Svar: Kun mor og far dur

19. maj 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er super dejligt, at bedstemor er på og bare rigtig gerne vil jeres datter, det er guld værd, og de to kan få et rigtig godt forhold og stor glæde af hinanden.

Det er også super dejligt, at I har prioriteret at tage i sommerhus, netop for at de skal lære hinanden lidt bedre at kende, ligesom det er godt, at bedstemor kommer forbi en gang om ugen, - det giver også genkendelighed og dermed tryghed :)

Når det så er sagt, så lyder det som om, at bedstemor måske er lidt for ihærdig, og at det er derfor jeres datter stejler lidt. Du skriver, at "når hun forsøger at tage vores datter, lege med hende eller gå med hende, så bryder hun ud i gråd" - og jeg tænker, at det godt kan handle om, at hun netop forsøger at fjerne hende fra jer, eller at bedstemor eller I på en eller anden måde får signaleret, at hun skal kunne være sammen med bedstemor, uden at I er der.

Og jeg tænker, at taktikken skal være lige modsat. Det er meget vigtigt, at bedstemor ikke tager lillepigen ud af favnen på jer, eller at hun generelt forsøger at tage hende, løfte hende op og lignende. Jeg har lidt på fornemmelsen, at bedstemor måske fra starten har været meget hurtigt til at tage jeres datter og holde hende i sin favn, fordi hun rigtig gerne vil hende, elsker at dikke-dikke, putte med hende osv. Hvilket er helt forståeligt, men det kan godt blive lidt for overvældende for jeres datter - og så siger hun fra...

Det er vigtigt, at jeres datter får lov til at være i jeres favn og fra sin sikre base kan kikke på bedstemor, smile til hende, pludre med hende osv. så hun netop fordi hun er hos jer har lidt mere mod til at møde bedstemor. Det er på samme måde meget vigtigt, at I signalerer, at det er okay, hyggeligt og sjovt. Så når jeres datter tjekker op med jer netop bliver bekræftet i, at bedstemor er helt okay og en ...

Annonce

... hun kan være tryg ved. Hun bruger jer som et spejl.

Derfor er det også vigtigt, at bedstemor ikke automatisk tager lillepigen op eller over til sig, når hun kommer på besøg, eller at hun tager hende og går væk fra jer. Det er vigtigt, at hun kommunikerer med hende imens hun er hos jer. Og når jeres datter så stille og roligt får lidt mere mod på at sidde lidt på bedstemors skød, så er det vigtigt, du eller far er lige ved siden af - og at du snakker med og sætter ord på, hvor hyggeligt og dejligt det er. Det er vigtigt, at bedstemor ikke går væk fra jer, men holder sig i nærheden og sørger for at jeres datter kan se jer "se, mor og far er lige der" ligesom du kan bekræfte og give ro "ja, du er lige over hos bedstemor, hvor hyggeligt, jeg er lige her skat" osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det meget vigtigt, at I gør lige præcis det, I har forsøgt et par gange - at bedstemor f.eks. prøver at give hende mad, hvor du eller far sidder ved siden af. Ligesom bedstemor kan være den der triller barnevognen, når I går tur, og du går ved siden af, eller bedstemor er med, når bleen bliver skiftet og måske er den som skrifter bleen, imens mor eller far står ved siden af og snakker med.

Jo mere du eller far er til stede, når bedstemor også er der, jo bedre er det, fordi jeres datter så hele tiden kan tjekke op på, at I er okay med situationen. Hun spejler jer og hvis hun oplever, at I er trygge og rolige, så vil hun også være det. Men hvis hun oplever, at bedstemor tager hende, går væk med hende osv. så kan hun føle det utrygt, og så bliver hun naturligt ked af det. Så jo mere I kan gøre sammen og være sammen på en helt naturlig måde, jo bedre vil det være - og jo flere små succesoplevelser vil der naturligt komme, som så gør, at hun vil være helt okay med, at bedstemor passer hende en dag, hvor I så ikke er der.

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.