Overstimulering

31. august 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Overstimulering

Kære Helen.

Ja, så er jeg her igen :o) og ønsker meget gerne dine inputs.

Ift sidste brev er min søn nu blevet 14 uger. Og du har fuldstændig ret i dine beskrivelser fra sidste brev med at hans tryghedsbehov formentlig skyldes den (lidt for) tidlige fødsel og dermed også umodenhed. Har haft snakket det igennem med min egen sundhedsplejerske også, som mener, han er meget sensitiv. Vi har derfor også haft en ergoterapeut ude for at tjekke, der ikke umiddelbart er noget galt ifm hans brækrefleks, at han ikke vil ligge selv, ikke vil være i barnevogn, vikle m.v., hun fandt ikke umiddelbart noget galt. Vi skal også forbi Kranio-sakral-terapi - lige for at udelukke, der ikke er andre årsager til problematikken.

Grundet udmeldingen med, at han er meget sensitiv er, at han reagerer meget voldsomt ift at komme nye steder, se andre mennesker end far og jeg osv. Ergoterapeuten var ret enig, da han var enormt ked af det, efter hun skulle trykke lidt på ham.

Det er enormt svært at se ham sådan, fordi han er så mild og nem, når det bare er ham og jeg.

Vi har brugt meget tid i sengen og herhjemme ham og jeg, i vores egen lille boble og jeg tror såmænd snildt vi kan komme i ...

Annonce

... guiennes rekordbog for mest hud-til-hud kontakt ;)

Men da jeg har været meget syg af kronisk sygdom, har vi været meget hjemme (iht jeg er i risikogruppe ifm corona) og ikke fået mange besøg heller.

Alle hans behov som nærhed, kærlighed, omsorg, mad, kontakt har dermed kunne opfyldes med 100% fokus på ham og hans præmisser.

Nogle dage har vi kunne trille en lille tur rundt, hvis han har ville være med, og få gange har vi været hos bedsteforældre eller haft et lille kort besøg af dem.. Desuden har han været med mig under mine indlæggelser på sygehuset. Men vi skærmer ham meget, og lader ham helst være hos os, da han har rigeligt i at forholde sig til andet miljø.

Men så fik jeg en kommentar om, at "det er da klart han er blevet så sensitiv, når han ikke får oplevet noget" og den kommentar har ramt mig, meget hårdt..

Jeg tænker selv, at en baby på 3 mdr ikke har behov for at 'opleve' så meget andet end god kontakt med sine forældre, lege derhjemme, gå en lille tur osv.. Men er det mig, som er galt på den? Kan det være 'vores egen skyld', at han har det sådan nu? Og hvornår har de brug for at komme ud at opleve noget mere i så fald?

Det blev lidt langt..

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder