Svar: Hvor meget må baby høre (TV)

15. juli 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det lyder dejligt med "jeres nye hjem, der skal bygges færdig" - det lyder som noget, der er værd at vente på! Og dejligt, at I har fundet en midlertidig løsning i en 1-værelses:)

For rigtig mange børn vil det være trygt at sove i samme rum, som mor og far opholder sig - også selvom det er i stuen, hvor der naturligt vil være lyde fra f.eks. tv. Selvom det for de fleste mennesker giver bedst søvn, hvis man sover i mørke og stille omgivelser, så vil mange børn naturligt føle sig ekstra trygge, når de kan høre og fornemme mor og far.

Med den alder jeres dreng har nu, så er hans evne til at lukke lyde ude naturligt også større, og den udvikles hele tiden. Min umiddelbare tanke er derfor, at han godt kan sove i stuen om aftenen, selvom I sidder og ser fjernsyn. I skal naturligvis tage hensyn til ham og derfor skrue ned, hvis scenerne, musikken osv. i fjernsynet bliver for høje og voldsomme. I kan også slå tekster til og på den måde stadig følge med, selvom lydniveauet måske er lavere, end I normalt ville vælge :) Og så kan det være en god idé at skrue lidt ned for lyset eller lade jeres dreng sove i et ...

Annonce

... hjørne, hvor belysningen er mindre skarp, da jeres dreng vil sove bedre i dæmpet belysning...

Hvis I har på fornemmelsen, at han vågner op, fordi han bliver forstyrret af lys eller lyd, så skal I måske ændre på nogle ting. Men som udgangspunkt må I gerne se voksen-tv om aftenen, når jeres dreng er lagt til at sove - også GOT, selvom "the Battle of Winterfell" er kåret som filmhistoriens længste kampscene... ;)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han vågner, græder, virker forskrækket, så må I være der for ham, berolige ham med hænder, kærtegn, nærhed, brystet... og på den måde signalere at alt er okay, der er ro på, og han kan roligt sove videre :)

Når det så er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis I i løbet af dagen kan sikre stille stunder for jeres dreng, og det kan være en god idé at radio, tv og lignende ikke er tændt hele tiden. Undersøgelser viser, at baggrundsstøj fra f.eks. tv og radio kan påvirke børn negativt. Små børn har meget svært ved at skelne mellem forskellige lyde, og det kan f.eks. være svært for barnet at skelne mors og fars verbale lyde, og dermed udvikle sproget, hvis der samtidig er en masse baggrundsstøj at forholde sig til...

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder