Svar: 5 1/2 måned, motorisk udvikling
28. august 2019
Alder:
5 mdr.
Kære førstegangs mor
Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Først - din datter lyder til at være rigtig godt med motorisk. Hun er født ca. 4.5 uge for tidligt, og det er du naturligt nødt til at tage hensyn til, når du skal vurdere hendes udvikling. Det betyder, at du på nogle punkter måske skal sammenligne med børn på 4 måneder og på andre punkter vil hun være mere alderssvarende. Når det så er sagt, så er de normale rammer meget vide, og børn er naturligt forskellige både i udvikling, personlighed og temperament... derfor er det vigtigste, at du hele tiden kan se, at din datter udvikler sig, at der sker små fremskridt - og det gør der hos jer :)
Jeres datter triller omkring, løfter sig op i maveligende stilling, forsøger at komme op i strakt arm - skiftevis den ene og den anden, forsøger at dreje om egen akse, lyder til at have god styrke i nakke og ryg, holder hovedet uden problemer, kan sidde kortvarigt med støtte, har en god balance.. det er så fint så fint :)
Dertil kommer, at hun er meget opmærksom, og det oplever jeg faktisk ofte hos børn der er født for tidligt. De kikker rigtig meget, suger til sig af indtryk, og man skal naturligvis være opmærksom på, at de godt kan blive overstimuleret og grædende og have svært ved at koble fra, men det lyder faktisk som om, at jeres datter er rigtig god til at observere og følge med - og trives med dette. Derudover er hun også begyndt at lave spytbobler og bruger sine læber mere og mere bevidst, ligesom hun pludrer og skriger højt - og det lyder faktisk som om, at hun verbalt måske er lidt mere fremme end et barn på 4-5 måneder...
Det er let at se forskellen på de fysiske ting - om barnet ruller omkring, kryber, putter fingre i munden, sidder osv. når man er sammen med mødregruppen, og man kommer let til at sammenligne, men prøv at undgå dette. Og hvis du endelig skal lægge mærke til noget, så prøv at se om din datter måske er mere opmærksom og pludrer på en anden måde, for måske er hun faktisk lidt længere fremme her... :)
Det er som sagt også sådan, at børn jo er forskellige, og de ligner også deres forældre, så hvis du eller far måske er lidt mere tilbageholdende i jeres personlighed, gerne ser tingene lidt an, før I melder jer på banen, så kan jeres datter jo godt have arvet dette, og det kan være forklaringen på, hvorfor hun ikke er den baby, som "råber højst", men netop er den, som studerer detaljer og følger mere med...
Det vil være rigtig godt at lave forskellige bevægelege med hende. Det kan være lege, hvor du hjælper hende med at cykle med benene, eller gribe om hendes hænder og håndled, og lade hende selv trække sig op til siddende stilling. Tag også fat i hendes bøjede ben og hofte og drej hende fra side til side og lignende, hjælp hende med at få fat i legetøj, rangler og lignende, slå ud efter ophængt legetøj, putte det i munden...
Det vil være rigtig godt at synge med hende og f.eks. kan du synge "hjulene på bussen drejer rundt", imens du cykler med hendes ben. Du kan også synge "lille Peter Edderkop" imens du med dine fingre viser, hvordan regnen falder, peter kravler, solen tørrer osv. Og da hun netop er meget opmærksom og interesseret, så vil du sandsynligvis hurtigt opleve, at hun begynder at samle sine hænder og forsøger at gøre små bevægelser for at efterligne dig, og det du gør....
Det kan være rigtig godt at vugge hende, trille hende og bevæge hende, danse med hende - jo mere jo bedre, men naturligvis kun på en måde, som hun synes er okay. Det er sådan, at børn der bliver født før tid, naturligt ikke får samme stimulering af deres balance, som børn der ligger inde i livmoderen til termin. Når man er gravid, så går man naturligt rundt, hver gang man bevæger sig, så bevæges barnet også, men når barnet kommer ud før tid og lægges i en kuvøse eller krybbe, eller ligger på mors og fars brystkasse, så vil der ikke være samme bevægelse og dermed ikke samme stimulering af balancesansen. Det der også kaldes den vestibulære sans.
Derfor kan det være godt at stimulere denne sans nu, netop ved at trille, dreje, svinge, danse osv. med jeres datter. Det kan være ved at vugge hende i jeres arme, lade hende svinge mellem jer, f.eks. give hende luftture i armene, hvor I holder hende under maven og giver hende en oplevelse af at flyve mellem jer. I kan også købe en tumlelumsk med flad bund, tumletop, billibo, eller lignende som hun kan trilles i og som bruges som balancetræning. Kik også efter brugt for at spare penge... Har I en stor pilatesbold, gymnastikbold eller lignende, kan I også lægge hende på maven hen over den og trille hende frem og tilbage her - naturligvis holde godt fat i hende :)
At blive vugget, trillet, bevæget... at få stimuleret balancesansen er netop vigtigt for den motoriske udvikling :)
Du beskriver en rigtig fin og harmonisk lille pige, og hun lyder til at være god trivsel. Er du i tvivl, så kan du naturligvis altid bede sundhedsplejersken om et besøg :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske