Svar: Smider ting på gulvet - og bliver sur

10. marts 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M.

Tak for dit brev :)

Det er, som du skriver, helt naturligt, at din datter betyder at smide ting på gulvet, når hun sidder i sin høje stol. Hun gør det, fordi hun undersøger rigtig mange ting: :)

Det er f.eks. meget spændende at finde ud af, hvad der sker med ting, som glider ud over bordkanten. Hvor falder det hen, hvad sker der med det, kommer det op igen, hvordan ser det ud, når det ligger på afstand... Det er også spændende at lytte - måske siger det bang! når det rammer gulvet, måske kommer der en anden lyd... Måske har I en hund, som spiser brødhapserne, hvis det er mad hun smider med...

Og så er det naturligt også meget spændende at finde ud af, hvad det gør ved dig. Hvordan reagerer du? Tager du tingene op på bordet igen - det kan være en rigtig sjov gi-tag-leg, som hun sikkert synes er sjov. Eller sætter du tingene væk og siger, at nu er det slut med at lege eller spise... Måske griner du og synes det er sjovt.. måske ser du sur ud og laver nye ansigter, som hun naturligt har lyst til at udforske mere...

Alt sammen er det udtryk for, at hun forsøger at finde ud af verden. Hun forsøger stille og roligt at finde ud af, hvordan reagerer verden på mig, hvordan påvirker jeg verden, hvordan kan jeg med mine reaktioner få en reaktion fra en anden osv. osv.

Derudover er der også lidt motorisk træning og øvelse i at smide tingene ned på gulvet igen og igen. Hun skal tage fat i legetøjet, dreje hånd og arm ud over bordkanten, og hun skal åbne sin hånd og slippe...

Og så siger man faktisk også, at det kan være forstadie til at forstå, at mor og far ikke forsvinder, selvom de er ude af syne. At det at smide ting på gulvet er en del af separationsfasen. Når hun kaster legetøj og andet på gulvet, så afventer hun, at du tager det op og lægger det på bordet igen eller giver hende det i ...

Annonce

... hånden. På den måde, finder hun nu stille og roligt ud af, at ting kommer tilbage - og gradvist kan dette overføres til forståelse af, at også mor og far kommer tilbage igen, selvom hun ikke altid kan se jer - f.eks. hvis du går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage hende med. Her kan hun sikkert også protestere og blive rigtigt ked af det :)

Det er godt, hvis du gider lege med et langt stykke af vejen, men det er naturligvis også okay, hvis du bliver lidt træt af det og har brug for at I laver noget andet - og her vil det være rigtig godt, at du forsøger at aflede hende og finder på noget andet, som I kan lave sammen, som er lige så sjovt og også en god måde at være sammen på.

Er det tallerkenen der ryger på gulvet igen og igen, når hun skal spise, så kan det være en idé at lægge små hapsere på dækkeservietten og kun give 3-4 stk af gangen, så hun bedre kan overskue det, og altså fjerne tallerkenen. Du kan også forsøge med en tallerken med sugekop, det laver blandt andet Mushie.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan du aflede ved at tage hende ud af stolen, ned på gulvet, finde noget andet legetøj - byggebægre, puttekasse, ting der skal åbne, lukke osv. vil være rigtig godt, fordi det også "forsvinder og kommer frem" og på den måde er en anden måde at øve lidt det samme på :)

En god leg kan også være "borte-tit", som netop øver det samme - jeg er her, jeg her her ikke. det kan være at dække dine øjne med dine hænder, men det kan også være f.eks. en stofble, som du enten tager over dit eget ansigt eller over din datters ansigt "borte-borte" og trækker den væk "tit-tit".

Alt sammen for at anerkende hendes behov for netop at øve dette nu :) Og ja, det er en fase, en periode, så det skal nok stoppe igen.. selvom det er lidt trættende, så se det som tegn på, at din datter går igennem en sund og god udvikling :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.