Sprogudvikling og adfærd

8. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Sprogudvikling og adfærd

Kære Helen.

Tak for en god brevkasse med god rådgivning. Det har vi haft meget glæde af 😊

Jeg skriver til dig, fordi jeg er lidt bekymret for min datters sprogudvikling og samtidig hendes adfærd.

Jeg går hjemme lige pt på barsel med lillebror på 7 mdr samtidig har jeg valgt at tage C. ud af dp i august måned og har hjemmet passet hende hidtil.

C. er en skøn og livsglad pige med rigtig meget gå-på mod. Hun er ALTID glad og er en charmerende pige men totalt frygtløs. Hun er ikke bange for noget, hverken fremmed mennesker eller andre ting som mange børn ville være bange for i hendes alder. C. går gerne hen til en fremmed, hvis de hilser på hende eller hun kan finde på at henvende sig til en fremmede og tage dem i hånden og sådan har hun været siden hun kunne gå.

Jeg fortæller hende hvergang hun henvender sig til en fremmede, at det er okay at sige hej, men det er ikke iorden at komme så tæt på som hun gør.

Det næste er hendes energi niveau. Hun kører på et meget højt gear hele dagen fra hun står op, til hun går i seng. ( hun sover så en lur efter frokost imellem 1 1/2 til 2 timer) og kommer i seng kl 20:00 hvor hun så sover igennem og vågner kl 07:00. Det skal lige siges, at jeg er meget OBS på hendes kost, hun får kun sukker i weekenden ellers spiser hun alsidigt mad, som os andre. Men når det så er sagt er hun overalt, i alt. Hun kan ikke sidde ned og fordybe sig med en bog eller sidde stille. Jeg bruger mange ressourcer og tid på at sætte mig ned og træne hendes sprog udvikling og sanser, med lærebøger, sjove spil, tegne, finger maling, tumler rundt med hende, leg udenfor når lillebror sover lur i løbet af dagen

Desværre må jeg sige, at jeg oplever hun mister interessen lynhurtigt uanset hvilke aktiviteter, vi sætter os for at lave sammen. Hun har også en tendens til at ødelægge hendes legetøj, bøger, tusser osv. Alt skal pilles i stykker og prøves af hvor meget modstand det kan klare, før det går i stykker.

Jeg oplever også hun er noget hård imod vores hund og katte. Vi forsøger så vidt som muligt, at hun ikke er alene med dyrene uden vi er tilstede, men det sker jo hun støder på dem alene. Hun hiver dem i halen, sparker til dem og er virkelig hård.

Hvergang ...

Annonce

... jeg tager hende i det, fortæller jeg hende det med en blid og kærlig tilgang, hvordan vi behandler dyrene og så siger hun "nåår det er synd, aeee aeee" men næste gang gør hun præcis det samme? Hvad skal jeg gøre? Jeg bliver så frustreret og forstår ikke hvor den ondskab kommer fra 😌

Jeg ved godt når de er 2 år gamle, er deres hjerner stadig er så udmodne, men tingene må da snart sive ind efter utallige gange jeg viser hende den rigtig vej...

Det var lidt om hendes adfærd, så er der hendes sprogudvikling :-)

Jeg har fået tjekket hendes øre og de fejler intet.

Men hun laver altså sit eget sprog, danner sine egne ord om ting. Hun snakker rigtig meget, men det er hendes egne ord. Der kommer selvfølgelig også nogle små sætninger som bliver sagt korrekt, men der er også rigtig meget volapyk indimellem.

Når jeg har hendes opmærksomhed, kigger vi gerne bøger sammen og jeg forsøger at skabe en dialog med hende ifl til de billeder vi kigger på sammen. Jeg sætter ord på ALT hvad jeg foretager mig, hver en ting, bevægelse og handling når hun er tilstede. Jeg gentager ligeledes de ord hun forsøger at sige, så de bliver sagt korrekt. Det skal lige siges, hun bruger meget sit nonverbale kropssprog men vi prøver på trods af dette, at sætte ord på hendes lyde og de ting hun peger på hun gerne vil have os til. Men jeg synes vi er kommet ind i en fase hvor alting står stille med hendes udvikling.

Fx Når vi træner de forskellige farver, ved at male med finger maling på karton, så siger hun alle sammen er gule og det er hver evig eneste gang. Jeg ved ikke om det er fordi hun bare vil drille mig eller om hun simpelthen ikke gider snakke om de farver 🤔

Jeg kommet frem til en beslutning om, at hun skal starte i vuggestue fra d. 01 juni. Men jeg må være ærlig og sige, at jeg bekymre mig sådan for, hendes adfærd og hvordan hun opføre sig i vuggestuen. Jeg frygter for hun går og splitter ting ad.

Hun fylder generelt utrolig meget i billedet. Tanken har strejfet mig om hun kunne have noget ADHD med den adfærd hun har? Vi har nemlig ADHD i familien. Hvor tidligt tester man børn for dette?

Jeg glæder mig til at hører fra dig,

hilsen en mor som føler sig utilstrækkelig til tider 😌

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger