Svar: Overstimulering
31. august 2020
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Først - ØV, for en kommentar. Det var ikke lige det, du havde brug for. Og det er naturligvis ikke sådan, at du ved at skærme din lille dreng gør ham ekstra sensitiv. Han er jo stadig bare et spædbarn og er samtidig født lidt før tid, så han har naturligt brug for lidt mere ro og tid end andre børn.
Og ja, så er det også sådan, at de første måneder har børn ikke brug for andet end kontakt og nærhed med deres nærmeste (hos jer mor, far, storesøster og bedsteforældrene en gang imellem) - og det er det :) Du kan ikke "hærde ham" ved at tage ham med ud, udsætte ham for en masse forskellige sansestimuli, lade ham gå fra arm til arm osv. Det hjælper ham ikke, tværtimod. Det, der hjælper ham, er at være tæt på dig, mærke din varme, blive vugget, krammet og nynnet for og holdt om. Det hjælper ham også at være hjemme i genkendelige og trygge rammer, så han ikke skal bruge en masse energi på at forholde sig til en stor, ukendt og utryg verden. Han skal bare have lov til at være, og så skal I være omkring ham - og det er jo netop dette, som han responderer på. Du fornemmer jo tydeligt, at han ude reagerer voldsomt, når verden bliver for overvældende - og at han hjemme falder til ro og har lagt mere overskud til at smile og pludre. Du skriver direkte, at han er langt mere mild og nem, når det bare er ham og dig, og det er rigtig dejligt.
Det betyder naturligvis ikke, at du så skal holde dig hjemme bag husets fire vægge og ikke bevæge dig ud. Du må gerne begynde at skabe nogle små rutiner for dagen, hvor du f.eks. en gang dagligt triller ham en tur i barnevognen. Både så han lærer at sove i den, men også så du nu og i tiden frem har mulighed for at få klaret nogle praktiske ting, når han sover.
Du må også gerne trille ham i barnevognen, når storesøster skal afleveres eller hentes i institution, så han f.eks. er med der, men stadig kan ligge og sove.. og senere hen måske kan komme med, men sidde i vognen og kikke imens, så det stadig er trygt og okay for ham, men han samtidig lærer at komme ud. Når han bliver 6 måneder vil han naturligt også genkende sin søster på en anden måde, og vil på mange måder kunne langt flere ting, så på den måde arbejder tiden naturligt også for jer :)
Det er også rigtig godt, at I besøger bedsteforældrene eller, at de kommer på besøg hos jer, så de gradvist kan lære hinanden at kende, men det er ikke det samme, som at han skal til stor rund fødselsdag, eller at I pludselig skal invitere til større middagsselskab. Det kan dog være en god idé, hvis bedsteforældrene kommer hos jer i starten, fordi han jo så er hjemme i vante omgivelser og er helt tryg ved stedet og måske derfor så også har lidt mere overskud til at pludre lidt til bedsteforældrene, så det bliver en god oplevelse for alle.
I 3-6 måneders alderen (og du skal her naturligt korrigere og huske på at det stadig er et tremåneders spring:)) vil børn stadig have brug for rigtig meget kropskontakt og nærhed, men de bliver motorisk gradvist stærkere, og de begynder at have behov for en anden form for samspil. Deres pludren udbygges, og det vil være rigtig dejligt for ham at pludre med dig, far, storesøster og bedsteforældre - og stille og roligt også med andre. Han vil i den alder kunne se længere og vil reagere på og registrere, når der sidder andre på den anden side af bordet, eller hvis der kommer nogen ind i stuen eller ligende, og det vil være mere og mere spændende for ham at følge med i de forskellige ting, som sker omkring jer. Så igen - tiden arbejder naturligt også for jer.
Det er ikke fordi du gør noget forkert, for det lyder det bestemt ikke som om, at du gør, tvært imod. Og når jeres dreng er lidt mere sensitiv, så skyldes det højst sandsynligt hans lidt tidlige fødsel, og så er børn jo også bare forskellige. Børn er selvstændige små mennesker, som udvikler sig i forskelligt tempo og som har meget forskellig personlighed og forskellligt temperament. Og nogle børn er naturligt lidt mere forsigtige og tilbageholdende, skal lige se tingene lidt an, hvor andre børn er mere udadreagerende og gør krav på kontakt. Forskellighed er helt okay, og det skal der naturligvis være plads til :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske