Svar: 9 måneder - kommer ikke mad i munden

19. juli 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære A

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er vigtigt at sige, at det kan være helt normalt, at børn i din drengs alder endnu ikke helt har knækket koden med at føre mad og ting til munden.. men det er noget, du skal være opmærksom på.

At føre mad til munden, putte legetøj i munden osv. er vigtigt. Det at undersøge ting med munden er en vigtig del af barnets udvikling, og noget man skal støtte barnet i at gøre. De fleste børn vil i 2 måneders alderen begynde at komme fingrene i munden og i 4-5 måneders alderen vil de fleste begynde at komme rangler og legetøj i munden og undersøge det på denne måde. I 6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne styre deres bevægelser mere bevidst og vil ofte nyde at sidde med f.eks. rugbrødsbjælker, agurkeringe og lignende i hånden og selv gumle, gnaske, smage osv. Ligesom de også begynder at kunne samle hænderne og flytte ting fra en hånd til en anden.... i den alder løfter de ofte også fødderne op fra gulvet og kan ligge og sutte på deres storetå...

Der kan være flere grunde til, at jeres dreng ikke kommer mad eller ting i munden. Måske har han brug for lidt mere tid - børn udvikler sig forskelligt, og de normale rammer kan være meget vide. Måske har du ikke været så opmærksom på, at han skulle sidde med mad selv og har været tilbøjelig til at made ham meget, så han nu har lært, at det er sådan han spiser :) Måske har du holdt hans hænder og forhindret ham i at deltage, da han var yngre, så han nu tror, at han ikke selv skal være med... :) Måske bliver han så optaget af storesøster, når han skal spise, at han "glemmer" at holde fokus på maden og ikke finder ud af selv at spise, så er det lettere blot at åbne munden og lade maden glide ind...

Når det er sagt, så er det at spise selv afhængig af nogle forskellige faktorer. Han skal for det første have en vis styrke i kroppen, kunne sidde, holde hovedet osv og også kunne have styrke i sine arme og hænder til at tage maden og føre maden til munden. Det lyder som om, at han har dette, men prøv at være opmærksom på, hvordan han generelt bruger sine arme. Ligger han højt på maven, løfter sig op i strakt arm, er han begyndt at stå på alle fire i kravlestilling og vippe frem og tilbage, er han begyndt at kravle, rejse sig ved møblerne osv. Det kan give et indtryk af, hvordan hans kropslige styrke er...

Derudover så skal han kunne koordinere sine bevægelser. Det gælder også, når han kravler, men bestemt også, når han spiser. Det kræver stor øvelse at tage maden op med fingrene. I første omgang vil han tage med hele hånden, så 3 fingre og derefter 2 fingre, det der også hedder pincetgreb. Derefter skal han føre maden fra tallerken og op til munden - og han skal ramme munden. Det kræver koncentration og øvelse, og han skal gøre det mange gange for at finde ud af det.

Ofte vil han spejle sig i dig og gøre det, som han ser, at du gør, efterligne dig og dine bevægelser og derfor vil det ofte hjælpe, at du guider og viser ham hvordan. Så han prøver at føre mad til sin mund, imens du fører mad til hans mund - så han kan følge dig, og det du gør. Det er godt at lade ham spise med fingrene og hvor du bruger dine fingre. Du må dog også gerne forsøge med en gaffel og se om han måske vil styre denne til munden - I kan bruge to gafler, så du skifter mellem dem og han igen kan spejle sig i dig.

Og så er det vigtigt, at hans syn er i orden. Man taler om "hånd-øje-koordination", og det er naturligt vigtigt, at han kan se maden, og ved hvad det er, at han skal putte i munden... det lyder det dog umiddelbart også som om, at han kan... :)

Det er også vigtigt, at du med den alder han har nu, er opmærksom på hvor meget mælk han drikker. Nogle gange, når børn ikke spiser, så er det ...

