Svar: 15 måneder

29. marts 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til en fantastisk dreng :)

Tak for dit brev og dine fine spørgsmål...

Der er ingen tvivl om, at jeres drengs alder og naturligt spirende selvstændighed spiller ind i forhold til tandbørstning. Han viser mere og mere egen vilje - og det kan han især gøre, når det kommer til at skulle børste tænder. Hvor I ofte kan "tvinge" ham i tøjet, til bleskift, få sko på osv. så kan I ikke tvinge ham til at åbne munden - her lukker han hermetisk munden i og vil ikke... Det er et eller andet sted naturligt og skal ses som led i en positiv udvikling, men det er jo samtidig problematisk, fordi I godt ved, hvor vigtigt det er for hans tænders sundhed, at de bliver børstet...

Samtidig lukker børn i jeres drengs alder ofte også munden for tandbørsten som en refleks. Han har ikke forstålse for, hvorfor tænderne skal børstet og er stadig for lille til at forstå en forklaring om, hvorfor det er vigtigt. Så nogle gange når munden lukkes i, så er det ikke nødvendigvis fordi han vil være imod jer, men blot udtryk for, at han ikke helt forstår, hvad det er I vil eller hvad det handler om, hvad der skal ske...

Det er rigtig godt, at I forsøger at børste hans tænder på badeværelset, puslepuden osv. for at se om noget giver større succes end andet. Det kan være en god idé at sætte ham foran et spejl, så han kan følge med i, hvad der foregår. Ligesom I gerne selv må åbne munden og lade ham spejle sig i jer, så han kan se, hvad det er I forventer af ham.

Det vil være godt at børste hans tænder to gange dagligt - morgen og aften, og lige nu tænker jeg, at det er vigtigt at I forsøger at acceptere, hvis I ikke når hele munden lige godt igennem hver gang. Prøv at have fokus på, at det er bedre at få børstet selvom ikke alle tænder børstes lige godt. Og stille og roligt skal du så naturligvis øge antallet af tænder der børstes grundigt, i takt med at han bliver mere og mere tryg og fortrolig med situationen. Prøv at børstet så kort tid som muligt, så selve tandbørstningen trækker ud og han bliver for ked af det - og øg tiden du bruger i takt med at han bliver tryg ved det.

Med hensyn til at nusse jeres øreflip, når han skal sove, så vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at introducere en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende nu, som på sigt kan fungere som substitut for jer. De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, når de bevidst begynder at bruge en bamse eller nusseklud, så det er helt naturligt, hvis jeres dreng endnu ikke har vist ...

Annonce

... interesse for dette. Men det vil være en rigtig god idé at I forsøger at introducere det nu.

Kluden, bamsen osv. bør bruges hele dagen. Den skal følge ham fast, så det bliver en kær ven for ham. Den skal være med i barnevognen, i bilen, når I sidder og putter på sofaen, når han er ked af det, når han er træt, når han skal sove.. være der hele tiden og følge ham, være med. Måske har han noget, som allerede kan bruges, måske har han brug for en ny ting, som han selv er med ude at vælge og på den måde selv viser interesse for...

Det vil også være en god idé, at I nu begynder at introducere et putteritual, hvor I ikke ligger så tæt, så han kan nusse jeres ører, men i stedet lærer at ligge ned ved siden af jer imens I sidder og synger sang, læser godnathistorie eller lignende. Så den fysiske afstand øges lidt mellem jer, og muligheden for at nusse ører naturligt bliver mindre :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at komme ind til jer om natten, så lyder dette omsorgsfuldt og trygt - og det er rigtig dejligt, at I hjælper ham videre i søvnen med nærhed og tryghed. I skal dog være opmærksomme på, at han bliver mere og mere bevidst, og at han ret hurtigt kan få en vane med at vågne op mellem kl 03-05 og komme ind til jer - uden at han reelt har behov for det, men fordi det er det han lærer. Han skal naturligt have lov til at komme ind, hvis han er ked af det, utryg, syg osv. men hvis det er vane, der gør at han vågner, så kan det være en god idé, at i førsøger at hjælpe ham videre i søvnen i egen seng om natten, så han vænnes til at hele natten foregår i egen seng.

Og med hensyn til morsyge - eller morglæde - så er det vigtigt, at du anerkender dette. Bukker dig ned, lader ham mærke dig, er i øjenhøjde, giver ham et kram og opfordrer ham til at lege lidt videre, eller giver ham et knus, tager ham op, så han kan mærke dig og får lidt nærhed. Får sit mor-depot tanket op, hvorefter han så er klar til at opleve verden lidt på egen hånd igen :) Hvis du skubber ham fra dig, forsøger med et "prøv nu at lege lidt selv" eller "du kan da også gå hen til far" osv. så vil han føle sig afvist og det vil gøre hans behov for at mærke dig større. Det kan derfor gøre, at han vil begynde at klynge sig ekstra meget til dig....

Og så er det samtidig naturligt også vigtigt at få far lidt mere på banen nu og lade de to lave ting sammen, så det bliver naturligt at begge I forældre er der for ham og kan hjælpe ham... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor