Svar: Min datter bliver meget hidsig og bider
9. august 2019
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om, at din datter stortrives og udvikler sig i sund og fin retning, men jeg kan godt forstå, at du ikke synes om, at hun bider. Det at bide vækker ofte større frustration hos forældre, end hvis barnet f.eks. slår eller river i hår, og jeg forstår godt, at du kan blive bekymret for, at det skal blive værre...
Det er især børn i 1-3 års alderen som bider, og det skyldes ofte, at barnet mangler sprog. Selvom din datter er rigtig godt med sprogligt i forhold til sin alder, så vil hun naturligt ikke kunne sætte ord på sine følelser. Hun er stadig så lille, at hun ikke kan sige små ord som "stop" eller "hold op", og hun kan heller ikke tale i større sætninger og f.eks. sige "jeg vil ikke med hjem nu", "Jeg synes det er uretfærdig at jeg ikke må lege videre", "jeg vil blive på legepladsen" osv.
Børn kan bide på grund af mange forskellige følelser og det kan udløses af mange forskellige situationer:
- Vrede. Det kan være en netop opstået vrede eller det kan være gentagende frustrationer, hvor dit datter til sidst ikke kan kontrollere sine følelser og vreden løber af med hende.
- Forsvar. Din datter kan bide i situationer, hvor hun føler sig trængt op i en krog, hvor hun bider som en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her" og løsningen er så at bide far sig, for at slippe væk.
- At du ikke lytter. At hun ikke får din eller andres fulde opmærksomhed. At hun ikke føler sig set, hørt, lyttet til - og derfor gør opmærksom på sig selv ved at bide.
- Det virker. Når hun bider, så får hun en reaktion og det kan være den reaktion som hun søger.
- Erfaring. Det kan være voksne som river hende væk, tager hende i armen, giver hende rap over fingrene eller måske bider hende for at lære hende, at hun ikke må bide og det gør ondt... Det er i øvrigt forbudt.
- Imitation af andre børn. Børn lærer at hinanden og nogle gange bider børn, fordi de spejler sig i hinanden og deres måde at agere på.
- Impusivitet. Nogle gange bider hun ud af den blå luft og uden at du har nogen idé om, hvorfor hun bider.
- Rollen som den der bider. Nogle gange bider børn fordi deres bideri forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.
- Så små børn som din datter kan faktisk også nogle gange bide, fordi deres kærtegn kammer over. En slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og i stedet for at kysse og kærtegne, så ender kærtegnene med et bid i skulderen eller låret...
I forhold til din datters alder, så er det altså helt normalt, at hun nogle gange bider og det er også helt normalt, at det kan ske i forskellige situationer. Du skriver, at det ofte sker i situationer, hvor du tager hende væk fra noget, altså hvor du afbryder noget, som hun er igang med. Hun bliver frustreret og ked af at du stopper hende i en leg, fjerner noget legetøj eller tager hende væk fra legepladsen...
Du hjælper hende bedst ved at forhindre bideriet - altså forebygge og sikre, at du får hende stoppet, før hun når dertil, hvor hun begynder at bide. Det er vigtigt, at du griber ind før det sker, så hun ikke når at forløbe sig. Det er meget vigtigt, at du ikke reagerer voldsomt med en masse irettesættelser, skæld ud, råber af hende osv. fordi du så kan vær med til at forstærke problemet og netop fastholde hende i den reaktion, som du faktisk ikke ønsker.
Det skriver, at du nogle gange vender hende udad, så du på den måde forhindrer hende i at bide dig - og det er rigtig fint. Det må du gerne gøre. Det er dog vigtigt, at du overvejer, hvordan du stopper hende, og hvor meget du siger nej...
Prøv at overveje, om du nogle gange kan aflede hende, så hun hjælpes med at se at andre ting kan være interessante. Det kan være f.eks. at sige "kom og se her, skal vi læse den her bog" eller "er du sulten skat, vil du have lidt at spise" eller lignende. Har hun brug for at "sætte tænderne i noget" kan hun få lidt mad... og samtidig får I brudt en situation, hvor hun normalt ville bide.
Tilbyd hende alternativer til det du fjerner. Har hun f.eks. taget din telefon eller lignende, som hun ikke må lege med, så kan du give hende noget, som hun gerne må lege med. "Ikke telefonen, se her, du kan lege med den her bold i stedet", så hun oplever stadig at kunne lege, men guides til at bruge sit eget legetøj.
Overvej om du nogle gange stiller spørgsmål, som du allerede har besluttet svarer på. Det kan være f.eks. "skal du have en ny ble?", "skal du i bad nu?", "vil du med hjem fra legepladsen?" og lignende. Hvis du spørger hende og hun siger eller signalerer nej og du så efterfølgende tager hende og løfter hende op.. så er det naturligt at hun bliver sur, frustreret og ked af det. Prøv at undgå for mange spørgsmål og tag hende i stedet i hånden eller løft hende op og sig "kom nu skal vi..." og hjælp hende videre.
Nogle gange kan det hjælpe at du sætter hende fra dig, men det afhænger naturilgt af situationen. Hvis hun sidder på dit skød, forsøger at bide dig eller slår ud efter dig, river efter dig osv. så kan du godt sætte hende fra dig, når du siger nej. På den måde kan du nogle gange hjælpe hende til bedre at huske, at det her bryder du dig ikke om. Og hun lærer stille og roligt, at hvis hun vil sidde på dit skød, så skal hun ikke slå, bide, rive.
Sørg for at give hende masser af fysisk kontakt og nærhed, så hun i hverdagen mærker dig tæt på. Giv hende babymassage, dans med hende, kram og kys hende. Nogle gange når børn slår, så er det fordi de har svært ved helt at mærke deres egen krop og grænser og netop nu, hvor hun måske er begyndt at gå mere rundt på egen hånd, så sidder hun ikke så meget på skødet - men hun kan stadig godt have behov for tæt fysisk kontakt :)
Det er vigtigt, at du hjælper din datter med at kærtegne, ae, nusse og kramme og viser hende det, som du gerne vil have mere af, fremfor fokus på det hun gør forkert. Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Læs også gerne min bog "Helens bog om børn og opdragelse" og "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske