5 1/2 måned, motorisk udvikling

28. august 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 1/2 måned, motorisk udvikling

Hej Helen.

Jeg skriver ang. min datter på knap 5 1/2 mdr., (der er født 35+4) og hendes motoriske udvikling.

Jeg er klar over, at hun kan korrigeres for alder, men jeg bliver ved med at vende tilbage til, om hun ‘kan nok’ for sin alder.

Det er særligt efter samvær med jævnaldrende og lidt yngre (3-4 uger yngre) at jeg bliver ekstra obs, da jeg kan se hvor meget mere de kan, og hvor meget stærkere de er. De lægger an til at krave, kommer op på alle 4, møver frem og tilbage, holder vægten så armene er strakte, triller med nemhed om på maven fra ryggen.

Min datter har har/har haft en god start, og isoleret set synes jeg hun udvikler sig rigtig fint. Hendes personlighed skinner igennem, og hun elsker kontakt og lege med os frem for legesager. Hun er en meget observerende pige, og i et nyt rum vil hun ligge og kigge rundt, frem for at sprælle løs. Hjemme bevæger hun sig godt, men kan også finde nok fornøjelse i at snakke med os mens hun er på maven. Hvis vi ikke leger og hun selv ligger og ser på legetøj eller ligger på maven ligger hun 50% af tiden relativt roligt (sparker lidt med benene, prøver at få noget legetøj i munden). Hun ‘vælter’ ikke rundt på den måde som jeg ser andre børn, eller basker voldsomt med armene. Hun tager mere forsigtig (og egentlig ret målrettet) hånden frem efter ...

Annonce

... det hun vil gribe ved og holder fast/river/leger derefter.

5 mdr gammel gør hun følgende
- griber bevidst
- Holder hovedet fuldstændigt (var faktisk tidlig til at gøre dette)
- Spræller med ben når hun ligger på maven
- Holder hovedet højt oppe, maveliggende og vender og kigger op og ned her.
- Løfter hhv den ene og så den anden arm når hun ligger på maven (kan ikke løfte begge samtidigt, og ligger bare mest med hænderne foran sig!
- Nulrer og spiser sine fingre liggende på maven og på ryggen
- Trille fra mave til ryg
- Triller om på siden. Kan med støtte komme om på maven, men laver ikke store antræk til at trille denne vej selv endnu.
- ‘Går’ lidt rundt om sig selv liggende på ryggen
- Pludrer/ skriger (højt), bobler med læberne
- Har en rigtig god balance, hun kan stå selv, mens vi holder hende med en finger i hver hånd.
- Kan sidde med støtte, med ret ryg

Jeg oplever egentlig en harmonisk pige, der for det meste sover godt, spiser godt og som trives. Men det bekymrer mig at hun motorisk, er så meget mere stille ift jævnaldrende, og særligt når yngre med lethed triller om på maven og vrider sig rundt, men hun ligger mere stille og kigger på imens. Er der noget jeg kan gøre for hendes motorik, og bør jeg være meget obs og bekymret?

Med venlig hilsen
en førstegangs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire