Brev:
Min datter bliver meget hidsig og bider
9. august 2019
Alder:
15 mdr.
Min datter bliver meget hidsig og bider
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter på snart 15 måneder, som er meget aktiv både fysisk og sprogligt.
Hun er en enormt kærlig men også meget bestemt og temperamentsfuld lille dame, og de sidste par mdr er hun begyndt at bide (især mig), når noget ikke går hendes vej. Det er især, hvis jeg tager hende væk fra noget, hun ikke må, eller vi fx skal hjem fra legepladsen eller lign, hvor hun bliver ekstremt hidsig og bider mig i skulderen eller kinden (eller kradser eller lign). Hun bliver ved med at bide eller tage hårdt fat, indtil jeg fysisk får hende væk. Det er efterhånden blevet så slemt, at jeg er nødt til at vende hende med ansigtet udad, altså væk fra mig, når jeg tager hende op, for at undgå det (får indimellem nogle meget dybe bidemærker!).
Jeg tænker over det hver gang, jeg tager hende op, at jeg er nervøs for, at hun bider mig - det er ved at være ret frustrerende. Samtidig er jeg nervøs for, at hun kan finde på at gøre det ved fx andre børn (jeg har en enkelt gang set hende være ved at bide en anden pige, fordi hun gik i vejen, men det nåede jeg at få stoppet).
Jeg har læst (bl.a herinde), at det er meget naturligt, at børn i den alder bider eller lign, når de er frustrerede og ikke er i stand til at udtrykke det - jeg synes bare, at det har stået på længe, og at det bliver værre og værre :-(
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg skal håndtere det? Indtil videre har jeg reageret med at sige “nej” eller “stop” med en meget bestemt stemme (uden at råbe), men det er som om, at det bare opildner hende og gør det endnu værre. Jeg overvejer, om det er bedst bare at ignorere det, men på den anden side er det vel vigtigt at få sat nogle tydelige grænser og vise hende, at det ikke er ok at bide?
Håber, du kan give et bare gode råd (eller trøste mig med, at det går over på et tidspunkt?) ;-)