Svar: Græder ikke med tårer

13. maj 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Mor A.

Tak for dit brev og stort tilykke med den lille pige :) Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - og kan forhåbentlig give dig lidt ro.

Nyfødte børn græder ikke med tårer. Det er noget som først kommer til senere. Man ved faktisk ikke helt hvorfor, for når det lille barn bliver født, så er tårekanalerne dannet og øjnene kan også producere tårevæske - men spædbørn græder ikke med tårer.

Man mener, at det hænger sammen med at små børn ikke har den følelsesmæssige påvirkning som vi har, når vi græder. Bi kan blive meget hjernemæssigt berørt over noget vi ser, hører og fornemmer - og sådan fungerer det altså ikke for de nyfødte børn.

Ser man på børn generelt, så vil den gennemsnitlige alder, hvor barnet græder med tårer første gang være i 2-4 måneders alderen. Men børn er vidt forskellige, og nogle børn græder først med tårer, når de bliver 5-6 måneder, og det er stadig helt normalt. Det er altså ikke, fordi du gør noget forkert, eller fordi der er noget galt med din datter :)

Med hensyn til at græde rigtigt eller klynke, så er børn også her vidt forskellige. Nogle børn græder voldsomt og andre klynker mere - og at din datter ofte ikke græder, men i stedet klynker, hænger sandsynligvis sammen med at du altid har været hurtig til at reagere på hende og hendes signaler og behov. Hun behøver ikke skrige højt for at få en reaktion fra dig, hun ved, at når hun klynker, så kommer du - og så tager du hende op, skrifter hendes ble, giver hende lidt mælk, leger med hende, synger for hende, tumler osv. Alt efter hvad hun nu viser behov for. At hun ikke græder voldsomt behøver altså på ingen måde at skyldes, at du gør noget forkert, tværtimod :)

Og med hensyn til at grine med lyd, så er børn også her meget forskellige. Nogle børn griner og klukler dagligt og er tidlige til at gøre det. Mange børn begynder at kluk-le i 3-4 måneders alderen - MEN igen - der er også rigtig mange børn som først griner med lyd, når de bliver 5-6 måneder, og det ...

Annonce

... er også helt okay.

Det er rigtig godt set at i perioder, hvor din datter udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil hendes overskud til at grine, have kontakt med dig osv. naturligt være mindre, ligesom hun ofte vil pylre og klynke ekstra meget i disse perioder. Det hører med til den stor udvikling, hun går igennem.

Så alt i alt så lyder det du fortæller faktisk rigtig fint, og det lyder som om, at din datter udviklingsmæssigt er rigtig fint med og trives :)

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Gråd & Trøst", som kan give lidt mere idé om, hvad gråd betyder for det lille barn, og hvordan du bedst reagerer, når din datter græder :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover så er jeg meget glad for dine åbne og ærlige tanker omkring, hvordan du har det og har haft det gennem graviditeten og her efter fødslen. Har du nogen, som du taler med omkring det? Det er vigtigt, at du får hjælp - også i forhold til din datter og kontakten med hende, så du hjælpes til at se alt det gode, som jeg tydeligt fornemmer, at du giver hende :) Det kan være rigtig svært selv at se, når man har angst og går og bekymrer sig meget...

Jeg tænker, at det måske ville være en hjælp for dig med Marte Meo. Det er en metode, hvor man via små videofilm kikker på samspillet mellem dig og din datter, og hvor fokus er på alt det gode, og hvordan jeres relation kan styrkes. Formålet med Marte Meo er at anerkende og støtte den relation, du har sammen med din datter.

Der er i kommunen, hvor du bor, forskellige muligheder for at få hjælp og støtte. Jeg vil derfor anbefale dig, at du taler med din sundhedsplejerske eller læge om, hvilke muligheder der er, og hvad der kan være godt for dig og din datter. Du skal ikke gå og være så ked af det, bekymret og bange for at gøre tingene galt eller være urolig for, at der er noget galt med din datter. Det lyder for mig som om, at du kan have glæde af at få hjælp til at se alt det gode, som du allerede gør :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender dig et stort knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne