Svar: Går væk når han er ked af det

11. marts 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Børn i din drengs alder bliver naturligt ofte frustrerede og rigtigt ked af det. Der er så meget, han gerne vil og også rigtig mange ting, som han kan og får lov til... men der er også rigtig meget, som han endnu ikke mestrer, eller hvor du siger nej og stopper ham i noget, som du ikke vil...

Og når verden går ham imod, så bliver han oprigtigt ked af det - også selvom det i dine øjne kan være over ting, der virker som bagateller. Nogle gange skal der ikke så meget til, før hans verden bryder sammen, det kan være, at du giver ham den blå kop i stedet for den røde, eller skærer æblet ud, og han ville have haft det helt... og det er rigtig vigtigt, at du her forstår at rumme ham og de store følelser, som er på spil. At rumme ham betyder, at du kan holde ud, at han har det, som han har det, at du ikke forsøger at lave ham om, og at du ikke tager det personligt :)

At han nogle gange trækker sig væk, kan handle om flere ting. Det kan f.eks. være fordi, han i selve situationen er så ked af det, at han ikke kan overskue din kontakt og nærhed, men har brug for lidt tid for sig selv. I givet fald er det vigtigt, at du holder dig i nærheden, stadig viser dig tilgængelig og inviterer ham til at komme til dig "kom skat, kom herhen, skat" og sætter dig i nærheden.

Du kan også give ham lidt ro og så efter lidt tid gå hen til ham, sætte dig ned på hug, så du kommer i øjenhøjde og derved viser dig tilgængelig. Snakke beroligende med ham, holde om ham, tage ham på skødet, så han mærker, at du er der for ham, når han er parat til at tage imod din kontakt igen.

Nogle børn er også så fysisk meget i oprør, at de rent fysisk ikke kan have, at vi rører ved dem, når de er kede af det, frustrerede og fortvivlede, og hvor de naturligt igen har brug for at vi så er der for dem, når de er parat, og derfor holder os i nærheden og viser os tilgængelige.

At trække sig kan også være en måde at sige nej på. Børn kan sige nej på mange måder, og man taler om f.eks. et "kropsligt nej". Her kan børn f.eks. ...

Annonce

... holde sig for ørerne og vil ikke høre, hvad vi siger. De kan også skubbe til os eller trække sig væk fra os. Nogle børn løber deres vej, forsøger at gemme sig for os...

Et barn der får skæld ud, kan f.eks. godt lukke øjnene, ignorere os, holde sig for ørerne, fordi det er på den måde barnet fortæller "Jeg kan ikke lide, når du skælder ud. Det er ubehageligt, når du råber af mig. Jeg vil ikke have det. Nej!".

Han kan også trække sig fra dig, fordi han netop har brug for dig - ikke på en manipulerende måde, men han kan ikke finde ud af at bede om din nærhed og kontakt, din kærlighed - men ved måske, at hvis han går fra dig, så vil du naturligt følge efter ham og give ham den kontakt, som han har behov for...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han har naturligt en alder, hvor han er rigtig godt igang med at finde ud af verden, og derfor igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Han er med sine godt to år også meget følsom overfor, hvordan der bliver reageret på ham. Han kan blive meget ulykkelig og let føle sig forkert, hvis han får skæld ud eller bliver irettesat. Han er rigtig godt igang med at udvikle sit selvbillede og kan godt føle "skam", hvis han oplever, at han i dine øjne har gjort noget forkert. Og det kan også gøre, at han nogle gange trækker sig, fordi han kan se i dit blik, at du er f.eks. vred på ham...

Det er vigtigt, at du hele tiden medtænker, at han ikke bevidst gør noget for at være efter dig, men at han gør de ting han gør, fordi han ikke er ældre end han er og ikke kan gøre andet. Derfor er det vigtigt, at du igen og igen viser ham, at der er plads til alle slags følelser, at der er plads til at lave fejl, at du ikke bærer nag, at du stadig er der for ham, når han har brug for dig :)

At han trækker sig kan derfor være helt naturligt i forhold til hans alder og om du skal tale med vuggestuen om det afhænger af, hvorvidt du skønner, at han også gør det der. Det lyder dog ikke til at være tilfældet på nuværende tidspunkt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder