Svar: Sprogudvikling og adfærd

8. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen længe og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)

Som du skriver, så er 2 års alderen en lidt svær alder, og din datters hjerne er på mange måder stadig meget umoden. Det er derfor helt normalt, at du skal vise hende tingene eller sige tingene mange gange, før hun forstår og dermed lærer, hvad du mener, eller hvad du gerne vil have/ikke vil have.. og lige nu er hun naturligt også igang med at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved dig. Så nogle gange vil hun gøre det modsatte af, hvad du ønsker, for at finde ud af, hvordan du reagerer på dette :)

Børn er også meget forskellige, både i deres udvikling, temperament og personlighed og nogle børn er motorisk meget aktive, de sidder sjældent stille, men skal være i gang hele tiden - og det kan være helt okay :) Hvis du selv er meget tilbageholden i din tilgang til verden, så vil det naturligt virke anderledes på dig, at din datter er så åben og tillidsfuld, som hun er f.eks. overfor fremmede, men det behøver ikke være forkert.

Der er en amerikansk psykolog Howard Gardner, som har beskrevet et nyt syn på intelligens og en teori om, hvordan vi lærer på. Han taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

De 7 intelligenser arbejder ofte sammen, det betyder, at vi har flere af intelligenserne i os og bruger dem sammen, de komplementerer hinanden. En danser skal f.eks. have en stærk musikalsk intelligens, for at kunne forstå musikken, en social intelligens, for at kunne inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum og en kropslig intelligens der giver den smidighed og koordinationsevne som er nødvendig...

Hvis din datter f.eks. er kropsligt intelligent, så har hun brug for at røre ved ting, afprøve ting. Hun finder løsninger ved hele tiden at prøve sig frem, kroppen vil være i konstant bevægelse, og hun vil generelt virke meget motorisk aktiv. Et barn, der derimod er "logisk-matematisk intelligent" vil ofte sidde mere stille, vende og dreje hvert stykke legetøj, studere til bunds, studere detaljer, for derefter at gå igang med at undersøge det næste...

Det er ikke bedre at være det ene eller det andet, det er blot en teori, som forklarer, hvorfor vi er forskellige, og hvordan vi tilegner os viden på forskellig vis...:)

Det er rigtig godt, at du hjælper din datter med at holde fokus og koncentration. Det er rigtig fint, at du sørger for at I har rolige stunder, hvor I kan læse bøger, lege med forskelligt legetøj, fingermaling, puslespil osv. som kan hjælpe hende til at sidde lidt mere stille.

Det kan også være en god idé, at du sorterer hendes legetøj i store kasser og forsøger at undgå at alt legetøjet ligger fremme på en gang. Jo mere der er fremme, jo sværere kan det være for ende at overskue det og dermed fokusere på det, som hun leger med. Hvis I tager få ting frem af gangen, så kan det være lettere at holde fokus på netop dette:)

Når det er sagt, så er det naturligt, at hendes koncentrationsevne ikke er så stor, når hun ikke er mere end godt 2 år gammel :) Og med hensyn til ADHD, så udreder man ofte først for dette i skolealder... undersøgelser viser dog, at man, når man ser tilbage, ofte godt kan se symptomer på ADHD tidligere - f.eks. viser disse børn ofte mere aktivitet end andre børn, de er motorisk ofte lidt afvigende, går f.eks. senere end andre børn, de kan have visse kognitive problemer - vender f.eks. bogen forkert og de tegner mindre og har ofte ...

Annonce

... også et mindre ordforråd end andre børn. Når man ikke screener for f.eks. ADHD før ca 7 års alderen, så er det fordi der er en ret stor risiko for, at man får et fejlagtigt testresultat, hvilket hverken barn eller forældre vil have glæde af...

Jeg synes umiddelbart, at din datters adfærd lyder normal for en 2årig pige - hun er aktiv, bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt hele dagen igennem, men det er okay :) Nogle børn har glæde af en speciel pude, som de kan sidde på, når hun f.eks. skal tegne, I læser i bøger osv. og det kan du naturligvis også overveje, måske vil det hjælpe hende til lidt mere ro en gang imellem....

Med hensyn til hendes sproglige udvikling, så lyder det som om, at hun taler rigtig meget - og hun bruger både ord, fagter og mimik. Det er super godt, fordi det viser, at hun har en forståelse for, hvordan man kommunikerer, og hun har stor lyst til at tale og kommunikere med jer :) Og du reagerer rigtig fint. Det er super godt, at du lytter, viser hende, at du forstår hende, gentager ord, så hun hører, hvordan det lyder rigtigt osv. fordi det naturligt motiverer hende til at tale mere og mere.

I 2års alderen vil de fleste børn begynde at sætte små ord sammen f.eks. "min bil" eller "det bar" (i betydningen, det er far). De fleste børn har i denne alder et aktivt ordforråd på 100-200 ord, og udviklingen går her rigtigt stærkt. Man siger, at der i 2 års alderen sker en ordeksplosion, og et 3årigt barn vil ofte have et gennemsnitligt ordforråd på ca. 600 ord. Når det så er sagt, så er det faktisk helt normalt, at 2årige taler volapyk og laver deres egne ord - præcis, som du beskriver. Det kan faktisk være meget berigende at høre to 2årige stå og tale sammen, fordi de tydeligvis forstår hinanden og kommunikerer med ord, men ikke ord, som vi voksne forstår :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til farver, så er der et meget stort spænd i forhold til, hvornår børn kan farverne rød, gul, grøn og blå.. Nogle børn kan i 2års alderen, andre kan først i 3-4 års alderen. Det er alt sammen normalt, så når din datter ikke kan farverne endnu, så er det altså okay, det skal nok komme. Især hvis I maler med forskellige farver og du generelt benævner farverne i hverdagen - f.eks. "den røde kop", "den blå cykel", "den gule bold", "de grønne bukser" osv. osv. Og du har naturligvis ret i, at det måske bare ikke interesserer hende særlig meget med farverne - hun kan så andre ting, som hun synes er sjovere at lære og bruge energi på.. måske er hun rigtig god til at tage tøj af og på, eller rigtig god til at klatre rundt, kan måske allerede hoppe... :)

Det lyder som en god beslutning med vuggestue 1. juni, og det er rigtig dejligt, at du har barsel i den periode, så du stadig har mulighed for at give storesøster kortere dage og lidt fri en gang imellem, som hun viser behov for. Så hun stille og roligt kan vænne sig til vuggestuens verden :)

Det bliver sandsynligvis dejligt for hende at kunne lege med andre børn, spejle sig i andre og forsøge at efterligne og dermed lære af dem - ligesom de naturligt også kan spejle sig i hende og lære nogle af de ting, som hun kan. På grund af COVID-19 er det naturligt begrænset, hvor meget I kan kunne lege med andre børn, og med den alder hun har nu, vil hun elske det mod- og medspil som det giver, så hun vil sandsynligvis nyde det rigtig meget :) Det har været skønt og dejligt for jer at være hjemme, og det lyder som om, at det har været en rigtig god beslutning for jeres lille familie, men det lyder også helt okay, at hverdagen nu ændrer sig lidt for jeres datter :)

Det lyder som om, at du generelt gør det rigtig godt, og prioriterer dine børn rigtig meget, og der er intet i dit brev, som giver grund til, at du bør føle dig utilstrækkelig :)

Knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far