Brev:
Sproglig udvikling
8. maj 2019
Alder:
11 mdr.
Sproglig udvikling
Kære Helen.
Et sidste spørgsmål for denne omgang...
Det er sikkert noget pjat, men jeg går nu alligevel og tænker en del over min søns sproglige udvikling. Han siger nemlig ingen ord endnu, selvom han snart bliver 1 år. Jeg har en fornemmelse af, at han siger noget, der ligner ‘ja’ (aaa), og ‘tak’ (ak) og i de rigtige kontekster, men ikke andet end det - og det kan jo være mine fortolkninger.
‘Mam’ om mad og ‘brrr’ om køretøjer har han sagt, siden han var 7 måneder, men jeg synes bare ikke helt, at det lyder som om, at han er helt med ift. dine beskrivelser af den sproglige udviklng. Vi læser hver dag og har gjort det i flere måneder. Han ELSKER det, og når vi først er gået i gang, er han næsten ikke til at stoppe igen. Men det er bare positivt, da han resten af tiden har virkelig meget krudt bagi.
Hans passive ordforråd lader til at være helt enormt. Når jeg spørger ‘hvor er x’ i en bog, peger han 9/10 gange rigtigt. Selv ord som elg, guitar og harmonika. Derfor undrer det mig endnu mere, at han endnu ikke siger noget.
Beklager på forhånd hvis jeg bare er for utålmodig. Vil jo heller ikke presse ham, men jeg synes generelt ikke, at jeg har et ligeså godt billede af de sproglige milepæle som af de motoriske og synes at de er lidt svære at finde viden om.
De bedste hilsner
Sarah