Min datter bliver meget hidsig og bider

9. august 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Min datter bliver meget hidsig og bider

Kære Helen

Jeg har en dejlig datter på snart 15 måneder, som er meget aktiv både fysisk og sprogligt.

Hun er en enormt kærlig men også meget bestemt og temperamentsfuld lille dame, og de sidste par mdr er hun begyndt at bide (især mig), når noget ikke går hendes vej. Det er især, hvis jeg tager hende væk fra noget, hun ikke må, eller vi fx skal hjem fra legepladsen eller lign, hvor hun bliver ekstremt hidsig og bider mig i skulderen eller kinden (eller kradser eller lign). Hun bliver ved med at bide eller tage hårdt fat, indtil jeg fysisk får hende væk. Det er efterhånden blevet så slemt, at jeg er nødt til at vende hende med ansigtet udad, altså væk fra mig, når jeg tager hende op, for at undgå det (får indimellem nogle meget dybe bidemærker!).

Jeg tænker over det hver gang, jeg tager hende op, at jeg er nervøs for, at hun bider mig - det er ved at være ret frustrerende. Samtidig er jeg nervøs ...

Annonce

... for, at hun kan finde på at gøre det ved fx andre børn (jeg har en enkelt gang set hende være ved at bide en anden pige, fordi hun gik i vejen, men det nåede jeg at få stoppet).

Jeg har læst (bl.a herinde), at det er meget naturligt, at børn i den alder bider eller lign, når de er frustrerede og ikke er i stand til at udtrykke det - jeg synes bare, at det har stået på længe, og at det bliver værre og værre :-(

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg skal håndtere det? Indtil videre har jeg reageret med at sige “nej” eller “stop” med en meget bestemt stemme (uden at råbe), men det er som om, at det bare opildner hende og gør det endnu værre. Jeg overvejer, om det er bedst bare at ignorere det, men på den anden side er det vel vigtigt at få sat nogle tydelige grænser og vise hende, at det ikke er ok at bide?

Håber, du kan give et bare gode råd (eller trøste mig med, at det går over på et tidspunkt?) ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt