Længere putning

16. juli 2019

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Længere putning

Hej igen

Nu skriver jeg til dig igen vedrørende søvnen.

Vi har generelt en pige, der sover rigtigt godt. Hun sover 19.30-6.30 kl. 9.30-11 og 14-15.30. I alt 14 timer. (Nogle enkelte dage 13,5)

Jeg har to ting, som jeg ønsker at ændre eller noget jeg tænker kan optimeres.

Min datter har siden hun var nogle måneder gammel faldet i søvn i egen seng. Dvs. Jeg har lagt hende over lige inden hun skulle til at døse hen og så lagde hun hovedet ind i sengeslangen og sov inden for nogle minutter. (Nogle gange har jeg skulle lægge hånden på hendes hofte og ben for at få ro på dem) Vi har dog haft nogle perioder, hvor dette har været sværere og nu er vi igen i sådan en.

(Det var vi også sidst jeg skrev) der anbefalede du se-til-metoden. Den fungerer ikke helt for os, da min datter bliver ked af det, hvis jeg bare bevæger mig lidt væk fra sengen. Jeg vil ikke have, at det er utrygt at sove og jeg tager hende altid op, hvis hun er ked og strækker armene efter mig. I en periode har det dog virket at ligge i vores seng ved siden af hende med ryggen til. Men lige nu vil hun sove hos mig. Det er altså ikke mit indtryk, at hun bruger det som en leg? Så snart jeg tager hende op lukker hun øjnene og vil sove.

Lidt baggrundsinfo - min datter har lige igen haft urinvejsinfektion. Da det startede og hun fik feber, så sov hun hos mig de dage og næsten ovenpå mig, da hun jo havde ondt. Der gik 5 dage før vi fandt ud af, at det var det og medicinen virkede. Derefter fik hun ondt i maven af medicinen. Så hun havde altså ca. En uge, hvor hun sov hos mig. Nu er vi begyndt at prøve at vænne hende til at sove i egen seng igen. Men det er SVÆRT! Hun VIL over og falde i søvn i min favn.

Vores putning er således: efter aftensmaden gearer vi ned - hun får et bad, frotteres også sidder vi i sofaen lidt, rydder legetøjet op synger og læser nogle gange ellers går hun rundt og leger lidt selv. Der ...

Annonce

... går En time efter badet til vi putter hende kl. 19. Vi går op i soveværelset, læser en lille bog (godnat mimbo jimbo) så får hun flasken vi synger Pjerrot sa til månen og jeg lægger hende over i sengen, når hun blir lidt døsig men inden hun sover. Også ligger hun sig til rette og vupti er hun oppe og stå hun strækker armene op efter mig. Hun står der ikke for at lege. Hun vil op. Bliver hun ked tager jeg hende op også lukker hun øjnene og er klar til at sove - og sådan gør vi MANGE gange før det lykkes. Jeg tænker det er en kombination af alderen separations-gen...-fasen og at hun lige har været syg. Hvad kan jeg gøre?

Når det endeligt lykkes sover hun nogle timer også vil hun over i vores seng og sove videre. Det må hun egentligt gerne. Er bare bange for, at det gør putningen sværere, eller at hun igen begynder at vågne inden vi er gået i seng og vil over, hvilket jo er lidt problematisk. Jeg synes, vi har kæmpet så mange gange for at hun skulle sove igennem i egen seng, og når det så lykkes noget tid, så sker der et eller andet, og vi skal starte forfra (sygdom eller lignende). Overvejer lidt, om vi bare skal putte hende i vores seng? Jeg kan lægge puder omkring hende og hun kan desuden selv kravle ud af sengen - så hun falder ikke ud. Hun har jo lært at falde i søvn selv inden og sovet hele natten, så det ville jo være fedt at nå dertil igen.

Skal jeg ændre noget på putterutinen ? Eller hvad kan jeg gøre? Er der noget jeg gør forkert med se-til-metoden siden hun bliver ked af det, inden jeg overhovedet når ud. Hun kan altså stadig se mig.

Ift. urinvejinfektionen - hun har nu haft det to gange. Vi er meget forsigtige når vi vasker hende forneden og har altid været det og gjort som vores sundhedsplejerske har vist. Vi får nu medicin hun fast skal tage forebyggende, indtil hun bliver udredt. Men hvorfor får nogle børn urinvejsinfektion ? Er der noget vi kan gøre?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.