Svar: Stoppe med sut. Hvornår og hvordan?
3. april 2020
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål omkring sut og behov for sut.. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det nyfødte barn har et naturligt suttebehov - lige fra fødslen - fordi det er en livsnødvendig refleks for at kunne få mælk. Samtidig vil det at sutte virke beroligende og have en vis smertelindrende effekt på det lille barn, så barnet finder trøst, finder ro, bedre kan sove osv.
At suttebehovet aftager efter 1 års alderen tænker jeg handler om, at barnet i denne alder ikke længere behøver sutte for at få mælk eller for at finde ro. Barnet kan spise almindelig mad, og roen kan stille og roligt findes med f.eks. putteklud, puttebamse, godnatsang, godnathistorie eller lignende i stedet... MEN, når det er sagt, så har rigtig mange børn behov for en sut til de er omkring 2.5-3 år. De finder stor tryghed og ro ved netop sutten, og sutten forbereder dem naturligt også på, at det f.eks. er sengetid nu.
Det er ikke alle børn, som bruger sut. Ca. 15% af alle børn afviser sutten og har ikke behov for den. Børns suttebehov er også forskelligt, så nogle børn får fint stillet deres suttebehov ved brystet, og andre har brug for at sutte mere. Det er ofte også sådan, at børn der får flaske har mere brug for en sut, end børn der ammes...
Jeres dreng har tydeligvis brug for sin sut. Han har brug for den, når han skal sove, og det har været og er stadig en fast del af hans putteritual. Det hjælper ham med at finde ud af, at det er sovetid, han kan koble fra, slappe af, det er genkendeligt og trygt - og der er intet i vejen for, at han falder i søvn med sin sut. Det må han meget gerne.
Problemet hos jer er opstået, fordi I om natten har givet ham sutten i munden, hver gang han er vågnet. Det jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn... :) Når han sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen, og sutten falder ud af munden... og når I så hjælper ham med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn osv. så kommer I per automatik også sutten i munden på ham - og derfor har han lært, at sutten skal være i munden for at han kan sove. Han begynder altså at vågne og reagerer på, at sutten er væk. Derfor er det bedste I kan gøre at hjælpe ham uden at give ham sutten i munden - eller med den alder han nar nu - øve med ham at han selv finder sin sut, så han også selv kan finde den om natten.
I første omgang vil det være rigtig godt at øve dette om dagen. Starte med at give ham sutten i hånden og lade ham selv vende den rigtigt og komme den i munden. Starte med at lægge sutten på bordet og lade ham selv tage den, vende den rigtigt og komme den i munden. Evt. trække en stofble igennem sutten, så den er lettere at finde og også gerne lægge et par ekstra sutter ned i hans tremmeseng, og når han så vågner om natten og søger efter sutten, så hjælper I ham med at lede efter den, få den i hånden, men han tager den selv og kommer den i munden. Så han på sigt lærer dette, og I ikke behøver stå op for at hjælpe ham :)
Som jeg læser dit brev, så har jeres dreng stor glæde af sutten, og hvis I pludselig tager den fra ham, så vil han stadig have behov for at sutte - og vil derfor kunne begynde at sutte på tommelfinger i stedet. Det kan være problematisk, fordi tommelfingeren jo altid er der, så I vil ikke kunne styre, hvornår og hvor meget han sutter, og det at sutte på tommelfinger kan derfor fortsætte i årevis, helt op i skolealderen. Samtidig kan det give problemer med tandstillingen.
En narresut kan dog også give tandproblemer, og derfor anbefales det, at man gradvist skruer behovet ned, og at I vænner jeres dreng til ikke at have sut i munden, når han f.eks. går rundt, begynder at tale osv. Sutten skal som udgangspunkt bruges, når han skal sove og naturligvis også, når og hvis han er ked af det.
Så nej, jeg tror faktisk ikke, at det er nogen god idé, at I tager sutten fra jeres dreng nu, da han lyder til at være rigtig glad for sin sut, og da det er trygt for ham med sutten. Det er det han har lært og har fundet ro og tryghed ved, fra han var spæd. Det kan dog være en god idé, at I ikke giver ham sut igen og igen og igen hele natten igennem. Han må gerne få sutten, når han skal falde i søvn og 1-2 gange i løbet af natten, men ikke hver time.. og det vil være en god idé, hvis I kan lære ham selv at tage sin sut om natten :)
Det vil også være rigtig fint, at I introducerer putteklud, puttebamse, godnatsang, godnathistorie, snak om dagen osv. nu og i tiden frem, så disse putteritualer gradvist kan overtage sutten mere og mere - og så bamsen på sigt måske også kan bruges som trøst i stedet for sutten.. men selvom suttebehovet aftager, så kan han sagtens have behov for sutten til trøst og ro stadigvæk, også selvom bamsen introduceres. I må forsøge jer lidt frem og se, hvad han virker til at have mest behov for, virke gladest for - bamse, klud.. eller sut. Faktisk tænker jeg, at han nok vil have brug for begge dele bamse/klud og sut :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske