Svar: Fascination af alt med glimmer

19. november 2018

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres datter og hendes store fascination af ting, der glitrer og har glimmer... og lyst til bare at måtte eje dette :)

Det er, som du også selv skriver, helt naturligt og en del af børns udvikling, at de ser ting, som du synes er meget fine og som de bare må tage med sig hjem. Det kan være næste umuligt, at have en "tingfinder" med på tur, fordi lommerne bliver fyldt med alt fra småsten, hårspænder, en lille tube med glimmerlim og andre småting, som de enten finder på vejen eller ser hos en ven eller veninde...

Det er dog vigtigt og også rigtig godt, at I igen og igen taler med jeres datter om forskellen på mit og dit, og at man ikke må tage noget, som ikke er ens eget. Det er rigtig godt, at I hjælper hende med at aflevere noget tilbage, som hun har taget fra en veninde, så hun også oplever, at det har konsekvenser, når man tager noget - at man skal aflevere det igen, sige undskyld personligt, erkende at man gjorde noget, som man ikke burde have gjort... Og så er det naturligvis vigtigt, at I taler med hende om, hvorfor man ikke må tage noget fra andre - at andre bliver kede af det, ulykkelige over at miste noget, at andre også synes det er fint, at man ikke bare kan købe nye ting eller finde noget lignende igen osv. Ligesom I skal tale med hende om, hvad det ville gøre ved hende, hvis nogen tog noget af hendes, hvordan hun ville have det...

Det er vigtigt, at I igen og igen taler med hende om dette, uden at hun føler sig straffet eller forkert - det er ikke hende, som er forkert, men det at hun tager andres ting, som er forkert. Og det er netop vigtigt, at I hele tiden forsøger at skabe den tillid, som lige nu er imellem jer, hvor hun rent faktisk fortæller jer, når hun har fundet noget, som hun synes er særligt fint. Det er altså en balance mellem at lære hende visse regler og give hende lidt viden om, hvad der er acceptabelt, og også anerkende hendes lyst til at samle på ting, som i hendes øjne er små skatte :)

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan læse bøger om emnet og en hurtig søgning på biblioteket har givet mig et par titler:

"Petunia, hvad har du i lommen?" af Nanna Gomaa
"Anton og de store lommer" af Kirsten Raagaard
"Den vil jeg have" af Daniela Kulot
"Har du ædt dem?" af Kirsten Ahlburg
"Karen elsker karameller" af Gurli ...

Annonce

... Rohde
"Lykkestenen" af Sandra Schwartz

De førstnævnte bøger er billedbøger og til børn fra ca 3 år. De sidstnævnte er bøger, som kan læses af børn i 8-10 års alderen og der findes flere i denne genre, som jeg tænker, at I med fordel kan læse højt :)

Derudover tænker jeg, at det måske var en idé, hvis I læste Pippi Langstrømpe. Hun er jo tingfinder og har det rigtig sjovt og hyggeligt med det :)

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan anerkende hendes lyst til at samle på fine ting - og dermed hjælpe hende med dette. I kan f.eks. godt sætte ord på, at I forstår, hvorfor hun gerne vil have disse små skatte og at I gerne vil hjælpe hende med at samle, men at det er vigtigt, at I samler på noget, som hun kan beholde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Forskning viser at det er vigtigt og godt, at vi hjælper vores børn med at samle. Hvis jeres datter f.eks. samler på sten, så kan I tale med hende om de forskellige stentyper, stenens former, blødhed, farver udseende osv. og måske lægger hun mærker til nogle forskelle, som I ikke ser. At samle kan derfor give hende en stor viden og også udvikle hendes evne til f.eks. at sortere. Hvor voksne f.eks. ofte sorterer i farver, størrelser og materialer, så kan børn f.eks. sortere efter om stenene kan stables...

Giv jeres datter små æsker, sættekasser, kasser til søm og skruer (værktøjsopbevaring i plast), hobby bokse osv. som hendes samlinger kan ligge i. Måske er noget af det så fint, at det skal udstilles og stå fremme, så andre kan se det...

I kan også anerkende hendes lyst til glimmer ved f.eks. at pynte nogle af de ting, som hun samler på - er det f.eks. sten, som samles op fra jorden, så kan I male på disse, bruge glimmerlim og sætte pailletter osv. på stenene, så de bliver ekstra fine. Måske kan hun give en særlig fin sten hun har lavet til en veninde fra børnehaven, netop for også på den måde at give noget væk, som man er glad for, men som ikke længere er hendes...

Det vil også være en rigtig god idé, at de i børnehaven taler med børnene om, hvorfor de ikke må have ting med hjemmefra, ligesom de kan tale med børnene om forskel på dit og mit, på at låne og tage ting fra hinanden, hvordan man er en god ven osv. Der er plads til masser af snakke omkring netop disse ting - også i institutionen, hvor flere af børnene naturligt har glæde af en sådan snak :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor