Brev:
Søvn problemer - 2 år, 11 mdr.
20. maj 2021
Alder:
2 år, 11 mdr.
Søvn problemer - 2 år, 11 mdr.
Kære Helen.
Vores datter er kommet ind i en rigtig dårlig periode omkring søvn
Her de sidste måneder kan vi simpelthen ikke få hende i seng før 21.30/22.00 tiden og det hele er selvfølgelig lidt en ond cirkerl Vi lader hende så sove til ca. 7 inden hun skal i vuggestuen, men ofte derudover oplever de jo så en træt pige der måske allerede sover fra kl. 11 til 14.30 - tiderne kan selvfølgelig variere og nogle gange også fra 11.30 til 14 som jo er mere standard.
Nogle gange i weekenderne har vi endda forsøgt at hun ingen middagssøvn får, men klokken kan sagtens blive det 21 stadig før hun sover. I weekenderne sover hun typisk 1,5 time middags søvn hjemme, hvor hun normalt sover ved 12.30 tiden til 14. Men vi tænker det er alt for sent sengetider for hende og selvom vi starter ved 20 tiden, med at gå ind i sengen og læse bøger etc, så har hun bare krudt i enden og så vil hun op og lege og selvom vi selvfølgelig siger at nu er det sovetid og ikke mere leg, så eksploderer hendes temperament og det hele bliver en endnu dårligere sovetid.
Så generelt prøver vi på ingen måder at sige nu skal hun sove og virke bestemte, for det hele eskalerer blot til det værre, når vi begynder med det ud fra det temperament hun har. Så når hun vil op igen så går vi op med hende og sætter bare i stuen i nærmest mørke og ingen Ipad/tv eller noget og så enten falder hun i søvn deroppe eller giver sig til sidst og vil i seng, men så er klokken jo igen forbi typisk 21.30
Normalt har hun egentlig sovet ganske fint når hun er kommet i seng i de snart 3 år hun er blevet. Men de seneste par måneder når hun kommer i seng sover hun altid bogstaveligt som en sten de først 2-3 timer, men næsten hver nat ved 1 tiden bryder helvede lidt løst hvor hun græder og sparker og er helt uregerlig.
Vi har så prøvet flere ting først at lade hende ligge lidt og rase ud for vi læste hun måske slet ikke var vågen, men det går helt op i gråd hvis vi ikke tager hende op, så den taktik stoppede vi hurtig med. Vi tager hende så igen med op i stuen og sidder i mørke og der falder hun så til ro inden for 5-10 minutter og falder i søvn igen. Så kan vi prøve at flytte hende ind i sengen igen, men nogle gange går der kort tid så er den galt igen og så er det samme tur igen med op i stuen og nogle gange ligger vi med hende nogle timer før vi flytter hende, da det så som regel går bedre med at blive i sengen
Da det startede troede vi jo først måske hun havde ondt/syg, men som sådan sætter hun ingen ord om hun drømmer eller er bange etc og vi spørger heller ikke mere, da det har stået på så længe nu så vi prøver egentlig blot over for hende ikke at gøre det til et problem og ikke spørge for meget ind til det.
Det skal siges hun typisk starter med at ligge i egen seng i inde i vores soveværelse, men så kommer over til os i løbet af natten - sådan har det egentlig altid forgået lidt. Vi har selvfølgelig også prøvet at lade hende forblive i egen seng om det måske er forældrene hun er trætte af i sengen :) - men det ændrer intet.
Hilsen herfra