Annonce

... fordi de ikke er sultne nok, og det kan godt hænge sammen med for højt et mælkeindtag. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, at han ofte vil trives med 3 amninger/flasker nu, og at dette kan sættes ned til 2 amninger/flasker i 10 måneders alderen, netop for at give lyst til mere rigtig mad og lyst til generelt at spise :) De 2-3 amninger/flasker vil ofte ligge før middagslur, aften og sen aften - når de ligger der tager de ikke pladsen op for den egentlige mad. Derudover skal han tilbydes vand af kop til alle måltider.

Dertil kommer, at nogle børn har det som kaldes sansemotoriske udfordringer og det kan godt give lidt problemer omkring spisning. Nogle børn reagerer f.eks. på madens duft, andre på temperaturen, nogen reagerer på konsistensen.

Vi er afhængige af vores sanser og vi bruger vores sanser til at forholde os til verden og for små børn er det meget vigtigt at sanseapparatet fungerer optimalt - og nogle børn har et overfølsomt eller sensitivt sanseapparat...

Hvis jeres dreng f.eks. har en sensitiv følesans, så vil han f.eks. kunne vise dette ved at føle ubehag, når I vasker ham med en klud eller tørrer ham i ansigtet og på hans hænder. Han kan have det svært med brusebad og strålerne, der rammer kroppen, eller han kan have det svært med karbad, fordi vandet enten føles alt for varmt eller alt for koldt. Og på samme måde kan han have svært ved at røre ved mad og spiser måske ikke ret gerne med fingrene - ligesom han måske ikke vil bryde sig om at lege med sand og vand i sandkassen... Nogle gange reagerer disse børn også på fysisk kontakt. De bryder sig ikke om kærtegn og har svært ved at putte sig ind til mor og far. De kan have svært ved at fornemme, hvad der er kærlig og kærtegnene berøring og hvad der er ubehageligt...

Hvis han har en sensitiv smagssans, så kan han have svært ved at smage på forskellig mad - han kan synes, at det hele smager ens, eller han kan synes, at noget smager meget surt, meget salt, meget fedt osv. og derfor reagere på, hvis der er for mange forskellige smagsnuancer i et måltid. Det kan også være, at han har det modsat, at han er træt af at få samme grød eller mos og netop har brug for nye smagsstimuli for at ville spise...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han har en sensitiv luftesans, så vil han måske reagere på lugte generelt. Ikke kun duften af mad, men også reagere på parfume, lugten på et offentligt toilet og lignende. Det kan være svært at vide med så lille et barn, om han reagerer på dufte/lugte, men det kan godt spille ind.

Nogle børn har en sensitiv høresans og reagerer på mange forskellige lyde. Det kan f.eks. være lyden af en støvsuger der tændes eller en køkkenmaskine, som får barnet til at blive frygteligt ked af det. Det kan også være svært at være sammen med mange mennesker til fødselsdage og lignende, hvor lydniveauet er højt...

Og så er der også børn, som har en sensitiv synessans, og som kan reagere, hvis der er alt for mange synsindtryk på en gang. Det kan være meget skarpt lys eller lys der blinker i hvide eller forskelligfarvede blink. Nogle børn vægrer sig mod øjenkontakt...

De lyder som om, at du umiddelbart er bekymret for lillebrors motoriske udvikling og hans manglende lyst eller evne til at føre hænderne til munden. Da I har en storesøster at sammenligne med, og at da det lyder som om, at du umiddelbart har gjort og gør alt det rigtige, så tænker jeg, at du med fordel kan kontakte en ergo- eller fysioterapeut, som har viden om børn med sansemotoriske problemer for at finde ud af, om noget sådan spiller ind hos jer. Alt efter hvad du tænker om ovenstående, så kan du naturligvis også vente og se, om det mon kommer af sig selv, og om han mon blot har brug for lidt mere tid...

Knus herfra og jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor