Svar: Voldsom adfærd - 7 måneder

27. december 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Køre Sarah

Tak for dit brev og fine beskskrivelse af din lille dreng :)

Det lyder som om, at han udvikler sig i rigtig fin retning - og han lyder faktisk til at være rigtig god til at være opmærksom på sine omgivelser og med sin krop og sin mimik give udtryk for glæde ved de ting han ser. Når andre i mødregruppen kommenterer på, hvor aktiv han er, og at de lægger mærke til, hvordan han griber ud efter andre, andres hår, ører osv. så skyldes det ikke nødvendigvis, at de oplever det som et problem, men kan sagtens handle om, at han virker lidt fremmelig på dette punkt. Mange børn begynder ikke på disse ting, før de er lidt ældre... :)

Han er for lille til, at du kan lære ham at ae i stedet for at gribe ud efter dig. Han forstår ikke, hvad du mener med dette. Samtidig kan han endnu ikke styre sine bevægelser. Det er svært at koordinere hænder, arme og ben. Han vil stadig også have tandens til at gribe ud efter ting - og have svært ved at slippe igen - og det kan naturligvis godt gøre ondt, hvis det er håret eller øret, som han får fat i :) Ligesom han vil have svært ved at kysse dig og du derfor i stedet for en meget våd kind eller han måske kommer til at bide dig. Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke gør noget for at være ond ved dig - han hiver ikke i dit ansigt, river, klemmer niver ikke fordi han er uopdragen, men fordi han stadig er så lille, at han ikke kan styre sine bevægelser.

Nogle gange tænker jeg, at det derfor vil være en rigtig god idé, at du giver ham ekstra tæt fysisk kontakt og nærhed. Når du mærker, at han tager ud efter dig, forsøger at kysse dig, trække dig til sig, så anerkend hans behov for at mærke dig og hold ham tæt, giv ham ekstra mange knus, kys og kram. Lad ham føle sig holdt og giv ham en kontakt, som er rar for jer begge :)

Når han nogle gange brummer, hviner, pludrer osv. så er det naturligt af entusiame og glæde - og dette skal du anerkende ved at gentage hans lyde og motivere ham til at sige nye lyde, flere lyde. Det er helt naturligt, at han med den alder han har nu øver sproglige lyde. Og nogle gange vil han kunne hvine og skrige så højt, at han forskrækker andre og også sig selv. Hvis du synes, det bliver lidt for meget, så kan du anerkende ved f.eks. at sige "sikke du kan hvine, kan du også sige brr-brr" eller lignende, så du gør ham opmærksom på at han også kan lave læbelyde. På den måde anerkender du hans lyst til at lave lyd, men motivere ham til at forsøge med lyde, som ikke forskrækker andre:)

Med hensyn til forskelligheden blandt børnene i mødregruppen, så findes der en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. I 1980´erne kom han med et nyt syn på intelliens og en ny beskrivelse af måden, børn lærer på. Han sagde blandt andet, at vi indeholder forskellige intelligenser f.eks.: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den ...

Annonce

... sociale intelligens".

Et barn der f.eks. er logisk-matematisk intelligent, vil interessere sig meget for deltaljer. Derfor vil dette barn ofte sidde og vende, dreje hvert stykke legetøj igen og igen og studere det til bunds. Det kan også være barnet, som elsker at eksperimentere, eller som godt kan lide at bygge puslespil eller få små opgaver, som det skal regne ud...

Er barnet f.eks. kropsligt intelligent, så vil det have brug for at røre ved ting, afprøve ting. Barnet har brug for at finde løsninger ved at prøve sig frem og har svært ved at sidde stille. Derfor vil disse børn ofte virke meget aktive og livlige og kan have svært ved at sidde stille - de lærer bedst, når de er motorisk i bevægelse, og de har ofte en god evne til at koordinere deres bevægelser...

De forskellige intelligenser hænger sammen og ofte bruger vi flere af dem på samme tid. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt, at man både har en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken - og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum, og så skal man også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis denne teori er rigtig, så er det naturligt, at nogle børn i mødregruppen sidder mere stille, hvor andre er mere i bevægelse. At nogle børn har brug for at blive guidet og vist hvordan, hvor andre har det fint med at forsøge sig frem på egen hånd.. Og netop mødregruppen er et godt sted at se, hvor forskellige børn er, og hvor forskelligt de ofte udvikler sig :) Dertil kommer, at vi jo alle sammen har forskellig personlighed og dermed forskellig måde at være på :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I en mødregruppe skal man naturligvis passe på ikke at genere andres børn og være opmærksom på hvad man siger og hvordan. Det er svært ikke at sammenligne... men det kan være meget godt nogle gange at se forskelligheden som en styrke, for vi er jo naturligt forskelligt - også som babyer :)

Opdragelse begynder stille og roligt. Når du f.eks. sætter din dreng i den høje stol, fordi det er spisetid og når du tørrer ham om munden og vasker hans hænder - så er det alt sammen opdragelse. Det samme gælder, når han græder, du tager ham op og trøster ham eller når du spejler hans udtryk fordi han bliver forskrækket, eller når du f.eks. pludrer med ham i dialog, beroliger og betrygger, når I er ude og du mærker hans uro ved nye steder - eller når du afleder ham, så han ikke får fat i dit hår, dit ører eller din kind, men i stedet giver ham fysisk kontakt på en rarere måde.. det er alt sammen opdragelse. Der er igen idé i at skælde ud eller tale hårdt - og selv ikke med den alder han har.

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn" :) Den kan sætte nogle tanker igang allerede nu og også hjælpe dig de næste år frem...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig godt nytår til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder