Svar: Sidde op i barnevogn

23. november 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Baby A´s mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Der er ikke nogen faste regler for, hvor længe din dreng må sidde - det er et individuelt skøn... Det lyder som om, at han er rigtig stærk i ryggen og generelt nyder at kunne sidde op og kikke på verden, når I f.eks. triller ture med barnevognen. Og det er super dejligt, du må naturligvis gerne lade ham sidde og nyde turen.

Hvor længe han kan sidde afhænger af hans styrke i ryggen. En times tid kan nogle gange være okay, men jeg tænker, at han nok ikke bør sidde ret meget længere med den alder han har - det er stadig vigtigt, at han ligger så meget på maven som muligt, fordi det er fra maveliggende stilling, at han begynder at krybe, kommer op på alle fire og lærer at kravle.

Jeg vil anbefale, at du sætter ham i barnevognen, når det er ved at være sovetid, så han f.eks. starter med at sidde op, men naturligt så lægges ned, når han er træt og parat til at sove. På den måde kommer han ikke til at sidde så længe. Hvis I er på tur, hvor han sover i vognen og der så vågner op, så kan du naturligvis sætte ham op, når han vågner - kort derefter vil det være tid til at få en ren ble, få lidt at spise og drikke, hvorved han så naturligt kommer op af sin vogn, sættes i sin høje stol og derefter så kommer ned på gulvet og leger.. Så du på den måde hjælper ham med at skifte stilling flere gange om dagen og stadig motiverer ham til og giver ham mulighed for leg, tumlen og trillen på gulvet :)

Hvis I en dag kører en lidt længere tur i vognen, hvor han kommer til at sidde i længere tid, så sørg for, at der er ryglæn, som han kan læne sig tilbage og få støtte af - og hjælp ham gerne med at blive lænet tilbage, når du kan se, at han begynder at falde ...

Annonce

... sammen i ryggen.

Min umiddelbare anbefaling vil være, at så længe han sidder med rank ryg er det fint, at han sidder, men når han begynder at runde i ryggen, falder fremad eller til siden, så han træt i ryggen og har brug for en pause... og hvis han der ikke selv kan finde ud af at komme ned at ligge eller læne sig tilbage, så han får rygstøtte, så skal du hjælpe ham med det. Når han så har hvilet og har fået fornyede kræfter, så vil han ofte selv kunne trække sig op til siddende stilling igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at skifte til klapvognsdelen og gå væk fra barnevognskassen, så vil han naturligt ofte sove bedre i barnevognen end i klapvognen. I barnevognskassen vil han ligge mere plant og vil ligge på en madras, samtidig med at han også vil ligge beskyttet mod vind og vejr. Klapvognsdelen kan være meget hård alt efter model, og det kan også trække ind fra siden. Da vi nærmer os vinteren og det koldere vej, så kunne I overveje og også undersøge muligheden for at udskifte barnevognskassen med en kørepose, så han stadig ligger beskyttet og sover godt, selvom han ligger i sin klapvogn. Hvis han er vokset ud af barnevognskassen, så kan en kørepose nogle gange være en idé, fordi den er foret, tyk og rar at ligge på/i, samtidig med at den beskytter mod træk ind fra siden - og på den måde vil han kunne sove i sin klapvogn... Nogle køreposer er lavet sådan, at man kan lyne forsiden af, så underdelen fungerer som en blød sædeindsats, hvis det f.eks. bliver lidt for varmt med overdelen hele tiden... Ofte kan man også trække selen igennem køreposen, så barnet stadig har sele på, når det sidder i vognen :)

Det var måske en løsning for jer...

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie