Svar: Snart 6 måneder :)

2. juni 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Fie

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og det er rigtig godt, at du skriver...

De 6 amninger som anbefales omkring 6 måneders alderen er hovedmåltider, derudover må der gerne være lidt tørstlukkere ind i mellem, og jo større barnet er, jo varmere det er osv. jo flere tørstslukkere kan der naturligvis være behov for. Samtidig vil de mindste børn ofte også have behov for mælk, både når de skal sove og når de vågner efter en længere lur. Den rytme du beskriver lyder altså helt fin og det er helt okay, at din datter ammes 10 gange i døgnet - hun spiser højst sandsynligt ikke hovedmåltider hver gang:)

Når det så er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis du nu begynder at erstatte nogle af amningerne med lidt mellemmåltider og vand af kop. Så din datters mælkeindtag gradvist nedsættes og hendes indtag af rigtig mad og vand sættes op. Og de amninger som skal fjernes og erstattes af noget andet er amningerne, når hun vågner af en lur. Hvis hun vågner og virker meget tørstig, så må du gerne tilbyde hende vand i stedet for brystet og afhængig af, hvor lang hende lur er og hvad klokken er, så kan hun også få et mellemmåltid med vand ved siden af. Det betyder, at en dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til kl 6.30-7, hvor dagen begynder stille og roligt som nu..

Morgen 7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Formiddag 10: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop (så dette erstatter den nuværende amning)

Frokost 11.30: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. kl 12.30

Eftermiddag 14.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop. Så dette erstatter den nuværende amning

Ammes og puttes til powernap eftermiddag. Hvis hun virker tørstig, når hun vågner, kan hun tilbydes lidt vand af en kop i stedet for brystet

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem og som du kan se, så indgår der mange måltider nu og vand af kop er sammen med brystet med til at dække hendes væskebehov. Hvis hun spiser og drikker jf. dagsplanen, så vil hun begynde at kunne sove et længere søvnstræk om natten og den amning, som lige nu ofte ligger mellem kl 03-04, vil således kunne rykke sig til omkring kl 05.. Hun skal dog stadig ammes her, når hun ikke er ældre end hun er og hvis det viser sig, at hun trives bedst med en amning kl 04, så kan du naturligvis også amme hende her, så skal hun dog stadig starte dagen med morgengrød og ikke med endnu en amning.

Mad i hånden er vigtigt, fordi det fremmer hendes spiselyst, samtidig med at det styrker hendes mundmotoriske udvikling, så hun gradvist bliver i stand til at spise mad i stykker, lærer at tygge og bearbejde maden i munden osv. Hun får også en fornemmelse af forskellige smag og konsistens, når hun sidder og holder maden, spiser selv osv. ligesom hendes koordinationsevne styrkes osv.

MEN hun skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver hende mad i hånden - hun må aldrig sidde alene. Og frugtbåde skal være bløde - det kan være f.eks. appelsinbåde som hun sidder og sutter på. Du kan også holde et stykke melon for hende og lade hende sidde og slikke og smage, imens du holder det eller du kan give hende små bitte bider af lidt bløde bær f.eks. hindbær ind i munden eller små bitte bider af en moden banan eller lidt avokado. Hårde æblebåde og lignende knækker meget let, så det skal hun ikke sidde med. Det er også forbudt med rå gulerod. Hun må dog gerne sidde med kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende, ligesom hun også gerne må sidde med en bagt kartoffelbåd fra ovnen.

Ristede rugbrødsbjælker, enden af et franskbrød, en tvebak, skorpe eller lignende må hun også gerne sidde med. Fordelen ved de ristede rugbrødsbjælker er, at de er hårde på ydersiden og bløde i midten, så de er rare for gummerne, hvis hun har ømme gummer og så ...

Annonce

... vænner de hende også til rugbrødssmagen. Alt hvad hun sidder med skal udskiftes, når og hvis det bliver for gnasket igennem, udskift hele tiden med lidt nyt, hvis du skønner, at det får en konsistens, som hun ikke vil kunne kapere.

Det kræver stor øvelse at finde ud af at tygge og synke, og det skal jeres datter have lov til at lære. Børn vil normalt selv kunne hoste mad op, og hvis de får maden galt i halsen, så er det ofte fordi det er ny mad, som de ikke kender, eller fordi maden har for tyk eller for hård en konsistens. Derfor skal konsistensen tilpasses hende. Det kan naturligvis også være, at hun får bidt for stort et stykke af og endnu ikke har lært at tygge og derfor synker noget der er lidt for voldsomt - og derfor skal du naturligvis være der og hele tiden holde øje med hende...

Nogen garantier er der dog ikke - børn kan naturligt fejlsynke, og det vil derfor være en rigtig god idé at tage et førstehjælpskursus - netop med fokus på at hjælpe babyer og børn. Nogle gange afholdes disse på det lokale bibliotek, du kan også undersøge mulighederne hos LOF, AOF, FOF, Falck... der findes rigtig mange muligheder.

De fleste børn vil kunnen sidde i høj stol omkring 6 måneders alderen, og det vil netop være, når din datter sidder der, at hun vil nyde at kunne sidde og gumle, sutte og gnaske lidt selv. I starten vil hun ikke kunne sidde i ret lang tid, så vil hun falde sammen i ryggen og falde til siden eller forover, og så må hun ned på gulvet igen, men stille og roligt vil hun godt kunne sidde i høj stol, når hun får skemad og når hun sidder og spiser lidt selv. Måske har hun brug for en sædepude, som passer til hendes stol, så stolen ikke er for glat, når hun sidder...

Når alt dette er sagt så er der også den mulighed, at du giver hende kogte grøntsager, frugt og lignende i et frugtnet, foodsqueezer, babyfeeder. Det er en lille beholder, som du kommer maden i og som hun kan sidde med i hånden og så sutte maden ud af.. På den måde får hun lov til at sidde og gumle, kan stadig øve koordinationen at føre maden til munden osv. men det giver naturligt ikke det samme som at sidde med maden direkte i hænderne/munden. Det er dog bedre end ikke at give hende mad i hånden...:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til søvn, så må jeres datter gerne falde i søvn ved brystet, som du beskriver det. Hun lyder til at være tryg ved at sove, finder hurtigt roen og sover et fint søvnstræk før hun vågner og søger brystet igen. Hun har derfor ikke et søvnassociationsproblem og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer. Det er kun hvis hun begynder at vågne en gang i timen, søger din favn og bryst for at kunne sove - og gør det igen og igen, at det bliver uhensigtmæssigt og hun sal lære at sove uden bryst og favn, men lige nu lyder det rigtig fint, som du beskriver det :)

Hvis hun om natten - trods flere måltider om dagen og vand af kop - fortsat søger brystet midt nat, så kan du trappe ud af denne amning ved at afkorte amningen mere og mere. Det gør du ved at lirke brystet ud af munden på hende. Du må gerne tage hende over til dig og amme hende liggende og her lade hende die et par minutter. Herefter skal du så forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, - så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, så hun falder til ro, men derefter lirker du brystvorten ud af munden på hende igen...

Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt okay. Stille og roligt skulle hun så gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove:)

Samtidig med at du lirker brystet ud og arbejder på at vænne hende til ikke at skulle have brystet i munden for at sove om natten, så kan du berolige hende med dine hænder og nærhed. Måske en klud der dufter af dig. Sådan at du kan overføre dette til når hun ligger i sin seng, så hun fremover netop kan hjælpes videre i søvnen, der hvor hun er puttet og faldet i søvn - og uden at hun har brug for bryst og favn kl 03, men blot sover videre til næste morgen tidlig...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2