Svar: Overstimulering

31. august 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Først - ØV, for en kommentar. Det var ikke lige det, du havde brug for. Og det er naturligvis ikke sådan, at du ved at skærme din lille dreng gør ham ekstra sensitiv. Han er jo stadig bare et spædbarn og er samtidig født lidt før tid, så han har naturligt brug for lidt mere ro og tid end andre børn.

Og ja, så er det også sådan, at de første måneder har børn ikke brug for andet end kontakt og nærhed med deres nærmeste (hos jer mor, far, storesøster og bedsteforældrene en gang imellem) - og det er det :) Du kan ikke "hærde ham" ved at tage ham med ud, udsætte ham for en masse forskellige sansestimuli, lade ham gå fra arm til arm osv. Det hjælper ham ikke, tværtimod. Det, der hjælper ham, er at være tæt på dig, mærke din varme, blive vugget, krammet og nynnet for og holdt om. Det hjælper ham også at være hjemme i genkendelige og trygge rammer, så han ikke skal bruge en masse energi på at forholde sig til en stor, ukendt og utryg verden. Han skal bare have lov til at være, og så skal I være omkring ham - og det er jo netop dette, som han responderer på. Du fornemmer jo tydeligt, at han ude reagerer voldsomt, når verden bliver for overvældende - og at han hjemme falder til ro og har lagt mere overskud til at smile og pludre. Du skriver direkte, at han er langt mere mild og nem, når det bare er ham og dig, og det er rigtig dejligt.

Det betyder naturligvis ikke, at du så skal holde dig hjemme bag husets fire vægge og ikke bevæge dig ud. Du må gerne begynde at skabe nogle små rutiner for dagen, hvor du f.eks. en gang dagligt triller ham en tur i barnevognen. Både så han lærer at sove i den, men også så du nu og i tiden frem har mulighed for at få klaret nogle praktiske ting, når han sover.

Du må også gerne trille ham i barnevognen, når storesøster skal afleveres eller hentes i institution, så han f.eks. er med der, men stadig kan ligge og sove.. og senere hen måske kan komme med, men sidde i vognen og kikke imens, så det stadig er trygt og okay for ham, men han samtidig lærer at komme ud. Når han bliver 6 måneder vil han naturligt også genkende sin søster på en ...

Annonce

... anden måde, og vil på mange måder kunne langt flere ting, så på den måde arbejder tiden naturligt også for jer :)

Det er også rigtig godt, at I besøger bedsteforældrene eller, at de kommer på besøg hos jer, så de gradvist kan lære hinanden at kende, men det er ikke det samme, som at han skal til stor rund fødselsdag, eller at I pludselig skal invitere til større middagsselskab. Det kan dog være en god idé, hvis bedsteforældrene kommer hos jer i starten, fordi han jo så er hjemme i vante omgivelser og er helt tryg ved stedet og måske derfor så også har lidt mere overskud til at pludre lidt til bedsteforældrene, så det bliver en god oplevelse for alle.

I 3-6 måneders alderen (og du skal her naturligt korrigere og huske på at det stadig er et tremåneders spring:)) vil børn stadig have brug for rigtig meget kropskontakt og nærhed, men de bliver motorisk gradvist stærkere, og de begynder at have behov for en anden form for samspil. Deres pludren udbygges, og det vil være rigtig dejligt for ham at pludre med dig, far, storesøster og bedsteforældre - og stille og roligt også med andre. Han vil i den alder kunne se længere og vil reagere på og registrere, når der sidder andre på den anden side af bordet, eller hvis der kommer nogen ind i stuen eller ligende, og det vil være mere og mere spændende for ham at følge med i de forskellige ting, som sker omkring jer. Så igen - tiden arbejder naturligt også for jer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er ikke fordi du gør noget forkert, for det lyder det bestemt ikke som om, at du gør, tvært imod. Og når jeres dreng er lidt mere sensitiv, så skyldes det højst sandsynligt hans lidt tidlige fødsel, og så er børn jo også bare forskellige. Børn er selvstændige små mennesker, som udvikler sig i forskelligt tempo og som har meget forskellig personlighed og forskellligt temperament. Og nogle børn er naturligt lidt mere forsigtige og tilbageholdende, skal lige se tingene lidt an, hvor andre børn er mere udadreagerende og gør krav på kontakt. Forskellighed er helt okay, og det skal der naturligvis være plads til :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor