Svar: Bider og niver
19. april 2021
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når din dreng bider, river og niver, så er det ofte - præcist som du fornemmer - fordi han forsøger at kysse jer eller kærtegne jer, og det er netop kærtegn, som kammer over. Derudover handler det også om, at han er så lille, at han naturligt ikke har ord til at beskrive sine følelser...
Når kærtegn kammer over, så sker det ofte i en situation, hvor man har det rigtig dejligt. Som du skriver - han gør det ikke i vrede - men bedst som I sidder og hygger, nusser, krammer osv. så bider han i din skulder eller måske i dit lår. Jeg plejer at beskrive det som en følelse af "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og han er stadig så lille, at han ikke kan styre sig. Han bider i kådhed, i glæde og i kærlighed til dig/jer.
Han kan også bide, rive, nive osv. fordi han er vred eller bliver frustreret. Det kan være, at du siger nej, stopper ham i noget, du løfter ham måske op, for at fjerne ham fra en situation, fra noget som han synes er sjovt - og han forstår det ikke og bliver derfor frustreret - og bider, river eller slår ud efter dig.
Han gør det ikke for at være ond, og der er intet ondt bag hans handling. Han gør det, fordi han mangler ord, fordi han ikke kan sige til dig, at han gerne vil lege videre, eller at han bliver ked af det, når du tager en bestemt ting fra ham.
Nogle gange kommer han også til at slå dig eller nive dig, fordi han gerne vil ae dig, og på den måde også vise dig kærtegn - men han er stadig så lille, at han endnu ikke mestrer at styre sine bevægelser. Han har ikke fornemmelse for, hvor hårdt man kan slå eller hvad der føles rart, ligesom han heller ikke har nogen fornemmelse af, hvad det han gør, gør ved dig. Det er alt sammen noget, som han stille og roligt skal lære.
Nu hvor du ved, at det kan ske, så er det bedste, du kan gøre, at forsøge at undgå at det sker. Altså prøve at stoppe det I er igang med, før han kommer til at forløbe sig. Jo færre gange han kommer til at forløbe sig, jo bedre er det. Jo flere gange det sker, jo mere kan det forstærkes i ham.
Det er også en rigtig god idé, hvis du kan aflede ham - dreje hans opmærksomhed hen på noget andet, så han glemmer, at han pludselig havde lyst til at bide, rive, nive. Det er også en god idé, hvis du kan vise ham et alternativ, så når du f.eks. siger nej eller når du fjerner ham fra en situation og han bliver ked af det, så viser du ham noget rart eller dejligt, som skal ske i stedet - så han ikke behøver blive så frustreret over at få et nej, men i stedet ledes videre.
Og så skal du sørge for at give ham masser af fysisk kontakt og nærhed. Du skal nusse, kysse, kramme, give ham babymassage, trykmassage, smøre ham ind i creme osv. så han på den måde får masser af fysisk kontakt og nærhed, og netop mærker, at du rigtig gerne vil ham, og at du også nyder nærheden med ham. Det er meget vigtigt, at han ikke føler sig afvist, men føler at du forstår ham og møder ham og den kærlighed, som han forsøger at vise dig :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske