Brev:
4 måneder og søvn om dagen
14. november 2018
Alder:
4 mdr.
4 måneder og søvn om dagen
Kære Helen,
Min datter fylder 4 måneder om 1 uge.
Vi har i godt 1,5 måned støttet op omkring en rutine, der hedder at dagen slutter omkring kl 20.00/20.30, hvor min datter bliver puttet og så starter dagen igen ved en 6.00/ 6.30tid.
Min datter bliver ammet fuldt ud og begyndte for 1,5 måned siden at kunne tage et langt sovestræk på ca 5-7,5 time fra kl 20.00. Herefter er hendes sovestræk alt fra 1-3 timer. Det betyder at jeg ammer ca. 1-2 gange om natten, sjældent 3 gange. Min datter har nemt ved at falde i søvn igen om natten hvor der er mørkt og jeg ikke står op og skifter hende, da det kun er tissebleer. Det virker som om hun sover nogenlunde tungt om natten. Nogle gange er der urolige nætter imellem, hvor hun skal nusses et par gange for at komme videre i søvnen eller vågner lidt oftere, men jeg tænker at ved en lille baby som hun stadig er, sker der så meget, at det er forståeligt at intet kører helt fast. For at hjælpe min datter til at sove sådan et langt sovestræk, har jeg været opmærksom på at hun mod eftermiddagen ikke tager en lur på 3-4 timer, men bliver ammet regelmæssigt. Det virker til at det har hjulpet at støtte op omkring ovenstående rutine.
Før i tiden og da min datter var yngre sov hun 2-4 timer næsten ved hver sovestræk hele døgnet rundt. Især mod eftermiddagen. Hun tog fx typisk en lang lur fra kl 16 eller 17 til kl 20-21, men ville efterfølgende ikke sove mere end 2-3 timer ad gangen. Jeg følger dine råd med at amme hende når hun vågner og så fylde godt på igen inden hun bliver lagt, så amningen er en del af putteritualet. De første mange uger ammede jeg kun 6 gange i døgnet og min datter var tilpas med det og fulgte sin vægtkurve fint. Nu er jeg de fleste dage op på 8-11 gange, når jeg tæller putte-amningen med. Og også dette trives hun med. Amningerne har forskellig varighed.
Grunden til at jeg skriver lige nu er fordi hun sover meget mere let i løbet af dagen og det er svært at få hende til at sove selv. Om natten tager hun ca. 9 timer og nogle gange kan jeg ved at amme hende kl 6 få hende til at sove 45 minutter mere. Andre gange er hun super frisk og giver tydelig signal om at nu må lyset gerne tændes og hun er klar til at udforske verdenen og lege.. Nogle gange mere, nogle gange mindre. Når hun sover 9 timer om natten, vil jeg derfor gerne have hende til at sove 5-6 timer fordelt over tre lure. Lurene ligger ikke helt fast og varierer af længde. Hun er typisk vågen 1,5-2 timer og giver så signal om at hun er træt ved at fx at gab eller blive lidt pylret.
Hun sover i gennemsnit mellem 14,5 og 15 timer i døgnet. Dette lykkes ved at putte hende i vikle i løbet af dagen. Her falder hun meget hurtig i søvn og det er nemt at hjælpe hende videre i søvn ved lige kort at vugge hende når hun bliver urolig. I vikle kan hun sagtens tage en lur på 2-3 timer uden problemer. Jeg kunne dog på sigt rigtig godt tænke mig at hun kunne sove ude i barnevognen. Jeg er begyndt at prøve at øve barnevogn med hende.
Når min datter er frisk og veloplagt vil hun gerne være i barnevogn. Hun er en meget nysgerrig pige og kan bedst lide at følge lidt med i ting. Jeg tror også at det er derfor hun sover så godt i viklen, hvor vi kan hjælpe hende med at falde i søvn ved at vugge og skærme hendes øjne ved at pakke hende ind i viklen til hun er faldet i søvn. Ellers vil hun gerne følge med i alt og sådan har hun været lige fra hun var født. Når hun er ved at være træt og bliver lagt i barnevogn, bliver hun ked-af-det og nogle gange også hidsig. Dette sker både hvis hun først bliver lagt når hun er træt eller bliver lagt før det.
Når hun bliver ked-af-det hjælper det at tage hende op, vugge hende i min arm og lægge hende igen. Dette kan være meget udmattende for mig, da min tolerance for hendes gråd ikke er særlig god og hele mit mor alarmberedskab går i gang. Jeg skal have hende op nogle gange, vugge barnevognen mens jeg triller og lægge en stofble over hendes øjne, for at få hende til at sove. Det har lykkes mig nogle gange at få hende til at falde på denne måde, men det kræver at jeg ikke har andre planer end projekt barnevogn den dag. Andre gange tager jeg hende til sidst op i viklen, som jeg har med som back-up, således at vi kan komme hjem igen. I barnevognen sover min datter ca. 30-45 minutter og vågner igen (selvom vi triller). Eller oftest fordi barnevognen kort står stille. Det er kun en enkelt gang lykkes mig at hun sov 2 timer og når jeg tænker tilbage til det nu så føles det mere som held.
Jeg har også prøvet versionen hvor jeg ammer hende i sengen. Hun har meget let ved at falde i søvn ved brystet og inden hun er helt væk trækker jeg brystet ud af hendes mund og nusser hende i søvne. Her kan jeg faktisk liste ud af soveværelset. Men så vågner hun også typisk efter 30-45 minutter, nogle gange kan jeg nusse hende i søvn igen, men det forudsætter at jeg ligger ved siden af hende og fanger når hun er ved at vågne. Andre gange slår hun øjnene op og er MEGA vågen selvom jeg ligger ved siden af hende og prøver at nusse hende. Her ser hun på mig med store øjne og signalerer at hun er klar til at stå op. Nogle gange kan jeg få hende til at sove igen, ved kort at tilbyde brystet og nusse hende over næsen, andre gange ikke og så står vi op og leger igen.
Min datter kommer altid op på de timer, hun har brug for, fordi jeg ved sidste lur (i tilfælde af at projekt-sov-selv ikke virkede) tager hende i vikle hvor hun så sover det hun har brug for. Derved forhindrer jeg at vi har en overtræt baby om aftenen og at natten bliver dårlig. Jeg er nemlig meget taknemmelig for at vores nætter er begyndt at være så gode og det vil jeg ikke ødelægge. For hvis jeg ikke får søvn om natten, har jeg heller ikke overskud til at prøve barnevogn.
Jeg er helt med på at hun har brug for at vågne oftere i løbet af dagen når hun sover en langt stræk om natten. Nogle gange tager hun derfor 4 lure i stedet for 3 om dagen. Fx en formiddagslur der starter ved en 8tid. Så en middagslur og en eftermiddags samt sent eftermiddagslur (den sidste ofte kun på 30-45 minutter). Det jeg ville ønske var bare at hun kunne sove mere selv.
Jeg har prøvet slet ikke at bruge vikle en dag i håb om at når hun havde taget flere korte lure i løbet af dagen at dagens sidste lur så ville blive længere. Det er ikke tilfældet.
Så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om du har nogle tips til hvordan man kan lære sit barn at sove selv. I mange af dine indlæg læser jeg det med barnevognen og at trillen kan hjælpe. Eller at blive liggende og nusse. Jeg synes at jeg har prøvet alt over den sidste måned. Og er også i tvivl om jeg bare skal acceptere at hun er et viklebarn og håbe på at det med alderen kommer af sig selv med barnevogn, eller om jeg skal blive ved med at gøre en aktiv indsats. Kan også komme til at tænke, at det med barnevogn meget mere handler om mit behov end hendes. I hvert fald lige nu, for hun har det jo super godt i viklen tæt på mig eller tæt på sin far. Og sover her hvad hun skal. Hun er en aktiv og glad baby, så måske skal man ikke lave om på noget der fungerer?
Jeg ser frem til at høre fra dig :)