2 måneder

15. februar 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

2 måneder

Kære Helen.

Jeg er glad for, at jeg er blevet medlem. Det giver en god tryghed at vide, at man - også her - kan hente råd og vejledning.

Vores lille pige, Sigga, fylder imorgen to måneder :) Jeg har tidligere skrevet til dig vdr. hendes manglende søvn. Det går nu en smule bedre, selvom hun ikke helt når op på de 16 timer. Hun er dog begyndt at runde de 14 timer de fleste dage.

Jeg har lidt flere spørgsmål til hendes trivsel:

1: Det går som nævnt bedre med at sove, selvom det stadig ikke er helt optilmalt. I løbet af dagen er hun rimelig tilpas. Men, det sker altså noget med hende om aftenen fra ca. kl. 17:00 og helt frem til, at hun tager hendes første lange stræk (3 timer) om natten fra ca. 21-22 til 12-01. I denne periode fra ca. kl. 17:00 til kl. 21-22 sover hun ikke særlig meget, måske et par små lure af 30 min.. Dertil bliver hun meget urolig, den er sikker hver aften fra ca. dette tidspunkt.

Hun laver bl.a. små skrig (det lyder som om hun har rigtig ondt, men det tror jeg nu ikke hun har - jeg tror dog hun lider af en del mavekneb), klynker, græder (højt!) og vil ikke falde til ro! Det eneste, der hjælper er, at hun kommer til brystet. Vi har prøvet andre ting end brystet - men, det er det eneste, der giver ro: brystet. Det er såmænd fint for mig at have hende ved brystet det meste af aftenen, men jeg er usikker på, om det er en dårlig udvikling - dvs., at hun skal ligge ved brystet for at finde ro? Jeg ...

Annonce

... tænker også, om hun denne vej får alt for meget at spise, som så giver hende mavekneb, fordi hun ligger der så længe.

Altså: Er det okay bare at lade hende få brystet alt det hun vil om aftenen, hvis det kan hjælpe på uroen? Eller, er det "bedre" at have mere uro for så ikke at vænne hende til at være ved brystet konstant?

Dertil vil vi gerne have råd til, hvad vi evt. kan gøre ved denne aften-uro, og bare gøre om det er normalt at børn i to-måneders alderen har denne uro (er der måske håb om bedring i fremtiden)?

2: Jeg har også et spørgsmål til hendes afføring. Ofte er det meget grønt, dog også gult af og til, og den seneste tid er det også begyndt at skumme en hel del? Er det normalt, eller skal vi mon høre lægen ad? Jeg synes bare at have læst, at det kan være tegn på bakterie-infektion, hvis afføring skummer, men samtidig har jeg også læst, at skum kan være normalt (åh, det kære internet).

Men, grundlæggende tror jeg, at vores datter trives. Hun er godt med på vægtkurven, smiler (om formiddagen!), har god kontakt, hyppig afføring/vandladning, sutter på hænder og sover godt i sin barnevogn de fleste dage til middagslur. Jeg er dog noget bekymret for hendes aften-uro, den er nærmest bare blevet værre og værre og synes at eskalere med, at hun græder og græder - medmindre hun konstant er ved brystet. Dertil er jeg, som sagt, bekymret for hendes afføring.

På forhånd tak for hjælp og råd.

Med venlig hilsen
Siggas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder