Brev:
Stoppe med sut. Hvornår og hvordan?
3. april 2020
Alder:
12 mdr.
Stoppe med sut. Hvornår og hvordan?
Hej Helen
Vi er nogen af de forældre, der ikke har fået opretholdt disciplinen med at tage sutten ud ved indsovning, og har derfor nu et barn, der vågner midt om natten, fordi han har tabt sutten. Han bruger ellers primært kun sut, når han puttes og sover.
Jeg har læst at suttebehovet aftager ved 12-15 måneders alderen. Hvad betyder det mon?
Er det dermed muligt at sætte ind (igen) nu med at fjerne sutten ved indsovning og lade barnet falde helt i søvn uden, eller skulle det have været gjort da han var helt lille?
De fleste steder foreslås, at barnet kan droppe sutten omkring 2½-3 års alderen, hvor man kan snakke med barnet om det. Den metode kan man finde en masse gode råd omkring. Men kunne det ligeså godt gøres nu? og hvis ja, hvad er så metoden, når man ikke kan inddrage barnet i det?
Hvordan kan man se, at suttebehovet er aftaget? og er der nogen overvejelser man skal gøre sig i forhold til om det overhovedet er en god idé at vænne ham af med sutten nu? Min antagelse er, at hvis suttebehovet aftager, så har han vel ikke længere brug for den til trøst, og så er den bare et besvær i forhold til kogning, og nætterne.
Med venlig hilsen
Mette