Svar: Hiver og river

4. februar 2021

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære glade mor

Tak for dit brev :)

Når børn bider, kradser, river, niver, slår... så skyldes det ofte, at de mangler sprog. Jeres datter har stadig ikke ord nok til at beskrive sine følelser, og derfor viser hun sine følelser ved at reagere fysisk.

Når du oplever, at hun f.eks. gør det, når du har hende på skødet, og I sidder og hygger og pjatter, så er det ofte fordi hun gerne vil tæt på dig, forsøger at kærtegne dig, men ikke kan styre sine bevægelser, og at hun på en eller anden måde forsøger at vise dig, at hun holder rigtig meget af dig - men hendes kærtegn kammer over til noget, som gør rigtig ondt, og det er naturligt ikke rart for dig.

Hun kan også gøre det, fordi hun bliver frustreret. Det kan være, at du eller andre voksne siger nej og hindrer hende i noget, som hun gerne vil. Det kan også være, en frustration over ikke at blive hørt og reageret på, eller det kan være legetøj, som andre tager fra hende eller lignende. Og hun kan ikke sige "hvorfor må jeg ikke..., når jeg nu så gerne vil?!" eller "nu har du altså talt længe nok med andre, nu er det tid til at du taler med mig!" eller "jeg havde legetøjet først, det skal du ikke tage fra mig!". I alle mulige forskellige situationer kan hun naturligt ikke sætte ord på sine følelser, og derfor reagerer hun lige nu fysisk.

Det er vigtigt, at du derfor forsøger at sætte ord på de følelser, som du tænker hun oplever og reagerer på. Så hun stille og roligt lærer at sætte ord på, hvordan hun har det eller hvad hun vil, og ikke bliver ved med at slå, rive, nive...

Det er også vigtigt, at du (og dagplejer) hjælper hende og de andre børn med at dele f.eks. legetøj, så når der opstår konflikter mellem børnene, så er det vigtigt at vi voksne kan mægle mellem dem og lære dem, hvad det de gør, gør ved andre, og hvordan de kan være mere hensigtsmæssigt sammen.

Det er meget vigtigt ikke at skælde hende ud eller give hende en meget voldsom reaktion, fordi det ...

Annonce

... faktisk nogle gange kan forstærke problemet, og dermed gøre det værre. Det er derfor bedre, hvis du kan komme det i forkøbet, så når du nu ved, at det kan ske, så stopper du jeres hyggestund før det kommer dertil, hvor hun forløber sig. Du kan holde hende på en måde, så hun ikke kan hive dig i kinderne og stadig f.eks. kilde hende og give hende masser af kontakt - altså forsøge at hjælpe hende til at I er sammen på en rar måde for jer begge og netop anerkende hendes behov for at være dig nær.

Jo mere du kan forebygge at det sker, jo mere hun undgår at komme i en situation, hvor hun ender med at forløbe sig, jo bedre vil det være, og jo lettere vil hun på sigt have ved at stoppe sig selv, før hun kommer dertil, hvor det kammer over for hende :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun sidder på dit skød og bevidst vender sig, hiver dig i kinderne, og det gør rigtig ondt, så må du naturligvis gerne sætte hende fra dig. Du kan gøre det med et "AV!" eller "stop!", så hun fornemmer, at det her bryder du dig ikke om, og hvis hun vil sidde på skødet, så skal hun ikke gøre noget, som gør ondt på dig. Men prøv om du kan undgå at sige "gå din vej" og derved signalere, at du ikke vil være sammen med hende. for det er jo ikke hende der er forkert, det er det hun gør, som du ikke bryder dig om, og da hendes fysiske voldsomhed ofte er et udtryk for at hun har brug for at du ser hende, giver hende tæt kontakt og nærhed, så hjælper det hende ikke at blive sendt væk.

Nogle gange kan det faktisk være en rigtig god idé at gå den modsatte vej, tage hende i din favn, lægge hende ned og kilde hende og f.eks. sige "din lille bølle, skal du hive i mor, her kiiiilder vi bøllepiger" eller lignende og give hende ekstra nærhed og tæt kontakt, så hun virkelig mærker dig tæt på :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse", som jeg tænker bliver mere og mere aktuel med den alder jeres datter har nu :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte