Svar: 5 1/2 måned, motorisk udvikling

28. august 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære førstegangs mor

Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Først - din datter lyder til at være rigtig godt med motorisk. Hun er født ca. 4.5 uge for tidligt, og det er du naturligt nødt til at tage hensyn til, når du skal vurdere hendes udvikling. Det betyder, at du på nogle punkter måske skal sammenligne med børn på 4 måneder og på andre punkter vil hun være mere alderssvarende. Når det så er sagt, så er de normale rammer meget vide, og børn er naturligt forskellige både i udvikling, personlighed og temperament... derfor er det vigtigste, at du hele tiden kan se, at din datter udvikler sig, at der sker små fremskridt - og det gør der hos jer :)

Jeres datter triller omkring, løfter sig op i maveligende stilling, forsøger at komme op i strakt arm - skiftevis den ene og den anden, forsøger at dreje om egen akse, lyder til at have god styrke i nakke og ryg, holder hovedet uden problemer, kan sidde kortvarigt med støtte, har en god balance.. det er så fint så fint :)

Dertil kommer, at hun er meget opmærksom, og det oplever jeg faktisk ofte hos børn der er født for tidligt. De kikker rigtig meget, suger til sig af indtryk, og man skal naturligvis være opmærksom på, at de godt kan blive overstimuleret og grædende og have svært ved at koble fra, men det lyder faktisk som om, at jeres datter er rigtig god til at observere og følge med - og trives med dette. Derudover er hun også begyndt at lave spytbobler og bruger sine læber mere og mere bevidst, ligesom hun pludrer og skriger højt - og det lyder faktisk som om, at hun verbalt måske er lidt mere fremme end et barn på 4-5 måneder...

Det er let at se forskellen på de fysiske ting - om barnet ruller omkring, kryber, putter fingre i munden, sidder osv. når man er sammen med mødregruppen, og man kommer let til at sammenligne, men prøv at undgå dette. Og hvis du endelig skal lægge mærke til noget, så prøv at se om din datter måske er mere opmærksom og pludrer på en anden måde, for måske er hun faktisk lidt længere fremme her... :)

Det er som sagt også sådan, at børn jo er forskellige, og de ligner også deres forældre, så hvis du eller far måske er lidt mere tilbageholdende i jeres personlighed, gerne ser tingene lidt an, før I melder jer på banen, så kan jeres datter jo godt have arvet dette, og det kan være forklaringen på, hvorfor hun ikke er den baby, som "råber højst", men netop er den, som studerer detaljer og følger mere med...

Det vil være rigtig godt at lave forskellige bevægelege med hende. Det kan være ...

Annonce

... lege, hvor du hjælper hende med at cykle med benene, eller gribe om hendes hænder og håndled, og lade hende selv trække sig op til siddende stilling. Tag også fat i hendes bøjede ben og hofte og drej hende fra side til side og lignende, hjælp hende med at få fat i legetøj, rangler og lignende, slå ud efter ophængt legetøj, putte det i munden...

Det vil være rigtig godt at synge med hende og f.eks. kan du synge "hjulene på bussen drejer rundt", imens du cykler med hendes ben. Du kan også synge "lille Peter Edderkop" imens du med dine fingre viser, hvordan regnen falder, peter kravler, solen tørrer osv. Og da hun netop er meget opmærksom og interesseret, så vil du sandsynligvis hurtigt opleve, at hun begynder at samle sine hænder og forsøger at gøre små bevægelser for at efterligne dig, og det du gør....

Det kan være rigtig godt at vugge hende, trille hende og bevæge hende, danse med hende - jo mere jo bedre, men naturligvis kun på en måde, som hun synes er okay. Det er sådan, at børn der bliver født før tid, naturligt ikke får samme stimulering af deres balance, som børn der ligger inde i livmoderen til termin. Når man er gravid, så går man naturligt rundt, hver gang man bevæger sig, så bevæges barnet også, men når barnet kommer ud før tid og lægges i en kuvøse eller krybbe, eller ligger på mors og fars brystkasse, så vil der ikke være samme bevægelse og dermed ikke samme stimulering af balancesansen. Det der også kaldes den vestibulære sans.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derfor kan det være godt at stimulere denne sans nu, netop ved at trille, dreje, svinge, danse osv. med jeres datter. Det kan være ved at vugge hende i jeres arme, lade hende svinge mellem jer, f.eks. give hende luftture i armene, hvor I holder hende under maven og giver hende en oplevelse af at flyve mellem jer. I kan også købe en tumlelumsk med flad bund, tumletop, billibo, eller lignende som hun kan trilles i og som bruges som balancetræning. Kik også efter brugt for at spare penge... Har I en stor pilatesbold, gymnastikbold eller lignende, kan I også lægge hende på maven hen over den og trille hende frem og tilbage her - naturligvis holde godt fat i hende :)

At blive vugget, trillet, bevæget... at få stimuleret balancesansen er netop vigtigt for den motoriske udvikling :)

Du beskriver en rigtig fin og harmonisk lille pige, og hun lyder til at være god trivsel. Er du i tvivl, så kan du naturligvis altid bede sundhedsplejersken om et besøg :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor