15 måneder

29. marts 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

15 måneder

Hej Helen

Tak for en meget brugbar brevkasse :)

Vi har en lille dreng på snart 15 måneder som hader at få børstet tænder. Vi har prøvet flere tandbørster og flere rutiner. Men lige lidt hjælper det. Han græder og slår ud med arme og ben. Vi har forsøgt på puslebord liggende og siddende, i sofaen med tegnefilm, i badekaret som han elsker at sidde i. Men han vil ikke. Det føles næsten som et overgreb at få gennemført tandbørstning hos ham :(
Jeg håber du har et godt råd. Han har allerede 12 tænder.

Ydermere har han en vane som går ud på at holde fast i vores øreflip og nusse. Lidt som havde det været en nusseklud eller lign. Han har aldrig brugt sut og han begyndte med ørene omkring 10 ...

Annonce

... måneders alderen. Nu synes jeg godt nok det er lidt træls. Jeg forsøger liget at erstatte det med en nusseklud. Hvad tænker du? Han har ingen tilknytning til bamse/sut/nusseklud eller lign.

Han har sovet hele natten 19-5/6 siden han var 9 måneder. Det er dejligt. Nu er han dog begyndt at sove lidt mere uroligt og har svært ved at putte ham igen i egen seng når han vågner mellem 3 og 5. Hvorfor jeg taget ham med ind til os og han så kan sove videre til 5/6 tiden hvor vi står op.

Han er også virkelig morsyg og vil hele tiden op. Nogen gange prøver jeg at lade han side eller prøve at aktivere ham med leg, men han stopper først når jeg tager ham op.

Venlig hilsen
Mor til en fantastisk dejlig dreng <3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder