Rejser sig i søvne og vil putte hos mor

29. marts 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Rejser sig i søvne og vil putte hos mor

Kære Helen

Nu skriver jeg igen vedrørende et nyt problem med søvnen. Det gik ellers lige så godt i en periode.

Problemet er, at vores datter rejser sig op i sengen. Jeg tror egentligt det sker lidt i søvne, og at hun så vågner af det, når hun står op.

Du får lige en lille beskrivelse her, da jeg ikke ved, hvor meget du går tilbage i de tidligere breve.

Kl. 19 ammer jeg hende og giver en flaske, og så putter jeg hende ca. 19.30. Her har hun de sidste par uger sovet uden at spise om natten. Efter hun stoppede med at spise om natten startede det med, at hun fik en lille tår vand midt nat/tidlig morgen og sov videre.

Når jeg er konsekvent, og hjælper hende videre i søvnen i sengen, hver gang hun vågner, således at hvis hun bliver ked af det, tager jeg hende op, trøster og lægger hende ned igen, så går det godt i en periode. Hun begynder at vågne færre og færre gange og efter nogle dage vågner hun kun ved ca. 4-tiden, hvor det så tager lidt længere tid at få hende videre i søvnen(15-60 min., hvor hun virker helt frisk), medmindre jeg tager hende over til mig og putter med hende. Dette gør at jeg oftest ikke gider kæmpe med at lægge hende tilbage i sengen længere efter nogle dage, da det er utroligt hårdt for mig at tage hende op og ned flere gange og kæmpe så længe midt om natten.

Når jeg så tager hende over og putter ved 4-tiden, så sover hun med det samme, men for hver dag der går, vågner hun tidligere og tidligere og vil over i min seng og sove videre. Det er også helt okay, lige indtil det bliver så tidligt, at vi ikke er gået i seng endnu, og det er ikke helt hensigtsmæssigt. Når det bliver så tidligt, så tager jeg igen et par nætter, hvor jeg lægger hende ned hver gang, hvilket den første nat er rigtigt mange gange og bliver så ...

Annonce

... mindre og mindre, når hun finder ud af, at det ikke hjælper, og hun ikke kommer over i min seng, men jeg kan ikke holde til at gøre dette så ofte, for selvom det bliver meget bedre, så kræver det alligevel, at jeg er vågen i alt mellem 15-60 minutter midt om natten, hvorfor jeg tyer til den nemme løsning, og tager hende over i min seng, og så er det forfra.

Når hun vågner, rejser hun sig op, og ligger jeg i sengen, står hun og smiler til mig og hopper, men er jeg ikke der, bliver hun ked af det, til jeg kommer ind i værelset. Om natten rejser hun sig op mange gange for tiden, og jeg lægger hende ned igen og vupti, så glider hun om på maven og får rejst sig op nærmest i søvne, og dette sker mange gange, hvis jeg ikke tager hende over til mig.

Jeg prøver om dagen at øve hende i at sætte og lægge sig ned. Hun kan nemt sætte sig ned, men har brug for hjælp til at lægge sig ned.

Hvordan kan jeg håndtere dette? Skal jeg bare blive ved med at lægge hende ned?
Det skal lige nævnes, at hun for vores skyld gerne må sove i vores seng, når vi er gået i seng, selvom vi selvfølgeligt foretrækker, at hun sover i egen seng, men vigtigst er, at vi alle får ødelagt søvnen mindst muligt. Det er ikke selve sengen, men det at sove hos os, hun vil, så det nytter ikke at putte i vores seng. Det er derudover heller ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, når vi ikke er der.

Vi overvejer lidt, om hun skal ind på eget værelse for at se, om det kan gøre en forskel, men jeg ved, at timingen er dårlig midt i separationsangstfasen. Jeg vil meget gerne høre dine tanker.

Vi kan ikke fjerne tremmerne i den ene side, da hendes seng er noget længere nede end vores, og tager vi bunden op kan hun kravle ud. Jeg kan dog tage min arm igennem tremmerne og vugge lidt på hoften.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne