Svar: 6 måneder dreng med gang i den

21. april 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Emils mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng og dine tanker :)

Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling sagtens kan spille ind hos jer. Rigtig mange forældre oplever 6 måneders alderen som en lidt udfordrende alder og det lyder som om, at det netop sker hos jer. På den ene side, så er jeres dreng bare super sød og kan charmere alt og alle - og på den anden side, så skal der bare ikke ret meget til, før han bliver frustreret og virker irritabel og sur...

Motorisk er han stærkere nu. Han kan trille omkring, dreje om sin egen akse, forsøger måske at få fat i sit legetøj, kommer det i munden, slår bevidst ud efter ting i sit aktivitetsstativ osv. Når han ligger på maven, så kommer han op i strakt arm og han kan efterhånden løfte sig mere og mere op. Når han ligger på ryggen, så vil han begynde at få øje på sine tæer og tage fat i sine fødder, triller derfra om på siden og videre om på maven.. Alt sammen super godt og ligesom det skal være - men det er stadig svært for ham og det lykkes ikke helt - så nogle gange kryber han baglæns i stedet for fremad eller han kan ikke finde ud af at komme fra ryggen og om på maven eller modsat komme fra maven og om på ryggen - kroppen vil bare ikke altid, som han vil - og så bliver han frustreret.

Derfor har du helt ret i, at meget af hans frustration handler om, at han endnu ikke kan alt det motorisk, som han gerne vil kunne. Derfor er en stor del af dagen fyldt med, at du forsøger at hjælpe ham, både hjælper ham med at trille omkring, finde ud af at krybe, rækker ham legetøj eller lægger legetøj inden for hans rækkevidde osv. Ligesom du igen og igen skal forsøge at motivere med dine pludrelyde osv. så du hjælper ham med at tro på, at det nok skal lykkes, hvis han bliver ved med at prøve...

Mange forældre oplever derfor, at dagen er fyldt med at skulle underholde og bekræfte deres barn hele tiden i denne alder. Han kan ikke ligge ret lang tid for sig selv, så bliver han frustreret og sur. Det irriterer ham, når kroppen ikke vil som han gerne vil. Og mange forældre fortæller, at det meget let kan føles som om, at man gir og gir hele dagen, og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men man kan godt føle det sådan... Det kan måske hjælpe at vide, at det er en periode og at det som sagt hænger sammen med hans alder og den udvikling, som han går igennem netop nu :)

Derudover så er der naturligvis det du også er inde på - at jeres sundhedsplejerske har sagt, at han har en høj arousal, og I har også været forbi en sansemotorisk ergoterapeut, som har givet jer nogle værktøjer. Det lyder rigtig fint :)

Arousal handler om barnets modtagelighed overfor sanseindtryk. Børn kan både have en høj arousal og en lav arousal, og det har betydning for deres evne til at koncentrere sig og holde opmærksomheden på det som sker.

Hvis et barn har en lav arousal, så vil barnet ofte være meget rolig og næsten grænsende til at være sløv. Hvis barnet har en høj arousal, så vil det være konstant i bevægelse, kan have svært ved at finde ro og kan være meget følsom overfor både lyd og lys og nogle gange også berøring.

Derudover så taler vi om 7 sanser, og det er via disse sanser, at vi bearbejder indtryk, oplever og forholder os til verden:

- Den visuelle sans (synssansen)
- Den auditive sans (høresansen)
- Den olfaktoriske sans (lugtesansen)
- Den gustatoriske sans (smagssansen)
- Den vestibulære sans (labyrint- og ligevægtssansen)
- Den taktile sans (berørings- og følesansen)
- Den proprioceptive sans (muskel-ledsansen, stillingssansen og det kinæstetiske (bevægelsessansen)).

Nogle børn har kun problemer med en sans og andre har problemer med flere. Symptomerne kan være meget ...

Annonce

... forskellige fra barn til barn. Nogen børn reagerer feks. hvis tøjet stammer, elastik i buksekanten ellerved håndled og ankler. De reagerer på vaskemærker, på at sidde i autostolen eller lignende. Nogen har svært ved at røre ved mad, svært ved at spise med fingrene eller svært ved at lege med ler, mudder eller lignende. De kan også have svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke, hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker, eller hvordan man kærtegner.

De kan også have svært ved at fornemme deres egen krop og kroppens grænser, og derfor vil nogle børn også slå ud efter andre, hvis de kommer for tæt på. Nogle børn reagerer også med at være motorisk meget urolige. Deres arme, hænder og ben kører på dem hele tiden, selv når de sidder stille, så er de aldrig helt i ro.

Nogen børn har en særlig stor overfølsomhed for lys, lyd og lugt. Og de kan reagere voldsomt på, at der er flere samlet i et lokale eller på at skifte situation - at gå fra bilen og ind i indkøbscenteret eller måske gå fra grøntsagsafdelingen ned i fiskeafdelingen i supermarkedet, fordi lugten, lyset, alle menneskerne osv. bliver for overvældende for dem...

Nogen børn har en dårlig balancesans og vil derfor ikke klatre op, vil ikke gynge og bryder sig i det hele taget ikke om at være i bevægelse og "vuggende" tilstand. De kan blive dårlige, føle sig svimle, få kvalme osv. når man placerer dem højt eller sætter dem på en gynge...

Og nogen børn reagerer med at trække sig, flytte sig væk eller reagere f.eks. med at bryde sammen på gulvet, fordi for mange indtryk overvælder dem. De har svært ved det sansebombardement, det er at skifte situation...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I kan sagtens hjælpe jeres dreng ved at lave de øvelser, som ergoterapeuten har givet jer, og I kan med fordel også skabe gradvist mere og mere rytme og struktur i hverdagen - præcis som I forsøger. Det bliver naturligt lettere nu, hvor jeres dreng bliver ældre, skal tilbydes skemad flere gange dagligt, og der på den måde naturligt kommer faste spisetider, faste sovetider og faste tidspunkter for leg, aktivitet og ture ud af huset...

Han vil højst sandsynligt elske at kunne sidde i barnevognen, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og kunne følge rigtig godt med - og derfor må I meget gerne tage små ture ud i sommerlandet i takt med at vejret bliver varmere, og det bedre kan lade sig gøre. Det vil være et godt afbræk i løbet af dagen for jer begge med en tur ud i det fri, måde kan du planlægge også at få købt lidt ind på den måde osv.

Den faste rytme - hele dagen igennem - men også i forskellige situationer, at I f.eks. har et fast putteritual eller køre en fast rutine, når han skal spise, f.eks. at han sættes i den høje stol, får hagesmæk på, får en tår vand og lidt mad i hånden at gumle på, og imens laver du grød eller mos parat, sætter dig og giver ham skemaden osv. At det kører nogenlunde ens, kan give ro. Det hjælper ham at vide eller have en fornemmelse af, hvad der skal ske.

Rolige rytmiske bevægelser, cykle med benene, babymassage, måske babysvømning - når svømmehallerne igen åbner - at komme i bad, blive masseret med creme, danse eller bevæge sig stille og roligt til rolig musik og i din favn, kan være med til at sænke hans arousal, fordi det får hans muskler til at slappe af. Hvorimod at komme ham i en snurre eller tummelumsk eller lignende, vil virke modsat, fordi hans muskler spændes og hans arousal dermed øges. Derfor er det f.eks. heller ikke nogen god idé at lade ham hænge for meget på hovedet, eller hjælpe ham til at bevæge sig hurtigt og med fart. Og igen - så er det jo en balance, for alle hans sanser skal jo også stimuleres...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!