Svar: Udvikling og søvn - 3 mdr.
12. maj 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)
- Og for at starte med det sidste først, at din dreng ikke er opmærksom på sine hænder, ikke slår til legetøj eller andet, som hænger foran ham, ikke rækker ud efter rangler og lignende, så synes jeg faktisk, at du skal kontakte din sundhedsplejerske og læge omkring dette. Det kan sagtens være, at der ikke er nogen problemer, og at han stille og roligt vil begynde at bruge sine hænder mere, hvis du følger nogle af de råd, som jeg har givet dig i mit tidligere svar - men jeg synes, du skal lade din tvivl komme ham til gode:)
Kontakten og opmærksomheden skal naturligt stille og roligt udbygges. Din dreng skal med den alder han har nu, smile bevidst til dig, når du kikker på ham, du skal kunne se, at han genkender dig - ikke bare din stemme, men at han ser dit ansigt og reagerer og følger dit ansigtsudtryk. Han skal være sikker i sin øjenkontakt og kunne holde kontakten i længere tid. Når du sidder med ham i sofaen, og far kommer ind i stuen, så skal han begynde at kikke efter far, følge far med øjnene...
Når han bliver 4 måneder, skal han begynde at blive interesseret i dine hænder, nyde når du synger fagtesange for ham, kikke efter dine fingre, række ud eller gribe bevidst efter rangler og lignende, som du rækker frem. Når du sidder med ham på skødet, og du sidder og spiser, så skal han begynde at følge din arms bevægelser fra tallerkenen og op til din mund, begynde at række ud efter din mad....
Du skal altså have en fornemmelse af, at kontakten mellem jer generelt udvikles hele tiden og at han i den forbindelse naturligt også bruger sine arme og hænder, griber ud efter legetøj, rangler, griber ud efter dig...
Det er naturligt svært at vurdere din drengs udvikling gennem en brevkasse, man er nødt til at have ham i hænderne, se ham, pludre med ham osv. for at vurdere ham rigtigt, og det kan din sundhedsplejerske og læge. Hvis han ikke gør nogle af disse ting, så kan det f.eks. skyldes hans syn.. og der er nogle babyer, som har brug for briller. Men også det vil jeres læge kunne vurdere, og hvis det skønnes nødvendigt, så kan lægen henvise jer videre :)
Med hensyn til hans søvn, så er det helt naturligt, at han ligger uroligt, når han sover. Det lille barn skifter mellem to former for søvn REM-søvn (aktiv søvn) og non-REM søvn (stille søvn). Når din dreng sover aktiv søvn, så trækker han vejret uregelmæssigt, og du kan se, at hans øjne bevæger sig under øjenlågene. REM står for rapid-eye-movement, som netop er beskrivelsen af dette. Du vil også kunne se, at han trækker vejret let uregelmæssigt, og nogle gange vil han ligge og smile for sig selv, evt. smaske lidt. Han kan under aktiv søvn også ligge motorisk uroligt.
Når han sover stille søvn, så vil du se, at han netop ligger mere stille. Hans arme og ben er i mere ro, hans vejrtrækning er dybere og mere roligt, og en gang imellem kan du se at han f.eks. laver lidt suttebevægelser med sin mund.
Når du selv falder i søvn, så starter du ofte med at komme i non-REM-stadiet med det samme, men det gør nyfødte børn ikke. De falder i søvn og kommer i REM-søvn med det samme. Men netop omkring 3-4 måneders alderen, så vil hans søvn ændre sig, så han begynder at komme i non-REM-søvnstadiet først. Søvnens sammensætning er dog stadig meget forskellig fra måden du selv sover på - hvor du ofte sover dyb søvn efter 15-30 minutter, så vil din dreng gå fra at være i en døsig og let non-REM-søvn til stadie fire (dyb søvn) inden for få minutter. Herefter vil han skifte mellem at være dybt sovende og let sovende og halvdelen af hans søvn vil være REM-søvn (aktiv søvn)...
Det er derfor helt naturligt, at du oplever, at han generelt sover meget uroligt. Det er ikke tegn på, at han sover dårligt eller ikke får søvn nok eller god nok søvn. Det er faktisk tegn på, at han sover præcist, som man vil forvente af så lille et barn :)
Jeg håber, at dette kan give dig lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske