Svar: Kropsbevidst og eksperimenterende

14. november 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at små børn onanerer, og mange børn begynder på det netop i 2 års alderen, fordi de der begynder at interessere sig mere for deres køn generelt og derfor også begynder at undersøge deres kønsorganer.

Det er rigtig dejligt, at du er åben omkring det og har en grundlæggende holdning om, at jeres datter skal have lov til at udforske sig selv og have et naturligt forhold til sin krop og sin seksualitet. Det er derfor også rigtig fint, at du nogle gange lader hende være uden ble, så hun kan undersøge sig selv - og det er fint, at du ikke har nogen problemer med at tale med hende om det, men vær dog opmærksom på, at hun stadig er så lille, at hun ikke forstår, hvad det er. Hun rør ved sig selv, fordi hun synes det føles dejligt og måske nogle gange afslappende - f.eks. når hun skal sove - men det lyder som om, at hun bliver lidt forlegen eller forskrækket, hvis du taler om det, og jeg tænker derfor, at du skal forsøge ikke at italesætte det for meget men blot være afslappet omkring det i dit kropssprog og handlinger :)

Hun er stadig en meget lille pige, og jeg tænker, at I er nødt til at se tiden lidt an. Så længe hun gør det i forbindelse med bleskift, bad, ligger i sin seng osv. så er det ikke på tidspunkter, hvor hun lige nu generer nogen med det. Begynder hun derimod at gøre det ved middagsbordet, i sofaen, når I ser tv og lignende, så vil det være rigtig godt, at I forsøger at aflede hende og hen af vejen taler med hende om, at det er okay at gøre, men hun bør gøre det på sit værelse og ikke ...

Annonce

... når hun er sammen med andre eller ved spisebordet eller lignende steder...

Nogle gange kan det være en god idé at tumle med hende, danske med hende, svinge hende rundt, kilde hende osv. Det kan også være en god idé at sætte ord på alle hendes kropsdele (øjne, næse, ører, hage, skulder, mave, numse...) osv. Hun vil nyde det ego det vil også udbygge hendes ordforråd og samtidig give hende lidt fornemmelse for sin egen krop. I kan lave små afslappende lege, hvor hun på den måde skal slappe af i hele kroppen, og I kan synge sange som "pandeben, øjesten.." osv. for på den måde at anerkende hendes interesse for kroppen og behovet for at slappe af. Hjælpe hende med at mærke sin krop på forskellig vis.

Når hun er i bad, må I også meget gerne lade hende være med til at vaske sig selv med en klud og guide hende i, hvad hun skal vaske - igen for at give hende et naturligt forhold til sin krop og røre sig selv forskellige steder :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være en god idé at læse bøger om kroppen, og hvordan kroppen fungerer - naturligvis med hensyntagen til at hun stadig kun er godt 2 år gammel. Men det kan være rigtig fint at gå på opdagelse i en bog om kroppen og tale om, hvordan man ser ud udenpå og indeni.. Der findes f.eks. "Min store bog om kroppen", lavet til børn i 3-6 års alderen, og selvom jeres datter ikke har nået 3års alderen endnu, så kan i stadig godt tale med hende, kikke på billederne osv. Og pege på hendes krop - så det hun ser på billederne også henvises til hende selv :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder