Svar: Baby vil kun være hos mor

26. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Og åh - hvor har jeg ondt af far. Det er godt nok hårdt, at far bliver afvist på den måde, og det er tydeligt at far rigtig gerne vil jeres datter - han barberer skægget af, for at se om det mon kan hjælpe og I har også planlagt, at far og datter holder barsel sammen i 14 uger... en rigtig god prioritering, men bestemt ikke let lige nu...

Du skriver, at far har forsøgt at tage over, når du skulle til læge, på en kort indkøbstur osv. men hun græder og skriger ulykkeligt i disse situationer. Selv når han forsøger at lege med hende, nusse osv. eller når han kommer over og du sidder med hende, så vender hun hovedet væk og græder...

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at gøre så mange ting som muligt sammen. I stedet for at du går og forsøger at lade far tage over, så er det vigtigt, at du og far gør flere og ting sammen, fordi du dermed kan signalerer, at far er lige så god og tryg, som du er - og at det er naturligt, at han er der og tager del i de almindelige ting i hverdagen. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis far f.eks. står ved siden af, når du skifter hendes ble, at far stikker hovedet ind på badeværelset, kommer med rent tøj, giver dig håndklædet osv. når lillepigen er i bad, så han også tager del i dette, at far naturligt sidder med ved bordet, når hun tilbydes skemad.. Og stille og roligt er det så far, som gør disse ting og hvor mor er ved siden af.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at hun hele tiden kan spejle sig i dig. At hun mærker, at du bakker op om at far kan og at du er helt tryg ved at far er der. Jo mere hun mærker, at du er rolig ved situationen, jo mere rolig vil hun også blive - og jo mere naturligt bliver det, at far tager over og er en del af alt det, som foregår.

Når far forsøger sig, så er det vigtigt, at du ikke per automatik tager over, ligesom det er ...

Annonce

... vigtigt, at du ikke irettesætter ham eller kommenterer på hvordan han gør ting, hvad han kan forsøge, skal gøre i stedet.. For jo mere du tager over eller er inde over, jo mere opfatter jeres datter dette som udtryk for, at du netop ikke har tillid til at far kan, og det vil hun så heller ikke få. Derfor skal du hele tiden med både dit kropssprog, dine ord og din mimik signalere, at far sagtens kan og at far har helt styr på det...

Det er også vigtigt, at I forældre er meget opmærksomme på at være kærlige ved hinanden. At hun ser at I knuser, krammer, kysser, holder i hånden, sidder tæt... så hun får en naturligt oplevelse af, at mor og far hører sammen og har noget sammen, at I på mange måder er en enhed, som ikke kan spilles ud mod hinanden. Det gør hun naturligt ikke med den alder hun har, men det er vigtigt, at hun mærker jeres glæde ved hinanden og fornemmer, at I to sammen er noget særligt...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis far har mod på det, så kunne det også være, at far skulle tage på nogle ture med jeres datter. Det kunne være at tage hende med op at handle, eller måske tage en tur i svømmehallen eller lignende - hvor hun afledes af andre ting og hvor far er den eneste omsorgsperson, der er der for hende, og dermed den person som hun naturligt vil bruge, hvis hun føler sig lidt utryg ved det hele. Netop i svømmehallen vil der også være tæt fysisk kontakt og nærhed mellem de to...

Og hvis far er glad for sit skæg, så lad skægget gro igen :) Far skal ikke lave om på sig selv, men være den han er - og lillepigen skal gradvist gøres tryg ved far, ved at far deltager mere og mere i hverdagen, og ved at du igen og igen signalerer, at far sagtens kan, at du også er der, at I er der begge to, og at det er trygt og dejligt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og jeg vil også anbefale far min bog "Helens bog til far" - måske en julegaveidé :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder