år og 9 mdr ikke vil falde i søvn om aftenen. Da hun var spæd, kunne hun i perioder sove i 20 min. af gangen, men det er lang tid siden, og vi har siden hun var 8 mdr. haft en stabil sengerutine, afbrudt af nogle korte perioder med øget behov for tryghed.
På en almindelig aften hygger vi i inden sengetid med lidt leg. Så går vi ovenpå hvor soveværelset er, og far får en godnatmysser og hunden får en krammer. Så går de ned, og jeg læser højt, får tre kys og en krammer. Her efter kan jeg så gå fra hende, og hun falder i søvn af sig selv. Men de sidste snart 14 dage har vi ikke kunne få lov at forlade værelset. Hun skriger helt forfærdeligt og bliver utrolig ked. Vi har ligget inde hos hende for at give hende tryghed, uden at gøre noget, og har hun henvendt sig til os, så har vi bedt hende lægge sig til at sove. Efter 2-3 timer ender hun inde i vores seng, fordi vi selv er fuldstændig udmattede. Hun sover efterfølgende i løbet af 5 min. Når vi er i værelset, så møffer hun, småklynker eller brokker sig, men græder ikke.
Jeg oplever hendes sengeputteri som et øget behov for nærhed og tryghed. Men jeg synes, det er gået helt over gevind. Vi har også prøvet at stå uden for værelset og stryge og lægge tøj sammen, så hun har kunnet se os, men hun græder bare så hjerteskærende.
Normalt er hun er kommet i seng kl. 18-18.30 og har sovet til kl. 6 næste morgen uden problemer. Derudover får hun en lur til middag på 1,5 time. Vi har forsøgt at putte hende senere, fordi vi måske troede, hun ikke var træt nok, men det gør det bare værre.
Til dagligt er hun i dagpleje, og for lidt mere end en uge side væltede dagplejemoren og brækkede armen. Dagplejemoren har aldrig været syg tidligere, udover en enkelt gang. Hun er derfor i gæstepleje. Hun virker rigtig glad hos gæstedagplejeren, men der er helt sikkert meget, der skal bearbejdes, når man er et nyt sted. Derudover stopper hun i dagplejen 31.6 og skal begynde i børnehave 1.8, når vores ferie er slut.
Jeg tænker, der sker meget, men jeg synes, det er hårdt at have hende sovende hos os, da vi ofte får et ben i hovedet eller andet. Det er hårdt at høre hende blive så utrolig ked, hvis vi ikke er hos hende. Vi ved ikke længere, hvad vi skal prøve. Skal vi blot se tiden an?
Venlig hilsen en bekymret mor
Christine