Svar: Hvordan undgår vi skrig
16. juli 2019
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med at du er gravid igen :)
Jeres dreng er nu knap 18 måneder gammel, og han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og viser naturligt mere og mere egen vilje - og det er meget vigtigt, at I anerkender dette :)
Det betyder i forhold til bleskift, at du f.eks. skal passe på ikke at spørge ham "skal du have en ren ble?" eller lignende - og så ikke rette dig efter, hvis han siger nej. Hvis han skal skiftes, så er det langt bedre, at du tager ham i hånden og blot siger "kom du skal lige have en ren ble" i stedet for at spørge og så overhøre hans nej.
Det er på samme måde vigtigt, at du inddrager ham i bleskiftning. Det er vigtigt at anerkende hans spirende selvstændighed og lyst til at kunne gøre flere ting selv. Det betyder, at han f.eks. selv kan løfte numsen op, når han skal have bleen under sig, eller at han måske har glæde af en trappestige eller lignende, så han med din hånd som støtte selv kan klatre op og lægge sig parat. Han kan også være med til at vaske sig, hvis han kun har tisset og selv smøre med lidt creme, måske selv finde bleen frem, ligesom han også nogle gange slet ikke behøver ligge på puslebordet, men kan stå op på badeværelset og få en ren ble på.
Det kan være en god idé at bruge buksebleer, som kan tages op og ned som et par underbukser og har han kun tisset, så er der ikke noget i vejen for at han står op, får en ren ble på og derefter kan lege videre. Oplever han, at han nogle gange kan blive skiftet på denne måde, vil han naturligt bedre kunne acceptere, når han andre gange er nødt til at ligge ned...
At du er gravid kan også spille ind. Han fornemmer, at der er ændringer på vej - han mærker måske at du ikke længere løfter ham som tidligere, måske ligger du lidt mere på sofaen, lider af kvalme og lignende. Pladsen på dit skød bliver mere og mere trang. I begynder at forvente større selvhjulpenhed hos ham, han skal pludselig gå mere selv, gøre flere ting selv - måske gør I det ubevidst, måske bevidst, fordi I tænker, at det vil være godt, hvis han er lidt mere "selvkørende", når den lille ny kommer. Men han forstår det ikke og han er stadig en meget lille dreng. Ændringerne oplever han dog - og det reagerer han naturligt på. Det kan f.eks. godt være forklaringen på, hvorfor du oplever, at han reagere mere overfor dig end overfor far.
Det er rigtig vigtigt, at du lader ham mærke dig og hjælper ham med hele tiden at fornemme, at du stadig er der for ham. Det er vigtigt, at han ikke føler sig afvist af dig, at du ikke ignorerer ham eller skubber ham væk fordi det vil forstærke hans følelse af at du forsvinder og derfor øge hans behov for at klynge sig til dig....
Med hensyn til nætterne, så skal I naturligvis sikre jer, at han ikke vågner, græder og skriger, fordi han har ondt. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at han tidligere har haft problemer med ørerne og måske er det et problem igen...hvis panodil hjælper, så tyder det på, at han har ondt.
At mælk skulle spille ind er der ikke nogen beviser for, derimod vil man ofte opleve, at børn omkring halvandet årsalderen får anfald af natteskræk. Natteskræk er en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn og det betyder, at jeres dreng ikke er rigtig vågen. Derfor vil han ofte skubbe jer væk, afvise jeres hænder og kærtegn, hvis I forsøger at trøste og berolige jer. Natteskræk opstår ofte først på natten og viser sig netop ved at barnet vågner med skrig - og når I kommer ind til ham, så vil han ofte sidde op, kan godt have halvåbne øjne og se vågen ud - men han er ikke vågen.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at putte ham igen og hjælpe ham videre i søvnen. Prøv om I kan få ham ned at ligge, få dynen på ham og på den måde få ham beroliget og hjulpet videre i søvnen. Tal ikke for meget til ham og undgå at holde ham, når han afviser jer.
Hvis I fornemmer, at det kan hjælpe at tage ham ind til jer og lade ham sove videre hos jer, så må I naturligvis meget gerne gøre dette. I skal dog være opmærksomme på, at han naturligt bliver mere og mere bevidst nu - og derfor meget hurtigt kan få en vane med at vågne og skulle ind til mor og far om natten. Hvis I har plads til at han, I og den lille ny alle kan være i soveværelset, så er det super fint, men hvis I ikke har plads til dette, så kan det være bedre, hvis I forsøger at holde ham på eget værelse. Evt. tager en madras ind på børneværelset, for med det samme at kunne berolige ham, når han vågner, uden at han vænnes til at skulle ud og ind til jer. Det er på samme måde rigtig godt, hvis I kan bibeholde rutinerne med at putte ham i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn.
Ender I med at tage ham ind til jer i løbet af natten, så prøv om I kan få ham tilbage i egen seng igen før næste morgen. Det at han falder i søvn i egen seng og vågner i egen seng tidlig morgen kan gøre det lettere på sigt at få ham videre i søvnen i egen seng om natten. Med den alder han har, vil han ikke altid kunne huske, at han har været omkring jer i løbet af natten, så det kan også være en måde at hjælpe ham på. Bedst er det dog, hvis I kan forsøge at hjælpe ham der, hvor han er puttet fra starten og holde fast i at han trygt og roligt kan sove i egen seng hele natten - naturligvis med respekt for hans alder, udvikling og det faktum, at han skal være storebror og der generelt lyder til at ske meget i hans unge liv :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske