Stoppe med sut. Hvornår og hvordan?

3. april 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Stoppe med sut. Hvornår og hvordan?

Hej Helen

Vi er nogen af de forældre, der ikke har fået opretholdt disciplinen med at tage sutten ud ved indsovning, og har derfor nu et barn, der vågner midt om natten, fordi han har tabt sutten. Han bruger ellers primært kun sut, når han puttes og sover.

Jeg har læst at suttebehovet aftager ved 12-15 måneders alderen. Hvad betyder det mon?

Er det dermed muligt at sætte ind (igen) nu med at fjerne sutten ved indsovning og lade barnet falde helt i søvn uden, eller skulle det have været gjort da han var helt lille?

De fleste steder foreslås, at barnet kan droppe sutten ...

Annonce

... omkring 2½-3 års alderen, hvor man kan snakke med barnet om det. Den metode kan man finde en masse gode råd omkring. Men kunne det ligeså godt gøres nu? og hvis ja, hvad er så metoden, når man ikke kan inddrage barnet i det?

Hvordan kan man se, at suttebehovet er aftaget? og er der nogen overvejelser man skal gøre sig i forhold til om det overhovedet er en god idé at vænne ham af med sutten nu? Min antagelse er, at hvis suttebehovet aftager, så har han vel ikke længere brug for den til trøst, og så er den bare et besvær i forhold til kogning, og nætterne.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder