Svar: Motorisk udvikling - pige 9,5 måned
24. marts 2020
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring motorisk udvikling, kravle og sidde :)
Jeres datter lyder til at være rigtig god til at krybe og kan som en "lille soldat" bevæge sig hen over gulvet, det der kan kaldes for initial kravlestilling. Hun er også rigtig godt igang med at finde ud af at kravle, hun formår at lægge sig op i kravlestilling, hvor hun ligger og rokker frem og tilbage - men hun har endnu ikke helt knækket koden.. det kommer :)
I må dog meget gerne hjælpe hende med at rokke, når hun ligger på alle fire. Det er netop fra den rokkende/vippende stilling, at hun stille og roligt finder ud af at flytte arme og ben fremad, finder styrken og pludselig finder ud af teknikken. I kan med fordel sætte jer bag ved hende, så hun presser sine fodsåler mod jeres knæ, og I kan så støtte hende i livet og hjælpe hende med at rokke/vippe :)
Hvis I har glatte gulve, og det er svært for hende at stå fast, så kan I forsøge med knæbeskyttere eller strømpebukser med skridsikre dutter - se f.eks. gobabygo som er et dansk firma, der laver skridsikre kravlestrømper :)
Med hensyn til at sidde, så må jeres datter gerne sidde i høj stol, når hun spiser, eller når hun skal følge med i, hvad I laver, når I f.eks. er igang med at tilberede mad. Hun må også gerne sidde op i sin barnevogn, når I triller ture, og det vil være rigtig dejligt for hende, at hun på den måde kan følge med, og I kan småsludre om ting, som I triller forbi, så I deler disse oplevelser og får sat lidt sprog på :) I kan elevere ryglænet, så hun kan læne sig tilbage, når hun bliver træt i ryggen, og hun må også gerne sidde og holde fast i siden af barnevognen, hvis hun gerne vil det :)
I må også gerne sidde med hende på gulvet imellem jeres ben og kan på den måde trille bold til hinanden. Hun skal sidde med benene bøjet og knæene ud til siden (og ikke strakte ben), så hun på den måde har en lidt større flade at sidde på, og så vil hun netop øve balancen (som du selv nævner) ved at bruge sine hænder og arme.
Hun må også gerne sidde i en babygynge af den slags, hvor hun sidder trygt i et sæde, og I gynger frem og tilbage - hoppegynge anbefales ikke. Og hun vil sandsynligvis elske at kunne blive gynget udenfor...
Det kan være lidt for koldt at sidde i en sandkasse og på jorden, selvom hun har flyverdragt på.. og hun vil sandsynligvis stadig kunne tilte let, så her vil det være bedre at lade hende sidde, når hun bliver lidt ældre og varmen får lidt mere magt :)
Så.. hun må med den alder hun har gerne sættes op og vil kunne sidde alene uden støtte - kortvarigt i starten og efterhånden i længere tid. I begyndelsen bruger hun den ene eller begge arme til at holde balancen, men stille og roligt får hun større og større styrke i ryg, mave og ben, så hun kan sidde og lege med forskelligt legetøj på gulvet, dreje sig omkring, kigge bagud osv. uden at miste balancen.
Der går dog lang tid før hun kan begynde at rejse sig fra liggende stilling eller kan komme fra liggende stilling til siddende stilling... disse bevægelser kræver tid og stor styrke i både underkrop og ben. Fra at være "placeret siddende" kommer hun til "autonom siddende" og altså i stand til selv at placere sig i siddende stilling fra andre stillinger, men det er ikke endnu. Og du behøver således ikke vente på, at hun selv kan komme op i siddende stilling, før du f.eks. sætter hende i barnevognen, når I kører tur :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og ønsker jer rigtig mange gode siddeture i barnevognen - udnyt endelig det gode vejr til det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske