Svar: Kun mor og far dur
19. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er super dejligt, at bedstemor er på og bare rigtig gerne vil jeres datter, det er guld værd, og de to kan få et rigtig godt forhold og stor glæde af hinanden.
Det er også super dejligt, at I har prioriteret at tage i sommerhus, netop for at de skal lære hinanden lidt bedre at kende, ligesom det er godt, at bedstemor kommer forbi en gang om ugen, - det giver også genkendelighed og dermed tryghed :)
Når det så er sagt, så lyder det som om, at bedstemor måske er lidt for ihærdig, og at det er derfor jeres datter stejler lidt. Du skriver, at "når hun forsøger at tage vores datter, lege med hende eller gå med hende, så bryder hun ud i gråd" - og jeg tænker, at det godt kan handle om, at hun netop forsøger at fjerne hende fra jer, eller at bedstemor eller I på en eller anden måde får signaleret, at hun skal kunne være sammen med bedstemor, uden at I er der.
Og jeg tænker, at taktikken skal være lige modsat. Det er meget vigtigt, at bedstemor ikke tager lillepigen ud af favnen på jer, eller at hun generelt forsøger at tage hende, løfte hende op og lignende. Jeg har lidt på fornemmelsen, at bedstemor måske fra starten har været meget hurtigt til at tage jeres datter og holde hende i sin favn, fordi hun rigtig gerne vil hende, elsker at dikke-dikke, putte med hende osv. Hvilket er helt forståeligt, men det kan godt blive lidt for overvældende for jeres datter - og så siger hun fra...
Det er vigtigt, at jeres datter får lov til at være i jeres favn og fra sin sikre base kan kikke på bedstemor, smile til hende, pludre med hende osv. så hun netop fordi hun er hos jer har lidt mere mod til at møde bedstemor. Det er på samme måde meget vigtigt, at I signalerer, at det er okay, hyggeligt og sjovt. Så når jeres datter tjekker op med jer netop bliver bekræftet i, at bedstemor er helt okay og en hun kan være tryg ved. Hun bruger jer som et spejl.
Derfor er det også vigtigt, at bedstemor ikke automatisk tager lillepigen op eller over til sig, når hun kommer på besøg, eller at hun tager hende og går væk fra jer. Det er vigtigt, at hun kommunikerer med hende imens hun er hos jer. Og når jeres datter så stille og roligt får lidt mere mod på at sidde lidt på bedstemors skød, så er det vigtigt, du eller far er lige ved siden af - og at du snakker med og sætter ord på, hvor hyggeligt og dejligt det er. Det er vigtigt, at bedstemor ikke går væk fra jer, men holder sig i nærheden og sørger for at jeres datter kan se jer "se, mor og far er lige der" ligesom du kan bekræfte og give ro "ja, du er lige over hos bedstemor, hvor hyggeligt, jeg er lige her skat" osv.
Og så er det meget vigtigt, at I gør lige præcis det, I har forsøgt et par gange - at bedstemor f.eks. prøver at give hende mad, hvor du eller far sidder ved siden af. Ligesom bedstemor kan være den der triller barnevognen, når I går tur, og du går ved siden af, eller bedstemor er med, når bleen bliver skiftet og måske er den som skrifter bleen, imens mor eller far står ved siden af og snakker med.
Jo mere du eller far er til stede, når bedstemor også er der, jo bedre er det, fordi jeres datter så hele tiden kan tjekke op på, at I er okay med situationen. Hun spejler jer og hvis hun oplever, at I er trygge og rolige, så vil hun også være det. Men hvis hun oplever, at bedstemor tager hende, går væk med hende osv. så kan hun føle det utrygt, og så bliver hun naturligt ked af det. Så jo mere I kan gøre sammen og være sammen på en helt naturlig måde, jo bedre vil det være - og jo flere små succesoplevelser vil der naturligt komme, som så gør, at hun vil være helt okay med, at bedstemor passer hende en dag, hvor I så ikke er der.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske