Svar: Går væk når han er ked af det
11. marts 2019
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Børn i din drengs alder bliver naturligt ofte frustrerede og rigtigt ked af det. Der er så meget, han gerne vil og også rigtig mange ting, som han kan og får lov til... men der er også rigtig meget, som han endnu ikke mestrer, eller hvor du siger nej og stopper ham i noget, som du ikke vil...
Og når verden går ham imod, så bliver han oprigtigt ked af det - også selvom det i dine øjne kan være over ting, der virker som bagateller. Nogle gange skal der ikke så meget til, før hans verden bryder sammen, det kan være, at du giver ham den blå kop i stedet for den røde, eller skærer æblet ud, og han ville have haft det helt... og det er rigtig vigtigt, at du her forstår at rumme ham og de store følelser, som er på spil. At rumme ham betyder, at du kan holde ud, at han har det, som han har det, at du ikke forsøger at lave ham om, og at du ikke tager det personligt :)
At han nogle gange trækker sig væk, kan handle om flere ting. Det kan f.eks. være fordi, han i selve situationen er så ked af det, at han ikke kan overskue din kontakt og nærhed, men har brug for lidt tid for sig selv. I givet fald er det vigtigt, at du holder dig i nærheden, stadig viser dig tilgængelig og inviterer ham til at komme til dig "kom skat, kom herhen, skat" og sætter dig i nærheden.
Du kan også give ham lidt ro og så efter lidt tid gå hen til ham, sætte dig ned på hug, så du kommer i øjenhøjde og derved viser dig tilgængelig. Snakke beroligende med ham, holde om ham, tage ham på skødet, så han mærker, at du er der for ham, når han er parat til at tage imod din kontakt igen.
Nogle børn er også så fysisk meget i oprør, at de rent fysisk ikke kan have, at vi rører ved dem, når de er kede af det, frustrerede og fortvivlede, og hvor de naturligt igen har brug for at vi så er der for dem, når de er parat, og derfor holder os i nærheden og viser os tilgængelige.
At trække sig kan også være en måde at sige nej på. Børn kan sige nej på mange måder, og man taler om f.eks. et "kropsligt nej". Her kan børn f.eks. holde sig for ørerne og vil ikke høre, hvad vi siger. De kan også skubbe til os eller trække sig væk fra os. Nogle børn løber deres vej, forsøger at gemme sig for os...
Et barn der får skæld ud, kan f.eks. godt lukke øjnene, ignorere os, holde sig for ørerne, fordi det er på den måde barnet fortæller "Jeg kan ikke lide, når du skælder ud. Det er ubehageligt, når du råber af mig. Jeg vil ikke have det. Nej!".
Han kan også trække sig fra dig, fordi han netop har brug for dig - ikke på en manipulerende måde, men han kan ikke finde ud af at bede om din nærhed og kontakt, din kærlighed - men ved måske, at hvis han går fra dig, så vil du naturligt følge efter ham og give ham den kontakt, som han har behov for...
Han har naturligt en alder, hvor han er rigtig godt igang med at finde ud af verden, og derfor igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Han er med sine godt to år også meget følsom overfor, hvordan der bliver reageret på ham. Han kan blive meget ulykkelig og let føle sig forkert, hvis han får skæld ud eller bliver irettesat. Han er rigtig godt igang med at udvikle sit selvbillede og kan godt føle "skam", hvis han oplever, at han i dine øjne har gjort noget forkert. Og det kan også gøre, at han nogle gange trækker sig, fordi han kan se i dit blik, at du er f.eks. vred på ham...
Det er vigtigt, at du hele tiden medtænker, at han ikke bevidst gør noget for at være efter dig, men at han gør de ting han gør, fordi han ikke er ældre end han er og ikke kan gøre andet. Derfor er det vigtigt, at du igen og igen viser ham, at der er plads til alle slags følelser, at der er plads til at lave fejl, at du ikke bærer nag, at du stadig er der for ham, når han har brug for dig :)
At han trækker sig kan derfor være helt naturligt i forhold til hans alder og om du skal tale med vuggestuen om det afhænger af, hvorvidt du skønner, at han også gør det der. Det lyder dog ikke til at være tilfældet på nuværende tidspunkt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske