Svar: Motorisk udvikling - pige 9,5 måned

24. marts 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring motorisk udvikling, kravle og sidde :)

Jeres datter lyder til at være rigtig god til at krybe og kan som en "lille soldat" bevæge sig hen over gulvet, det der kan kaldes for initial kravlestilling. Hun er også rigtig godt igang med at finde ud af at kravle, hun formår at lægge sig op i kravlestilling, hvor hun ligger og rokker frem og tilbage - men hun har endnu ikke helt knækket koden.. det kommer :)

I må dog meget gerne hjælpe hende med at rokke, når hun ligger på alle fire. Det er netop fra den rokkende/vippende stilling, at hun stille og roligt finder ud af at flytte arme og ben fremad, finder styrken og pludselig finder ud af teknikken. I kan med fordel sætte jer bag ved hende, så hun presser sine fodsåler mod jeres knæ, og I kan så støtte hende i livet og hjælpe hende med at rokke/vippe :)

Hvis I har glatte gulve, og det er svært for hende at stå fast, så kan I forsøge med knæbeskyttere eller strømpebukser med skridsikre dutter - se f.eks. gobabygo som er et dansk firma, der laver skridsikre kravlestrømper :)

Med hensyn til at sidde, så må jeres datter gerne sidde i høj stol, når hun spiser, eller når hun skal følge med i, hvad I laver, når I f.eks. er igang med at tilberede mad. Hun må også gerne sidde op i sin barnevogn, når I triller ture, og det vil være rigtig dejligt for hende, at hun på den måde kan følge med, og I kan småsludre om ting, som I triller forbi, så I deler disse oplevelser og får sat lidt sprog på :) I kan elevere ryglænet, så hun kan læne sig tilbage, når hun bliver træt i ryggen, og hun må også gerne sidde og holde fast i siden af barnevognen, hvis hun gerne vil det :)

I må også gerne sidde med hende på gulvet imellem jeres ben og kan på den måde trille ...

Annonce

... bold til hinanden. Hun skal sidde med benene bøjet og knæene ud til siden (og ikke strakte ben), så hun på den måde har en lidt større flade at sidde på, og så vil hun netop øve balancen (som du selv nævner) ved at bruge sine hænder og arme.

Hun må også gerne sidde i en babygynge af den slags, hvor hun sidder trygt i et sæde, og I gynger frem og tilbage - hoppegynge anbefales ikke. Og hun vil sandsynligvis elske at kunne blive gynget udenfor...

Det kan være lidt for koldt at sidde i en sandkasse og på jorden, selvom hun har flyverdragt på.. og hun vil sandsynligvis stadig kunne tilte let, så her vil det være bedre at lade hende sidde, når hun bliver lidt ældre og varmen får lidt mere magt :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så.. hun må med den alder hun har gerne sættes op og vil kunne sidde alene uden støtte - kortvarigt i starten og efterhånden i længere tid. I begyndelsen bruger hun den ene eller begge arme til at holde balancen, men stille og roligt får hun større og større styrke i ryg, mave og ben, så hun kan sidde og lege med forskelligt legetøj på gulvet, dreje sig omkring, kigge bagud osv. uden at miste balancen.

Der går dog lang tid før hun kan begynde at rejse sig fra liggende stilling eller kan komme fra liggende stilling til siddende stilling... disse bevægelser kræver tid og stor styrke i både underkrop og ben. Fra at være "placeret siddende" kommer hun til "autonom siddende" og altså i stand til selv at placere sig i siddende stilling fra andre stillinger, men det er ikke endnu. Og du behøver således ikke vente på, at hun selv kan komme op i siddende stilling, før du f.eks. sætter hende i barnevognen, når I kører tur :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og ønsker jer rigtig mange gode siddeture i barnevognen - udnyt endelig det gode vejr til det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!