Svar: Hvor meget må baby høre (TV)
15. juli 2019
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det lyder dejligt med "jeres nye hjem, der skal bygges færdig" - det lyder som noget, der er værd at vente på! Og dejligt, at I har fundet en midlertidig løsning i en 1-værelses:)
For rigtig mange børn vil det være trygt at sove i samme rum, som mor og far opholder sig - også selvom det er i stuen, hvor der naturligt vil være lyde fra f.eks. tv. Selvom det for de fleste mennesker giver bedst søvn, hvis man sover i mørke og stille omgivelser, så vil mange børn naturligt føle sig ekstra trygge, når de kan høre og fornemme mor og far.
Med den alder jeres dreng har nu, så er hans evne til at lukke lyde ude naturligt også større, og den udvikles hele tiden. Min umiddelbare tanke er derfor, at han godt kan sove i stuen om aftenen, selvom I sidder og ser fjernsyn. I skal naturligvis tage hensyn til ham og derfor skrue ned, hvis scenerne, musikken osv. i fjernsynet bliver for høje og voldsomme. I kan også slå tekster til og på den måde stadig følge med, selvom lydniveauet måske er lavere, end I normalt ville vælge :) Og så kan det være en god idé at skrue lidt ned for lyset eller lade jeres dreng sove i et hjørne, hvor belysningen er mindre skarp, da jeres dreng vil sove bedre i dæmpet belysning...
Hvis I har på fornemmelsen, at han vågner op, fordi han bliver forstyrret af lys eller lyd, så skal I måske ændre på nogle ting. Men som udgangspunkt må I gerne se voksen-tv om aftenen, når jeres dreng er lagt til at sove - også GOT, selvom "the Battle of Winterfell" er kåret som filmhistoriens længste kampscene... ;)
Hvis han vågner, græder, virker forskrækket, så må I være der for ham, berolige ham med hænder, kærtegn, nærhed, brystet... og på den måde signalere at alt er okay, der er ro på, og han kan roligt sove videre :)
Når det så er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis I i løbet af dagen kan sikre stille stunder for jeres dreng, og det kan være en god idé at radio, tv og lignende ikke er tændt hele tiden. Undersøgelser viser, at baggrundsstøj fra f.eks. tv og radio kan påvirke børn negativt. Små børn har meget svært ved at skelne mellem forskellige lyde, og det kan f.eks. være svært for barnet at skelne mors og fars verbale lyde, og dermed udvikle sproget, hvis der samtidig er en masse baggrundsstøj at forholde sig til...
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske