Svar: Sproglig udvikling

8. maj 2019

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sarah

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at finde noget præcist for de sproglige milepæle - det skyldes, at der er her meget vide rammer i forhold til, hvornår børn siger hvad og hvordan...

Den sproglige udvikling sker i en kombination af arv og gener og også af den påvirkning og støtte, som barnet får fra de voksne - især fra mor og far. Jeres dreng kommunikerer dog allerede rigtig meget og har gjort det fra han var helt spæd - han kommunikerer via lyde, fagter, han smiler, rækker ud, efterligner jeres udtryk, og det I gør, og det er rigtig godt, at I læser for ham, sætter ord på billeder osv. Det at have fælles opmærksomhed på en ting er en grundlæggende forudsætning for den sproglige udvikling - det kan være ting i en bog, men også ting i hverdagen, det I gør sammen og laver sammen, ser og oplever sammen.

Det er godt, hvis du i hverdagen sætter ord på f.eks. måltidet, bleskift, af- og påklædning og i det hele taget går og små snakker med din dreng. Det er rigtig godt, hvis du kan sætte ord på billeder i bogen f.eks. dyrenavne og dyrelyde og viser ham dette, når I er ude at gå tur - se der er en and, anden siger "rap-rap", "hunden siger vov", "fuglen siger pip-piiip", "katten siger Miiiav" osv. Så det I har set i bogen bliver gentaget i "den virkelige verden" :)

Det er super, at han siden 7 måneders alderen f.eks. har sagt "mam-mam" eller lignende, når han spiser. Det kan både betyde "dejlig mad", "jeg er sulten" eller "maden smager godt", og det er vigtigt, at du her gentager hans lyde omkring maden og måltidet og også sætter de rigtige ord på.

Med den alder han har nu, så vil han ofte anvende lyde, som minder om rigtige ord, men som ikke er rigtig ord. Præcist som du skriver, at han f.eks. siger "Aa" i stedet for "Ja" eller "ak" i stedet for "tak". Ligesom han vil være mere bevidst og f.eks. dreje hovedet fra side til side for at sige nej.

Du vil sandsynligvis også kunne lære ham at vinke eller klappe, ligesom han vil kunne vise, hvor stor/høj han er - hvor han strækker armene op over hovedet - eller hvor stærk han er, ved at knytte hænderne og spænde i kroppen. Det er helt naturligt, at han forstår langt mere end han siger, og det er rigtig dejligt, at du kan fornemme, at han har et stort indre ordforråd. Han vil netop vise dette med sin mimik, og sin krop.

Sanglege med fagter, og hvor man bruger kroppen kan være rigtig godt, ligesom det vi være godt, at I leger "gi-tage-lege", gemmelege, eller ride-ranke osv. Jo mere I kan synge og lege forskellige lege, jo bedre er det.

Du må meget gerne gentage hans pludren og forsøg på ord - det er bedre at gentage hans lyde eller sige det rigtige ord, hvis du ved, hvad han lyde betyder - end det er at kræve at han skal sige noget bestemt. Du skal passe på ikke kræve "kan ...

Annonce

... du sige...?", fordi det godt kan gøre, at han føler sig unødigt presset. Det er derfor bedre i hverdagen at tale om de forskellige ting og give plads til dialog mellem jer - og hvor han hele tiden har en følelse af, at du gerne vil tale med ham og forstår, hvad han kommunikerer :) Så hvis han f.eks. siger "iip" for fugl (fordi fuglen siger pip", så kan du gentage og vise, at du forstår ham ved f.eks. at sige "Ja, det er en fugl, fuglen siger pip".

Omkring 1 års alderen begynder børn ofte at sige deres første ord, men der er stor forskel på, hvornår det første rigtige ord komme, alt mellem 8-18 måneder er normalt :)

At lære at tale er en kompliceret proces - han skal være opmærksom på forskellige lyde i sproget, skal kunne producere lydende og også kunne sætte dem sammen til forståelige ord. Nogle børn "knækker denne kode" ret hurtigt, og andre har brug for længere tid - og det er helt okay. Der er også nogle børn, som suger ord til sig, men som ikke selv producerer ord - før de så pludselig en dag begynder at sige en masse, og så er der børn, som siger en masse ord, men har svært ved at udtale dem rigtigt....

Generelt siger man, at sprogforståelsen udvikler sig langt før talen. Så små børn kan ofte forstå en sætning f.eks. "hvor er din sut?", lang tid før barnet selv kan sige denne sætning...

I alderen 20-24 måneder taler man ofte om, at der sker en "ordforrådsspurt". Før denne alder lærer barnet måske ca. 3 ord om måneden, og under ordforrådsspurten mener man, at barnet måske lærer 10-20 nye ord om ugen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I 1-2 års alderen vil man normalt forvente, at barnet begynder at stille spørgsmål og siger "A´det?" som udtryk for "Hvad er det?". Jeres dreng vil pege på feks. en lampe og du kan derfor svare "det er en lampe".

Ligesom jeres dreng nu kan udpege billeder i en bog, så vil han stille og roligt også kunne begynde at udpege ting i hverdagen - f.eks. "bogen", "sutten", "bamsen", "hagesmækken" osv.

Han vil også begynde at kunne følge en opfordring, så han rent faktisk kan finde bamsen, hvis du beder ham om det... Men det er ikke endnu, det er blot for at nævne, at der sker rigtig meget mellem 1 og 2 år....

Så ja, et eller andet sted, så skal du naturligvis have tålmodighed, men du skal naturligvis også være opmærksom. Hvis din dreng har eller har haft problemer med ørerne, så vil det kunne spille ind på hans sproglige udvikling. Mellemørebetændelser og væske i mellemøret kan gøre det sværere for ham at høre de forskellige sproglyde og derfor sværere for ham at tale... Derfor skal man som forældre naturligt være opmærksom på, om barnets hørelse er i orden og er man i tvivl, så kan man altid kontakte egen læge eller øre-næse-hals-læge :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland