Brev:
5 1/2 måned, motorisk udvikling
28. august 2019
Alder:
5 mdr.
5 1/2 måned, motorisk udvikling
Hej Helen.
Jeg skriver ang. min datter på knap 5 1/2 mdr., (der er født 35+4) og hendes motoriske udvikling.
Jeg er klar over, at hun kan korrigeres for alder, men jeg bliver ved med at vende tilbage til, om hun ‘kan nok’ for sin alder.
Det er særligt efter samvær med jævnaldrende og lidt yngre (3-4 uger yngre) at jeg bliver ekstra obs, da jeg kan se hvor meget mere de kan, og hvor meget stærkere de er. De lægger an til at krave, kommer op på alle 4, møver frem og tilbage, holder vægten så armene er strakte, triller med nemhed om på maven fra ryggen.
Min datter har har/har haft en god start, og isoleret set synes jeg hun udvikler sig rigtig fint. Hendes personlighed skinner igennem, og hun elsker kontakt og lege med os frem for legesager. Hun er en meget observerende pige, og i et nyt rum vil hun ligge og kigge rundt, frem for at sprælle løs. Hjemme bevæger hun sig godt, men kan også finde nok fornøjelse i at snakke med os mens hun er på maven. Hvis vi ikke leger og hun selv ligger og ser på legetøj eller ligger på maven ligger hun 50% af tiden relativt roligt (sparker lidt med benene, prøver at få noget legetøj i munden). Hun ‘vælter’ ikke rundt på den måde som jeg ser andre børn, eller basker voldsomt med armene. Hun tager mere forsigtig (og egentlig ret målrettet) hånden frem efter det hun vil gribe ved og holder fast/river/leger derefter.
5 mdr gammel gør hun følgende
- griber bevidst
- Holder hovedet fuldstændigt (var faktisk tidlig til at gøre dette)
- Spræller med ben når hun ligger på maven
- Holder hovedet højt oppe, maveliggende og vender og kigger op og ned her.
- Løfter hhv den ene og så den anden arm når hun ligger på maven (kan ikke løfte begge samtidigt, og ligger bare mest med hænderne foran sig!
- Nulrer og spiser sine fingre liggende på maven og på ryggen
- Trille fra mave til ryg
- Triller om på siden. Kan med støtte komme om på maven, men laver ikke store antræk til at trille denne vej selv endnu.
- ‘Går’ lidt rundt om sig selv liggende på ryggen
- Pludrer/ skriger (højt), bobler med læberne
- Har en rigtig god balance, hun kan stå selv, mens vi holder hende med en finger i hver hånd.
- Kan sidde med støtte, med ret ryg
Jeg oplever egentlig en harmonisk pige, der for det meste sover godt, spiser godt og som trives. Men det bekymrer mig at hun motorisk, er så meget mere stille ift jævnaldrende, og særligt når yngre med lethed triller om på maven og vrider sig rundt, men hun ligger mere stille og kigger på imens. Er der noget jeg kan gøre for hendes motorik, og bør jeg være meget obs og bekymret?
Med venlig hilsen
en førstegangs mor