Svar: Udvikling og søvn - 3 mdr.

12. maj 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Liv

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)

- Og for at starte med det sidste først, at din dreng ikke er opmærksom på sine hænder, ikke slår til legetøj eller andet, som hænger foran ham, ikke rækker ud efter rangler og lignende, så synes jeg faktisk, at du skal kontakte din sundhedsplejerske og læge omkring dette. Det kan sagtens være, at der ikke er nogen problemer, og at han stille og roligt vil begynde at bruge sine hænder mere, hvis du følger nogle af de råd, som jeg har givet dig i mit tidligere svar - men jeg synes, du skal lade din tvivl komme ham til gode:)

Kontakten og opmærksomheden skal naturligt stille og roligt udbygges. Din dreng skal med den alder han har nu, smile bevidst til dig, når du kikker på ham, du skal kunne se, at han genkender dig - ikke bare din stemme, men at han ser dit ansigt og reagerer og følger dit ansigtsudtryk. Han skal være sikker i sin øjenkontakt og kunne holde kontakten i længere tid. Når du sidder med ham i sofaen, og far kommer ind i stuen, så skal han begynde at kikke efter far, følge far med øjnene...

Når han bliver 4 måneder, skal han begynde at blive interesseret i dine hænder, nyde når du synger fagtesange for ham, kikke efter dine fingre, række ud eller gribe bevidst efter rangler og lignende, som du rækker frem. Når du sidder med ham på skødet, og du sidder og spiser, så skal han begynde at følge din arms bevægelser fra tallerkenen og op til din mund, begynde at række ud efter din mad....

Du skal altså have en fornemmelse af, at kontakten mellem jer generelt udvikles hele tiden og at han i den forbindelse naturligt også bruger sine arme og hænder, griber ud efter legetøj, rangler, griber ud efter dig...

Det er naturligt svært at vurdere din drengs udvikling gennem en brevkasse, man er nødt til at have ham i hænderne, se ham, pludre med ham osv. for at vurdere ham rigtigt, og det kan din sundhedsplejerske og læge. Hvis han ikke gør nogle af disse ting, så kan det ...

Annonce

... f.eks. skyldes hans syn.. og der er nogle babyer, som har brug for briller. Men også det vil jeres læge kunne vurdere, og hvis det skønnes nødvendigt, så kan lægen henvise jer videre :)

Med hensyn til hans søvn, så er det helt naturligt, at han ligger uroligt, når han sover. Det lille barn skifter mellem to former for søvn REM-søvn (aktiv søvn) og non-REM søvn (stille søvn). Når din dreng sover aktiv søvn, så trækker han vejret uregelmæssigt, og du kan se, at hans øjne bevæger sig under øjenlågene. REM står for rapid-eye-movement, som netop er beskrivelsen af dette. Du vil også kunne se, at han trækker vejret let uregelmæssigt, og nogle gange vil han ligge og smile for sig selv, evt. smaske lidt. Han kan under aktiv søvn også ligge motorisk uroligt.

Når han sover stille søvn, så vil du se, at han netop ligger mere stille. Hans arme og ben er i mere ro, hans vejrtrækning er dybere og mere roligt, og en gang imellem kan du se at han f.eks. laver lidt suttebevægelser med sin mund.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når du selv falder i søvn, så starter du ofte med at komme i non-REM-stadiet med det samme, men det gør nyfødte børn ikke. De falder i søvn og kommer i REM-søvn med det samme. Men netop omkring 3-4 måneders alderen, så vil hans søvn ændre sig, så han begynder at komme i non-REM-søvnstadiet først. Søvnens sammensætning er dog stadig meget forskellig fra måden du selv sover på - hvor du ofte sover dyb søvn efter 15-30 minutter, så vil din dreng gå fra at være i en døsig og let non-REM-søvn til stadie fire (dyb søvn) inden for få minutter. Herefter vil han skifte mellem at være dybt sovende og let sovende og halvdelen af hans søvn vil være REM-søvn (aktiv søvn)...

Det er derfor helt naturligt, at du oplever, at han generelt sover meget uroligt. Det er ikke tegn på, at han sover dårligt eller ikke får søvn nok eller god nok søvn. Det er faktisk tegn på, at han sover præcist, som man vil forvente af så lille et barn :)

Jeg håber, at dette kan give dig lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!