Brev:
Hundehvalp i familien - del 2
10. marts 2021
Alder:
4 år, 2 mdr.
Hundehvalp i familien - del 2
Kære Helen,
Tak for dit hurtige svar. Jeg vil gerne uddybe et par aspekter og stille et par yderligere spørgsmål – det håber jeg er OK. Vi har været meget opmærksomme på ikke at give A. skylden for, at hunden er kommet på ”ferie”. A. har blot fået at vide, at den er kommet ned til moster, hvor den kan lege med deres hund. Og den forklaring har han accepteret. Pigerne har godt kunnet regne ud, at det skyldes den megen uro, men ingen af dem har på noget tidspunkt bebrejdet deres lillebror – de har kun sagt til os, at han ikke kan gøre for det, at han ikke forstår.
Jeg kan ikke genkende, at A. ikke føler sig god nok – i hvert fald ikke i vores normale hverdag. Hunden kan måske have ændret på det; det kan jeg ikke udelukke. Den sidste måned har vi skældt ud, fordi vi var blevet magtesløse, men de første par måneder var vi meget opmærksomme på at være ”pædagogiske”.
A. er god til at lege med de andre børn i børnehaven. Han har to bedste venner men kan sagtens lege med de andre, f.eks. hvis de voksne sætter noget i gang. Han er modig og kaster sig ud i alt muligt, især fysisk; f.eks. på legepladsen. Den eneste gang jeg har oplevet ham give udtryk for, at han ikke kunne noget, var da vi skulle farvelægge noget. Hvis noget driller, f.eks. lynlåsen på en jakke, kan han blive meget frustreret og også sur og beder om hjælp. Han leger godt med sine søstre. Hvis de laver en leg, som han ikke forstår, kan han godt blive sur og fysisk (slå) overfor dem.
Børnehaven er meget overraskede over, at vi har (haft) denne udfordring. De kender kun A. som en rolig, glad og afbalanceret dreng.
Der er to spor i vores problem. Et hvor han leger med hunden og det bliver for voldsomt. Og et hvor han slår hunden eller sparker til/efter den. Det første er bare sjov og kærlighed fra hans side. Det andet er noget vi også oplever, altså at han slår os, hvis han f.eks. ikke får opmærksomhed eller vi siger nej til noget, han virkelig gerne vil have.
Tak for ideerne med bøger med fokus på empati og følelser. Han er meget interesseret i kroppen og især hjernen, så det vil være nemt også at læse bøger om følelser.
Vi vil for alt i verden ikke have, at han skal føle sig forkert. Hvordan vil du foreslå vi reagerer, når han
1) Slår eller sparker hunden? (Vi skal besøge så ofte vi kan)
2) Slår eller sparker os eller pigerne?
Det vi har gjort hidtil, er at sige at vi ikke vil have, at han slår, og så taler vi med ham om, hvad der går ham på. Jeg tænker, at det ofte er et spørgsmål om opmærksomhed. Han får masser af enetid med os forældre, hvor vi leger sammen, men når vi alle fem f.eks. spiser aftensmad, kan vi mærke på ham, at han føler sig overset (pigerne snakker enormt meget).
Hvis mit svar til dig giver anledning til flere tanker fra dig, vil vi meget gerne høre dem.
På forhånd tak for hjælpen,
Venlig hilsen
As mor