Svar: Græder ikke med tårer
13. maj 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Mor A.
Tak for dit brev og stort tilykke med den lille pige :) Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - og kan forhåbentlig give dig lidt ro.
Nyfødte børn græder ikke med tårer. Det er noget som først kommer til senere. Man ved faktisk ikke helt hvorfor, for når det lille barn bliver født, så er tårekanalerne dannet og øjnene kan også producere tårevæske - men spædbørn græder ikke med tårer.
Man mener, at det hænger sammen med at små børn ikke har den følelsesmæssige påvirkning som vi har, når vi græder. Bi kan blive meget hjernemæssigt berørt over noget vi ser, hører og fornemmer - og sådan fungerer det altså ikke for de nyfødte børn.
Ser man på børn generelt, så vil den gennemsnitlige alder, hvor barnet græder med tårer første gang være i 2-4 måneders alderen. Men børn er vidt forskellige, og nogle børn græder først med tårer, når de bliver 5-6 måneder, og det er stadig helt normalt. Det er altså ikke, fordi du gør noget forkert, eller fordi der er noget galt med din datter :)
Med hensyn til at græde rigtigt eller klynke, så er børn også her vidt forskellige. Nogle børn græder voldsomt og andre klynker mere - og at din datter ofte ikke græder, men i stedet klynker, hænger sandsynligvis sammen med at du altid har været hurtig til at reagere på hende og hendes signaler og behov. Hun behøver ikke skrige højt for at få en reaktion fra dig, hun ved, at når hun klynker, så kommer du - og så tager du hende op, skrifter hendes ble, giver hende lidt mælk, leger med hende, synger for hende, tumler osv. Alt efter hvad hun nu viser behov for. At hun ikke græder voldsomt behøver altså på ingen måde at skyldes, at du gør noget forkert, tværtimod :)
Og med hensyn til at grine med lyd, så er børn også her meget forskellige. Nogle børn griner og klukler dagligt og er tidlige til at gøre det. Mange børn begynder at kluk-le i 3-4 måneders alderen - MEN igen - der er også rigtig mange børn som først griner med lyd, når de bliver 5-6 måneder, og det er også helt okay.
Det er rigtig godt set at i perioder, hvor din datter udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil hendes overskud til at grine, have kontakt med dig osv. naturligt være mindre, ligesom hun ofte vil pylre og klynke ekstra meget i disse perioder. Det hører med til den stor udvikling, hun går igennem.
Så alt i alt så lyder det du fortæller faktisk rigtig fint, og det lyder som om, at din datter udviklingsmæssigt er rigtig fint med og trives :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Gråd & Trøst", som kan give lidt mere idé om, hvad gråd betyder for det lille barn, og hvordan du bedst reagerer, når din datter græder :)
Derudover så er jeg meget glad for dine åbne og ærlige tanker omkring, hvordan du har det og har haft det gennem graviditeten og her efter fødslen. Har du nogen, som du taler med omkring det? Det er vigtigt, at du får hjælp - også i forhold til din datter og kontakten med hende, så du hjælpes til at se alt det gode, som jeg tydeligt fornemmer, at du giver hende :) Det kan være rigtig svært selv at se, når man har angst og går og bekymrer sig meget...
Jeg tænker, at det måske ville være en hjælp for dig med Marte Meo. Det er en metode, hvor man via små videofilm kikker på samspillet mellem dig og din datter, og hvor fokus er på alt det gode, og hvordan jeres relation kan styrkes. Formålet med Marte Meo er at anerkende og støtte den relation, du har sammen med din datter.
Der er i kommunen, hvor du bor, forskellige muligheder for at få hjælp og støtte. Jeg vil derfor anbefale dig, at du taler med din sundhedsplejerske eller læge om, hvilke muligheder der er, og hvad der kan være godt for dig og din datter. Du skal ikke gå og være så ked af det, bekymret og bange for at gøre tingene galt eller være urolig for, at der er noget galt med din datter. Det lyder for mig som om, at du kan have glæde af at få hjælp til at se alt det gode, som du allerede gør :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender dig et stort knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske