Svar: Hvornår stopper hun med at sutte på fingrene?

17. november 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

At sutte er naturligt beroligende for det lille barn og alle børn har et suttebehov, altså et naturligt behov for at sutte. Faktisk kan man nogle gange på scanningsbilleder fra graviditeten se, at barnet ligger og sutter på tommelfinger.. også i livmoderen kan det at sutte på fingre give barnet ro :)

Suttebehovet er der naturligvis, fordi det også sikrer barnets overlevelse, og derfor skal barnets suttebehov helst stilles på bryst eller flaske. Nogle børn har dog et meget stort suttebehov, og viser tydeligt behov for at sutte mere, end hvad der dækkes, når barnet får mælk - og disse børn vil derfor ofte have stor glæde af en narresut, ligesom de kan finde på at sutte på deres fingre...

Der er, som du skriver, udviklingsmæssigt en del læring i at kunne finde sine fingre og hænder, føre dem til munden og sutte på dem, mærke sig selv osv. Mange børn begynder på dette i 2 måneders alderen, som en naturlig del af den udvikling, de går igennem. Men med den alder din datter har nu, så begynder hun naturligt at blive mere og mere bevidst - og det kan sutte på fingre kan godt blive en tryg og dejlig vane for hende... Denne vane kan dog vare ved meget længe (læs op i skolealderen), og det kan være en god idé, at du derfor arbejder bevidst på, at det så vidt muligt ...

Annonce

... er narresutten hun bruger og ikke sine fingre...

Når narresutten er at foretrække, så er det fordi, den kan fjernes på sigt - og det kan tommelfingeren jo ikke. Brug af meget sut, kan give suttebid og dermed skade tænderne, men det kan tommelfingeren faktisk også. Der er en større kraft i tommelfingeren, som kan påvirke fortænderne og ganen og derfor gøre, at barnets fortænder presses frem, så barnet får overbid på sigt. Da man ikke kan lave aftaler omkring brug af tommelfinger, så kan den ende med at være i munden hele dagen igennem...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er rigtig godt, at din datter er glad for sin sut, og det vil være rigtig godt, at du igen og igen forsøger at tilbyde hende sutten fremfor fingrene. Prøv om du kan liste fingrene ud og tilbydes sutten i stedet. Lykkes det ikke, så er det naturligvis også okay.

I takt med at hun bliver ældre, så kan I naturligt også tilbyde hende mad i hånden, som hun kan sidde og sutte på, blive stimuleret af mundmotorisk osv. og på den måde kommer der flere alternativer til at sutte på fingrene på banen. Det kan derfor også sagtens være sådan, at hun "glemmer" sine fingre, men det er ikke sikkert. Og af hensyn til tænderne, så anbefales det at du forsøger at tilbyde hende en sut, fremfor at lade hende sutte på tommelfinger :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor