Sproglig udvikling

8. maj 2019

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Sproglig udvikling

Kære Helen.

Et sidste spørgsmål for denne omgang...

Det er sikkert noget pjat, men jeg går nu alligevel og tænker en del over min søns sproglige udvikling. Han siger nemlig ingen ord endnu, selvom han snart bliver 1 år. Jeg har en fornemmelse af, at han siger noget, der ligner ‘ja’ (aaa), og ‘tak’ (ak) og i de rigtige kontekster, men ikke andet end det - og det kan jo være mine fortolkninger.

‘Mam’ om mad og ‘brrr’ om køretøjer har han sagt, siden han var 7 måneder, men jeg synes bare ikke helt, at det lyder som om, at han er helt med ift. dine beskrivelser af den sproglige udviklng. Vi læser hver dag og har gjort det i flere måneder. Han ...

Annonce

... ELSKER det, og når vi først er gået i gang, er han næsten ikke til at stoppe igen. Men det er bare positivt, da han resten af tiden har virkelig meget krudt bagi.

Hans passive ordforråd lader til at være helt enormt. Når jeg spørger ‘hvor er x’ i en bog, peger han 9/10 gange rigtigt. Selv ord som elg, guitar og harmonika. Derfor undrer det mig endnu mere, at han endnu ikke siger noget.

Beklager på forhånd hvis jeg bare er for utålmodig. Vil jo heller ikke presse ham, men jeg synes generelt ikke, at jeg har et ligeså godt billede af de sproglige milepæle som af de motoriske og synes at de er lidt svære at finde viden om.

De bedste hilsner
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder