Svar: Baby pludrer ikke

14. februar 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære H´s mor

Tak for dit brev :) Tak for dine søde ord om min brevkasse og velkommen til :)

Det kan sagtens være, at din dreng hører til de børn, som har brug for lidt længere tid, når det kommer til at pludre. Ligesom du fortæller, at han har haft brug for lidt ekstra tid, før han begyndte at smile bevidst, så kan det også være sådan med pludren. Det vil dog være rigtig godt, at han stille og roligt begynder nu, hvor han nærmer sig 4 måneders alderen, og derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom :)

Det er vigtigt at han kan høre. Jeg går ud fra, at han har fået lavet hørescreening, da han blev født. Alle børn i Danmark skal hørescreenes, før de fylder 10 uger. Det er vigtigt at sikre sig, at han kan høre, fordi det er en forudsætning for at kunne genkende stemmer, efterligne lyde og stille og roligt udvikle sprog.

Du kan dog godt bestille en tid hos en ørelæge - det kræver ikke henvisning - og få tjekket, at din dreng stadig kan høre, at han ikke har problemer med væske på ørene, for meget ørevoks eller lignende, som kan være med til at nedsætte hans hørelse og dermed være forklaring på, hvorfor han ikke pludrer så meget :) Hellere tjekke en gang for meget... Vær opmærksom på at hans ører ikke bør renses med almindelige vatpinde, da det netop nogle gange kan gøre, at der dannes en prop af ørevoks i øregangen, som ikke kan komme ud...

Når du pludrer med ham, er det godt, hvis du kan tale lidt langsomt og i et højere toneleje end du normalt bruger. Det vil også være godt at tale i korte sætninger og gentage nogle af de ord du siger. Hold pauser, lad ham svare (enten med pludre lyde eller med sit kropssprog) og svar igen, hold en ny pause og giv ham atter tid til at svare. Et svar kan sagtens være små grynt, knirken, gurglen...

Prøv at sige lyde som "agry" og "rryy", som er ...

Annonce

... nogle af de små lyde, som han vil begynde at kunne efterligne nu...

Sæt også ord på i hverdagen - når I skifter ble, giver tøj på, når han løftes op, viser træthed, skal puttes, trøstes, virker sulten osv. Det er vigtigt, at du hele dagen igennem småsnakker med ham og pludrer løs om alt det I oplever og de signaler, som du ser hos ham, også selvom han ikke svarer med lyde, men oftest mest med sit kropssprog :) Nogle gange kan vi godt gøre mange praktiske ting, uden egentlig at sætte ord på, men i forhold til børn og dannelse af sprog, er det vigtigt, at vi småsnakker rigtig meget hele dagen igennem :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan være en god idé at slukke for tv, radio osv. i løbet af dagen, så der ikke er unødig støj, når I taler sammen og så han lettere kan høre dig - ligesom du naturligt skal være opmærksom på hans signaler og derfor kikke mere på ham, end på en "skærm" - men det fornemmer jeg også, at du gør :)

Når du sidder med ham, så prøv at sætte ham med ryggen mod dine lår, så han sidder ansigt til ansigt med dig og har støtte af dine ben. Du kan sætte fødderne på sofabordet eller lignende. Når I sidder på denne måde, så passer længden mellem hans og dit ansigt, så han tydeligt kan se dig, se din mimik og det gør det lettere for ham at holde fokus på dig og jeres kommunikation. Også her skal du give ham pauser, så når han kikker væk, så lad ham gøre det, og når han atter virker parat, så inviter ham ind i dialogen mellem jer igen. Nogle gange kan det hjælpe, hvis lyset omkring jer ikke er alt for skarpt, nogle gange kan det være en fordel med en lille lampe, som måske lyser lidt bag dig, fordi din silhuet så træder tydeligere frem for ham, hvorfor han igen har lettere ved at se på dig og følge dig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor