Svar: Hvornår stopper hun med at sutte på fingrene?
17. november 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
At sutte er naturligt beroligende for det lille barn og alle børn har et suttebehov, altså et naturligt behov for at sutte. Faktisk kan man nogle gange på scanningsbilleder fra graviditeten se, at barnet ligger og sutter på tommelfinger.. også i livmoderen kan det at sutte på fingre give barnet ro :)
Suttebehovet er der naturligvis, fordi det også sikrer barnets overlevelse, og derfor skal barnets suttebehov helst stilles på bryst eller flaske. Nogle børn har dog et meget stort suttebehov, og viser tydeligt behov for at sutte mere, end hvad der dækkes, når barnet får mælk - og disse børn vil derfor ofte have stor glæde af en narresut, ligesom de kan finde på at sutte på deres fingre...
Der er, som du skriver, udviklingsmæssigt en del læring i at kunne finde sine fingre og hænder, føre dem til munden og sutte på dem, mærke sig selv osv. Mange børn begynder på dette i 2 måneders alderen, som en naturlig del af den udvikling, de går igennem. Men med den alder din datter har nu, så begynder hun naturligt at blive mere og mere bevidst - og det kan sutte på fingre kan godt blive en tryg og dejlig vane for hende... Denne vane kan dog vare ved meget længe (læs op i skolealderen), og det kan være en god idé, at du derfor arbejder bevidst på, at det så vidt muligt er narresutten hun bruger og ikke sine fingre...
Når narresutten er at foretrække, så er det fordi, den kan fjernes på sigt - og det kan tommelfingeren jo ikke. Brug af meget sut, kan give suttebid og dermed skade tænderne, men det kan tommelfingeren faktisk også. Der er en større kraft i tommelfingeren, som kan påvirke fortænderne og ganen og derfor gøre, at barnets fortænder presses frem, så barnet får overbid på sigt. Da man ikke kan lave aftaler omkring brug af tommelfinger, så kan den ende med at være i munden hele dagen igennem...
Det er rigtig godt, at din datter er glad for sin sut, og det vil være rigtig godt, at du igen og igen forsøger at tilbyde hende sutten fremfor fingrene. Prøv om du kan liste fingrene ud og tilbydes sutten i stedet. Lykkes det ikke, så er det naturligvis også okay.
I takt med at hun bliver ældre, så kan I naturligt også tilbyde hende mad i hånden, som hun kan sidde og sutte på, blive stimuleret af mundmotorisk osv. og på den måde kommer der flere alternativer til at sutte på fingrene på banen. Det kan derfor også sagtens være sådan, at hun "glemmer" sine fingre, men det er ikke sikkert. Og af hensyn til tænderne, så anbefales det at du forsøger at tilbyde hende en sut, fremfor at lade hende sutte på tommelfinger :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske